Gå til innhold

Hvor går grensen for voldtekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Candrine
Skrevet

Jeg har nettopp lest tråden om stefaren som utnyttet stedatteren sin seksuelt og lurer på hvor grensen for hva som er voldtekt/overgrep går.

Jeg har anmeldt en person for overgrep og har i hele sommer venta på "dommen". I den forbindelse var jeg svært langt nede, det var et vanvittig press å gå å vente på dette. Hele hjelpeapparatet var borte. Jeg klarte ikke presset og tok litt for mange piller noen ganger. Jeg støttet meg til en som jeg trodde var en god venn, og som vet om overgrepet og anmeldelsen. Jeg var sårbar og svært langt nede. Pga en indre smerte som ikke var til å leve med, så tok jeg for mange piller og drakk for mye alkohol. Vennen skaffet meg alkoholen. Han var selv edru. Det endte med at vi hadde sex. Jeg klandrer meg selv for dette, er kvalm og føler meg ekkel.

Var dette utnyttelse? Eller burde jeg klandre meg selv?

Nå har jeg lagt all rusing på hylla, og jeg har lagt den personen bak meg. Ettersom jeg til slutt fikk vite at overgriperen min ble dømt. Men jeg sliter enormt med å leve med skammen etter det som skjedde med den vennen min.

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• PieLill

8

• Mary Poppins

8

• ShitDiddelyDo

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, det var utnyttelse av deg.

Håper det går bedre med deg. :-)

Når det gjelder dette med utnyttelse av oss (deg/meg/andre) seksuelt når vi er omtrent bevisstløs, så er det voldtekt.

Noen mener vi må ha masse hjelp osv for å komme videre. Kanksje må noen det.

Jeg mener man selv kan forsøke "riste det av seg" det som skjedde som en meget uheldig erfaring. Jeg gjorde det. Repeter for deg selv at det var den andre som gjorde feil, og rist av deg alle andre tanker (som går på å klandre deg selv).

Gjest Candrine
Skrevet

Ja, det var utnyttelse av deg.

Håper det går bedre med deg. :-)

Når det gjelder dette med utnyttelse av oss (deg/meg/andre) seksuelt når vi er omtrent bevisstløs, så er det voldtekt.

Noen mener vi må ha masse hjelp osv for å komme videre. Kanksje må noen det.

Jeg mener man selv kan forsøke "riste det av seg" det som skjedde som en meget uheldig erfaring. Jeg gjorde det. Repeter for deg selv at det var den andre som gjorde feil, og rist av deg alle andre tanker (som går på å klandre deg selv).

Hei,

skal prøve å riste det av meg ja. Sliter veldig med skam, men nå når jeg ser situasjonen i helhet, så ser jeg at jeg ble utnyttet i en svært sårbar situasjon. Derfor skal jeg prøve å tilgi meg selv. Men det er ikke lett:(

Gjest profile
Skrevet

Det kommer jo ann på forholdet deres, og hva slags forståelse dere hadde av situasjonen. Spørsmålet er jo om du ville ha sex med ham der og da?

Voldtekt synes jeg høres voldsomt ut, da ser jeg for meg en person i en mørk gate som med fysisk makt blir tvunget til å ha sex med en annen...

Gjest Candrine
Skrevet

Det kommer jo ann på forholdet deres, og hva slags forståelse dere hadde av situasjonen. Spørsmålet er jo om du ville ha sex med ham der og da?

Voldtekt synes jeg høres voldsomt ut, da ser jeg for meg en person i en mørk gate som med fysisk makt blir tvunget til å ha sex med en annen...

Nei ville ikke det. Var så bevisstløs at jeg ikke enset noe. Ifølge straffeloven er det voldtekt å ha sex med noen som er så rusa at de er bevisstløse.

Skrevet

''Voldtekt synes jeg høres voldsomt ut, da ser jeg for meg en person i en mørk gate som med fysisk makt blir tvunget til å ha sex med en annen...''

Det kalles overfallsvoldtekt, og er kun noe slikt som 20% av voldtekter.

Siden år 2000 kan den som ''har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen''

straffes for voldtekt, med opptil 10 år i fengsel.

I klartekst.

Med vennlig hilsen

Gjest profile
Skrevet

''Voldtekt synes jeg høres voldsomt ut, da ser jeg for meg en person i en mørk gate som med fysisk makt blir tvunget til å ha sex med en annen...''

Siden år 2000 kan den som ''har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen''

I klartekst.

Med vennlig hilsen

Men blir det ikke litt feil å kalle det voldtekt da? De kunne jo funnet et annet ord på det, f.eks. ufrivillig sex eller noe slikt.

Skrevet

Men blir det ikke litt feil å kalle det voldtekt da? De kunne jo funnet et annet ord på det, f.eks. ufrivillig sex eller noe slikt.

Det er jo voldtekt - det er sex uten samtykke.

Dessuten, voldtekter utført av noen den utsatte kjenner ((eks)kjæreste, samboer, "venn" osv) setter gjerne "dypere spor" enn en overfallsvoldtekt. (Det varierer selvsagt, men menge mener den type voldtekt er den verste.)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hei,

skal prøve å riste det av meg ja. Sliter veldig med skam, men nå når jeg ser situasjonen i helhet, så ser jeg at jeg ble utnyttet i en svært sårbar situasjon. Derfor skal jeg prøve å tilgi meg selv. Men det er ikke lett:(

Jeg skammet meg også, og følte det var min skyld og gjorde det faktisk en god stund. Helt til jeg oppdaget at andre definerte denne typer saker som voldtekt.

