Gjest profile Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Hei, Jeg lider av OCD, og har vært redd for smitte lenge, men etter "svineinfluensaen" forrige år så har det eskalert selv om den ikke skal være noe trussel lenger. Når jeg er inne blandt folk så tenker jeg at jeg sikkert kommer til å bli smittet av noe og bli syk, og når noen hoster i nærheten vil jeg flykte vekk. Det er slitsomt og jeg klarer ikke å føle meg tilpass bland andre folk, ihvertfall ikke om de viser tegn som kan tyde på smittsomme sykdommer. Buss og fly er ekstra ille om det er mange mennesker der, fordi da har en lite mulighet til å komme seg vekk. Så er det når jeg skal besøke noen, så tenker jeg hva om vedkommende er syk, jeg kan jo ikke bare komme også gå igjen? Vil legge til at det ikke er dødelige sykdommmer jeg frykter, men smertefulle sykdommer og sykdommer som smitter lett slik som forkjølelse. Trenger noen innfallsvinkler på hvordan gjøre noe med det? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Slike problemstillinger er "som skapt" for metakognitiv terapi. 0 Siter
Gjest profile Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Slike problemstillinger er "som skapt" for metakognitiv terapi. Hvordan da? Sier jeg det til en terapaut vil vedkommende kanskje si at det jo er vanlig å bli forkjølet/syk og at det er en del av det å være menneske eller noe slikt, og at jeg ikke kan beskytte meg uansett, som om det skulle hjelpe noe, det gjør det jo snarere værre, da føler jeg meg jo helt hjelpesløs. 0 Siter
Gjest om det Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Hvordan da? Sier jeg det til en terapaut vil vedkommende kanskje si at det jo er vanlig å bli forkjølet/syk og at det er en del av det å være menneske eller noe slikt, og at jeg ikke kan beskytte meg uansett, som om det skulle hjelpe noe, det gjør det jo snarere værre, da føler jeg meg jo helt hjelpesløs. Sier du det til den rette typen terapeut en som driver kognitivt eller metakognitivt, vil han hjelpe deg med hele tankesettet ditt. Det er mye poeng i å gjøre det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.