Gå til innhold

Hvor går grensen for voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Mannen sa: "Hvis en mann skulle ha gitt seg hver gang en kvinne sa nei, ville det ikke vært mange barn i verden..." Han mente at mannens rolle var å prøve seg og overtale kvinnen til å gå videre, altså ikke gi seg ved et nei.''

For en dust! Hvis en kvinne har lyst så sier hun vel ikke nei? Mannens rolle er å prøve å overtale.. i alle dager! Denne mannen høres direkte patetisk ut, og jeg ser for meg at dette er en teori han har kommet opp med fordi han tydeligvis ikke har draget.

Den teorien er nok eldre enn at han selv har lansert den.

Holdningen ''Hvis en kvinne har lyst så sier hun vel ikke nei?'' er av atskillig nyere dato.

Jeg påstår ikke at ting var bedre før, men man skal ikke langt tilbake i tid for å finne helt andre "sannheter" enn at kvinner som har lyst (i den grad de tillot seg å kjenne noe sånt i det hele tatt), nødvendigvis sier ja.

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• PieLill

8

• Mary Poppins

8

• ShitDiddelyDo

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den teorien er nok eldre enn at han selv har lansert den.

Holdningen ''Hvis en kvinne har lyst så sier hun vel ikke nei?'' er av atskillig nyere dato.

Jeg påstår ikke at ting var bedre før, men man skal ikke langt tilbake i tid for å finne helt andre "sannheter" enn at kvinner som har lyst (i den grad de tillot seg å kjenne noe sånt i det hele tatt), nødvendigvis sier ja.

Men vi lever i 2010

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men vi lever i 2010

Men langt fra alle seksuelt aktive kvinner i 2010 er født etter 1985 :-)

Ordet "forføre" er meg bekjent ennå ikke fjernet fra Bokmålsordboken :-)

Gjest nonametoday
Skrevet

Men vi lever i 2010

Vil dette si at hvis jeg sa nei for 25 år siden, så mente jeg: "jeg har egentlig lyst..." men hvis jeg sier nei idag, så har jeg ikke lyst?

Har ordet nei en annen betydning idag?

Skrevet

Men langt fra alle seksuelt aktive kvinner i 2010 er født etter 1985 :-)

Ordet "forføre" er meg bekjent ennå ikke fjernet fra Bokmålsordboken :-)

1985 er mitt fødselsår:-) Og ja jeg vet det finnes mange kvinner eldre enn meg, men jeg tror ikke de fleste kvinner trengs å overtales for å ha sex i dagens samfunn.

Forføre og overtale er forøvrig to forskjellige ting.

Skrevet

Vil dette si at hvis jeg sa nei for 25 år siden, så mente jeg: "jeg har egentlig lyst..." men hvis jeg sier nei idag, så har jeg ikke lyst?

Har ordet nei en annen betydning idag?

Jeg vet ikke helt hvorfor du spør meg om dette?

Gjest nonametoday
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvorfor du spør meg om dette?

Sorry, wrong place :(

Skrevet

Men vi lever i 2010

Jeg vet det. Jeg ville bare påpeke at teorien om at en kvinne som sier nei, egentlig kan ha lyst allikevel, er en gammel oppfatning som deles av svært mange menn. Det er ikke noe som bare han som nonametoday diskuterte med, har lansert for å styrke sin egen selvtillit.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Mannen sa: "Hvis en mann skulle ha gitt seg hver gang en kvinne sa nei, ville det ikke vært mange barn i verden..." Han mente at mannens rolle var å prøve seg og overtale kvinnen til å gå videre, altså ikke gi seg ved et nei.''

For en dust! Hvis en kvinne har lyst så sier hun vel ikke nei? Mannens rolle er å prøve å overtale.. i alle dager! Denne mannen høres direkte patetisk ut, og jeg ser for meg at dette er en teori han har kommet opp med fordi han tydeligvis ikke har draget.

