Gå til innhold

Hvor går grensen for voldtekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Candrine
Skrevet

''Hun skriver at han var edru. Hun var dopet fra sans og samlig''

Nei, hun skriver ikke det.

Hun skriver:

''Jeg støttet meg til en som jeg trodde var en god venn, og som vet om overgrepet og anmeldelsen. Jeg var sårbar og svært langt nede. Pga en indre smerte som ikke var til å leve med, så tok jeg for mange piller og drakk for mye alkohol. Vennen skaffet meg alkoholen. Han var selv edru. Det endte med at vi hadde sex. Jeg klandrer meg selv for dette, er kvalm og føler meg ekkel. ''

Visste han at hun var rusa på piller? Det er ikke alltid det er lett å se. Hvor mye alkohol "skaffet han" henne? Tre øl eller 1 liter vodka?

Det er dere som leser noe annet enn det hun skriver.

Han VISSTE at jeg hadde rusa meg fra sans og samling på piller og alkohol ja. I tillegg skaffa han meg hasj og passa på at jeg fikk i meg alt.

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• PieLill

8

• Mary Poppins

8

• ShitDiddelyDo

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Candrine
Skrevet

Det er jo voldtekt - det er sex uten samtykke.

Dessuten, voldtekter utført av noen den utsatte kjenner ((eks)kjæreste, samboer, "venn" osv) setter gjerne "dypere spor" enn en overfallsvoldtekt. (Det varierer selvsagt, men menge mener den type voldtekt er den verste.)

Enig med deg. Han var en nær venn gjennom flere år. Fatter bare ikke at han gjorde dette, når jeg var så langt nede.

Gjest Candrine
Skrevet

Da er det en annen sak, og fyren har utsatt deg for nok et overgrep.

Ja, og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Føler at han bør få vite hva han har gjort. Men vet ikke hvordan gjøre det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Han VISSTE at jeg hadde rusa meg fra sans og samling på piller og alkohol ja. I tillegg skaffa han meg hasj og passa på at jeg fikk i meg alt.

Jepp, jeg så du skrev det over.

Det jeg kommenterte ble skrevet før du utdypet hovedinnlegget.

Dette er voldtekt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Føler at han bør få vite hva han har gjort. Men vet ikke hvordan gjøre det.

Jeg ville sendt politiet på ham. Ikke at du kommer noen vei med det, men for å sette en støkk i ham.

Gjest Candrine
Skrevet

Men Candrine - hvis du leste at noen her var blitt utsatt for det samme som du har beskrevet, så ville du da ikke ment at de hadde noe å skamme seg over, eller at de trengte å "tilgi" seg selv for noe?

Det gjør ikke du heller. Det er jo ikke du som har gjort noe som helst galt. Det er ikke din feil.

Med vennlig hilsen

TAKK sør, så godt å høre :) Tusen takk..nå ble jeg letta:)

Gjest Candrine
Skrevet

Jeg ville sendt politiet på ham. Ikke at du kommer noen vei med det, men for å sette en støkk i ham.

Siden jeg allerede har vært utsatt for overgrep fra før og nettopp fått dommen, så blir det for tøft for meg å ha med politiet å gjøre..Men jeg skulle gjort noe som satt en støkk i han altså...

Gjest Candrine
Skrevet

Jepp, jeg så du skrev det over.

Det jeg kommenterte ble skrevet før du utdypet hovedinnlegget.

Dette er voldtekt.

Ok, godt at jeg blir trodd :)

Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å få han til å innse hva han har gjort..

Gjest Candrine
Skrevet

Jeg skammet meg også, og følte det var min skyld og gjorde det faktisk en god stund. Helt til jeg oppdaget at andre definerte denne typer saker som voldtekt.

Du/jeg var hjelpesløs og kunne ikke gjort noe for å forsvare oss. Han utnyttet situasjonen. Hvem er det da som skal skamme seg? Riktig- IKKE du- men HAN.

Takk for det...godt å høre.. :)

Skrevet

Den juridisk definisjonen av det du beskriver er voldtekt.

En slik adferd vil bli møtt med massiv fordømmelse fra et flertall av befolkningen. Det er ikke en sosialt akseptabel handling. Kvalmende rett og slett. Selv om enkelte forsatt pakker slikt inn i bommul og glanspapir.

Det er nok en ganske vanlig reaksjon å klandre seg selv når noe slikt skjer. Men det er likefult en uriktig konklusjon. Og gjaldt det noen andre, ville du enkelt klart å plassere ansvaret der det hørte hjemme.

En grunn til at man så feilaktig bebreider seg selv, kan være at det blir for vondt å ta inn over seg sviket, kulden og likegyldigheten i det den andre gjorde. En annen årsak kan være at det oppleves så håpløst å komme noen vei med anklagene og oppnå rettferdighet.

Dessverre vil det nok ikke være mulig å få dømt denne mannen for det han har gjort. (Ut fra det du forteller.) Det måtte i så fall være om flere anmeldte ham uavhengig av hverandre.

Men din sak er ikke tapt likevel. Du kan komme langt med å vite med deg selv hva som er rett og galt, hvor skammen egentlig ligger, heve deg over det og gå videre.

Ikke fordi det var riktig eller ikke så farlig. Men fordi du likevel er større enn det som skjedde. Din verdighet og verdi som menneske ligger på et langt høyere plan enn hans nedrighet.

Klem

Skrevet

Ok, godt at jeg blir trodd :)

Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å få han til å innse hva han har gjort..

Jeg tror han vet utmerket godt hva han har gjort.

Dessverre tror jeg ikke han vil ta ansvar for det.