Du/jeg var hjelpesløs og kunne ikke gjort noe for å forsvare oss. Han utnyttet situasjonen. Hvem er det da som skal skamme seg? Riktig- IKKE du- men HAN.

Skrevet

Hei,

Men Candrine - hvis du leste at noen her var blitt utsatt for det samme som du har beskrevet, så ville du da ikke ment at de hadde noe å skamme seg over, eller at de trengte å "tilgi" seg selv for noe?

Det gjør ikke du heller. Det er jo ikke du som har gjort noe som helst galt. Det er ikke din feil.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

I klartekst.

Med vennlig hilsen

Jeg ser flere av dere skriver som om jenta over var bevisstløs. Det står da ikke noe sånt i hovedinnlegget? Det står at hun tok piller og alkohol.

Er det i det hele tatt sikkert at denne fyren visste at jenta var helt ute av det?

Skrevet

Hvorfor ønsker du å forskjønne dette?

Det er en utspekulert handling for å tilrive seg sex med en person som egentlig ikke ønsker det. Ondskapsfullt, særlig meg tanke på det uhyggelig grove tillitsbruddet det er.

Det er akkurat like råttent, om ikke verre enn å hoppe på noen på gata. Å gjøre noe vergeløse ved hjelp av fysisk makt, ved å dope dem ned og/eller ved å utnytte deres akutte sårbarhet og tillit er forskjellige vers i samme sang.

mvh

Gjest Candrine
Skrevet

Hvorfor ønsker du å forskjønne dette?

Det er en utspekulert handling for å tilrive seg sex med en person som egentlig ikke ønsker det. Ondskapsfullt, særlig meg tanke på det uhyggelig grove tillitsbruddet det er.

Det er akkurat like råttent, om ikke verre enn å hoppe på noen på gata. Å gjøre noe vergeløse ved hjelp av fysisk makt, ved å dope dem ned og/eller ved å utnytte deres akutte sårbarhet og tillit er forskjellige vers i samme sang.

mvh

Takk for støtten PieLill :)

Du er alltid så tydelig og oppegående, og nå satt du dette på plass for meg. TAKK!!

Skrevet

Jeg ser flere av dere skriver som om jenta over var bevisstløs. Det står da ikke noe sånt i hovedinnlegget? Det står at hun tok piller og alkohol.

Er det i det hele tatt sikkert at denne fyren visste at jenta var helt ute av det?

Hun skriver at han var edru. Hun var dopet fra sans og samlig.

Man skal ha en IQ som en halvdød torst for å ikke skjønne at hun ikke var i stand til hverken å godkjenne eller motsette seg sex. Dette ser ut som en meget planlagt og særdeles utspekulet handling.

mvh

Gjest Candrine
Skrevet

I klartekst.

Med vennlig hilsen

Ser nesten ut som dette var voldtekt da..usj, jeg avskyr den mannen nå i etterkant, men skamma er det selvsagt jeg som sliter med....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er de færreste voldtekter som foregår på denne måten, men det er disse du hører om i avisa.

Det anslås at 16000 jenter utsettes for voldtekt i Norge hvert år. nesten ingen av disse er overgrepsvoldtekter.

Gjest Candrine
Skrevet

Jeg var nesten bevisstløs på piller og alkohol, og fyren var helt edru og visste helt klart hva jeg hadde kjørt i meg og hva han drev med. IDet var han som pusha på meg alkohol og dop. Jeg var langt nede og trengte en pause fra det smertefulle. Og så ble det bare enda mer smertefullt etterpå.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Man skal ha en IQ som en halvdød torst for å ikke skjønne at hun ikke var i stand til hverken å godkjenne eller motsette seg sex. Dette ser ut som en meget planlagt og særdeles utspekulet handling.

mvh

''Hun skriver at han var edru. Hun var dopet fra sans og samlig''

Nei, hun skriver ikke det.

Hun skriver:

''Jeg støttet meg til en som jeg trodde var en god venn, og som vet om overgrepet og anmeldelsen. Jeg var sårbar og svært langt nede. Pga en indre smerte som ikke var til å leve med, så tok jeg for mange piller og drakk for mye alkohol. Vennen skaffet meg alkoholen. Han var selv edru. Det endte med at vi hadde sex. Jeg klandrer meg selv for dette, er kvalm og føler meg ekkel. ''

Visste han at hun var rusa på piller? Det er ikke alltid det er lett å se. Hvor mye alkohol "skaffet han" henne? Tre øl eller 1 liter vodka?

Det er dere som leser noe annet enn det hun skriver.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg var nesten bevisstløs på piller og alkohol, og fyren var helt edru og visste helt klart hva jeg hadde kjørt i meg og hva han drev med. IDet var han som pusha på meg alkohol og dop. Jeg var langt nede og trengte en pause fra det smertefulle. Og så ble det bare enda mer smertefullt etterpå.

Da er det en annen sak, og fyren har utsatt deg for nok et overgrep.

Gjest Candrine
Skrevet

mvh

Ja, han kjørte meg rundt i byen for å skaffe meg både det ene og det andre når jeg var delivs bevisstløs og helt på trynet rusa. Han var veldig påpasselig på at jeg fikk i meg alt og deretter så begynte han å klemme på meg. Han var helt edru og utnyttet meg. Det var kanskje hans stakkarslige måte å få sex på. Jeg blir kvalm av han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...