''For en dust! Hvis en kvinne har lyst så sier hun vel ikke nei? Mannens rolle er å prøve å overtale.. i alle dager! Denne mannen høres direkte patetisk ut''

Oi, da er det mange patetiske menn rundt omkring, tror jeg:-)

Skrevet

''For en dust! Hvis en kvinne har lyst så sier hun vel ikke nei? Mannens rolle er å prøve å overtale.. i alle dager! Denne mannen høres direkte patetisk ut''

Oi, da er det mange patetiske menn rundt omkring, tror jeg:-)

Mulig jeg er på viddene men er det virkerlig sånn i dagens samfunn?!? At når kvinner sier nei er det mannens oppgave å skulle overtale henne?

Takke meg til å kunne styre min egen sexlyst selv.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Mulig jeg er på viddene men er det virkerlig sånn i dagens samfunn?!? At når kvinner sier nei er det mannens oppgave å skulle overtale henne?

Jeg sier ikke at det er mannens oppgave, men jeg tror det er ganske vanlig. Har du aldri opplevd det?

Skrevet

Det er ingen som påstår at det er (bare) sånn eller burde være sånn eller at du bør forandre deg. Men man skal ikke langt tilbake før disse tingene var helt annerledes enn idag. De som ble oppdratt etter disse teoriene er fortsatt frittgående i samfunnet, mange av dem har til og med et slags sexliv.

Du skal ikke se helt bort fra at teorier som menn liker, får overleve blant menn litt lenger enn mange kvinner setter pris på.

Skrevet

Jeg sier ikke at det er mannens oppgave, men jeg tror det er ganske vanlig. Har du aldri opplevd det?

Nope. Jeg trenger ikke å bli overtalt:-)

Om jeg en sjeldent gang sier nei så er det ikke hans oppgave å skulle overtale meg. Da har jeg ikke lyst.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nope. Jeg trenger ikke å bli overtalt:-)

Om jeg en sjeldent gang sier nei så er det ikke hans oppgave å skulle overtale meg. Da har jeg ikke lyst.

Ok:-)

Jeg er nok litt lettere å omvende:-)

Skrevet

Ok:-)

Jeg er nok litt lettere å omvende:-)

Mens vi snakker om dette tema, - mitt inntrykk er at det er vel så mange menn som trenger denne overtalingen. Det er ikke rent sjeldent jeg leser innlegg på dol (og andre nettsider) der kvinner klager på for lite sex hos mannen sin.

Jeg tror dette med at mannen alltid er kåt, mens kvinnen skylder på hodepine, henger igjen fra gammelt av.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Mens vi snakker om dette tema, - mitt inntrykk er at det er vel så mange menn som trenger denne overtalingen. Det er ikke rent sjeldent jeg leser innlegg på dol (og andre nettsider) der kvinner klager på for lite sex hos mannen sin.

Jeg tror dette med at mannen alltid er kåt, mens kvinnen skylder på hodepine, henger igjen fra gammelt av.

Jeg er ikke plaget med hodepine jeg, men det hender jeg er trøtt og mitt inntrykk er at mannen også må overtales innimellom:-)

Tror det der går begge veier og at det ikke er alltid slik at begge blir kåte på likt.

Skrevet

Når jeg beskrev holdningene fra litt mindre moderne tider ovenfor her, tenkte jeg ikke først og fremst på sex blant par som er gift eller samboere.

Gjest MayLynn
Skrevet

Dette hadde jeg en diskusjon om forleden. Jeg påsto at hvis en dame sa nei og mannen fortsetter, så er dette overgrep.

Mannen sa: "Hvis en mann skulle ha gitt seg hver gang en kvinne sa nei, ville det ikke vært mange barn i verden..." Han mente at mannens rolle var å prøve seg og overtale kvinnen til å gå videre, altså ikke gi seg ved et nei.

Hvis det er flere menn som går rundt med denne holdningen vil det jo si at kvinner på si nei med trebokstaver og bli sint for å bli hørt?

Ikke lett for en uskyldig 19 årig jente som prøver å være høflig da..... Ikke alle som har "lært" å bli sinte. Betyr ikke at man har rett til å voldta.

Skrevet

Ikke lett for en uskyldig 19 årig jente som prøver å være høflig da..... Ikke alle som har "lært" å bli sinte. Betyr ikke at man har rett til å voldta.

Det burde være helt unødvendig å bli sint for at en mann skal ta nei for et nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...