Om du konfronterer ham, risikerer du å gjøre deg selv ytterligere sårbar overfor ham. Du bør absolutt ikke gjøre det alene om du skal gjøre det i det hele tatt.

Kvernen med anmeldelse kjenner du vel bedre enn du selv ønsker? Det blir en vurderingssak fra din side.

mvh

Skrevet

''Voldtekt synes jeg høres voldsomt ut, da ser jeg for meg en person i en mørk gate som med fysisk makt blir tvunget til å ha sex med en annen...''

Det er de færreste voldtekter som foregår på denne måten, men det er disse du hører om i avisa.

Det anslås at 16000 jenter utsettes for voldtekt i Norge hvert år. nesten ingen av disse er overgrepsvoldtekter.

Overfallsvoldtekter mener du?

mvh

Gjest Candrine
Skrevet

Den juridisk definisjonen av det du beskriver er voldtekt.

En slik adferd vil bli møtt med massiv fordømmelse fra et flertall av befolkningen. Det er ikke en sosialt akseptabel handling. Kvalmende rett og slett. Selv om enkelte forsatt pakker slikt inn i bommul og glanspapir.

Det er nok en ganske vanlig reaksjon å klandre seg selv når noe slikt skjer. Men det er likefult en uriktig konklusjon. Og gjaldt det noen andre, ville du enkelt klart å plassere ansvaret der det hørte hjemme.

En grunn til at man så feilaktig bebreider seg selv, kan være at det blir for vondt å ta inn over seg sviket, kulden og likegyldigheten i det den andre gjorde. En annen årsak kan være at det oppleves så håpløst å komme noen vei med anklagene og oppnå rettferdighet.

Dessverre vil det nok ikke være mulig å få dømt denne mannen for det han har gjort. (Ut fra det du forteller.) Det måtte i så fall være om flere anmeldte ham uavhengig av hverandre.

Men din sak er ikke tapt likevel. Du kan komme langt med å vite med deg selv hva som er rett og galt, hvor skammen egentlig ligger, heve deg over det og gå videre.

Ikke fordi det var riktig eller ikke så farlig. Men fordi du likevel er større enn det som skjedde. Din verdighet og verdi som menneske ligger på et langt høyere plan enn hans nedrighet.

Klem

Takk for et veldig klokt innlegg PieLill. Klar tale, og det trengte jeg nå. Jeg vurderer å sende han en mail for å sette en støkk i han. Jeg kan skrive at jeg i prinsippet kan melde han til politiet pga voldtenkt, jmf straffelovens paragraf 57. Det får han nok til å skjelve i buksene. Kanskje han bare fortjener det.

Gjest Candrine
Skrevet

Jeg tror han vet utmerket godt hva han har gjort.

Dessverre tror jeg ikke han vil ta ansvar for det.

Om du konfronterer ham, risikerer du å gjøre deg selv ytterligere sårbar overfor ham. Du bør absolutt ikke gjøre det alene om du skal gjøre det i det hele tatt.

Kvernen med anmeldelse kjenner du vel bedre enn du selv ønsker? Det blir en vurderingssak fra din side.

mvh

Nei, jeg orker ikke anmelde noen en gang til. Men tenkte å sende den mailen da...og så kutte all kontakt med han..tenkte at han fortjener en støkk nå...så kynisk som han har vært..

Skrevet

Takk for et veldig klokt innlegg PieLill. Klar tale, og det trengte jeg nå. Jeg vurderer å sende han en mail for å sette en støkk i han. Jeg kan skrive at jeg i prinsippet kan melde han til politiet pga voldtenkt, jmf straffelovens paragraf 57. Det får han nok til å skjelve i buksene. Kanskje han bare fortjener det.

Har du muligheter til å alliere deg med personalet på et krisesenter eller noen andre som faktisk er til å stole på, før du tar affære.

Enn så lenge er nok du den sårbare part i denne saken.

Om du _truer_ ham med anmeldelse, kan det hende at han skjønner at du ikke orker å gjøre det. Anmeld ham og la ham få sitt besøk av politiet, eller la være å true med anmeldelse. Og har du tenkt å anmelde ham, gi ham for all del ikke privilegiet av å kunne forberede seg på det ved at du truer ham først.

Akkurat nå er du naturlig nok ute av balanse pga det du har opplevd. Dermed står du også i fare for å gjøre ting som forverrer det hele. Prøv om du klarer å besinne deg til du er i stand til å handle strategisk smart.

mvh

Skrevet

Nei, jeg orker ikke anmelde noen en gang til. Men tenkte å sende den mailen da...og så kutte all kontakt med han..tenkte at han fortjener en støkk nå...så kynisk som han har vært..

Det er ikke sikkert han får en støkk, men at han derimot skjønner at han kommer unna med det. Dessverre.

Kan hende gjør du ham en tjeneste ved å sende ham en slik e-post.

mvh

Skrevet

Det er mulig at du faktisk kommer lengre med å anmelde ham for å lange hasj, ironisk nok!

Med vennlig hilsen

Gjest Candrine
Skrevet

Det er mulig at du faktisk kommer lengre med å anmelde ham for å lange hasj, ironisk nok!

Med vennlig hilsen

Ja det skulle ikke forundre meg.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Ingen dum idé.

mvh

Skrevet

Ja det skulle ikke forundre meg.

Hvis du vet han har det hjemme, og kanskje bruker det til å gjøre det samme med andre som han gjorde med deg, så har det også den fordelen at du slipper å vitne om voldtekten. Ev. kan du snakke med en politi, og høre om du kan vitne at han dopet deg, slik at han blir dømt for langing.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...