Gå til innhold

kan en både ha Asperger og være psykopat?

Anbefalte innlegg

Gjest venter på ledig nick
Skrevet

Er det en kombinasjon som er mulig?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en mulig kombinasjon.

Skrevet

Det er en mulig kombinasjon.

Men er ikke en av kjennetegnene på en psykopat at de forstår empati men bruker det i en mere ond og spekulativ hensikt? For de fleste med AS er vel ikke onde, men de forstår vel bare ikke empati eller?

Skrevet

Men er ikke en av kjennetegnene på en psykopat at de forstår empati men bruker det i en mere ond og spekulativ hensikt? For de fleste med AS er vel ikke onde, men de forstår vel bare ikke empati eller?

''Men er ikke en av kjennetegnene på en psykopat at de forstår empati, men bruker det i en mere ond og spekulativ hensikt?''

Nei. Empati er ikke noe en forstår. Evnen til empati er en personlig egenskap en har eller ikke har. Psykopater har heller ikke denne egenskapen.

Skrevet

''Men er ikke en av kjennetegnene på en psykopat at de forstår empati, men bruker det i en mere ond og spekulativ hensikt?''

Nei. Empati er ikke noe en forstår. Evnen til empati er en personlig egenskap en har eller ikke har. Psykopater har heller ikke denne egenskapen.

Nå må jeg nok oppdatere meg her, men hva er da kriteriene for å være psykopat i forhold til en person som bare er slem? En person kan også slite veldig med empati uten å være direkte slem. Personen forstår bare ikke at de kan såre andre. Noen folk med As kan også si til folk at de er tjukke uten helt å forstå at det kan oppleves sårende for andre. De er bare veldig ærlige.

Skrevet

Nå må jeg nok oppdatere meg her, men hva er da kriteriene for å være psykopat i forhold til en person som bare er slem? En person kan også slite veldig med empati uten å være direkte slem. Personen forstår bare ikke at de kan såre andre. Noen folk med As kan også si til folk at de er tjukke uten helt å forstå at det kan oppleves sårende for andre. De er bare veldig ærlige.

Om du søker her på DOL eller på nettet forøvrig, vil du finne kriterier for dyssosial/antisosial personlighetsforstyrrelse. Det er de diagnoser som ligger tettest opp til psykopat.

Du kan også se på Hares psykopati sjekkliste.

Skrevet

Jeg vil tillate meg som en man på 60 med AS å komme med noen tanker her. Det å være ond, slem eller utspekulert har ikke noe meg AS, eller en som sliter med psykopati og lignende heller for den slags skyld. Det har mye med å forstå seg selv og andres behov, og et ønske å ta hensyn til det. Ondskap, slik jeg ser det, er en bevisst handling for å skade andre, eller en handling rettet mot noen bare for å tilfredsstille seg selv, uten å bryr seg om dem. diagnoser står ikke automatisk i forhold til gjerninger, om det er onde eller gode. Dette handler mer om viljen til å forstå å lære hva som er rett og galt, selv om en ikke føler seg så gode alltid, for men hvem gjør det ? Heldigvis, vi blir ikke dømt ut fra hvordan vi har det eller hvordan vi føler det, men våre handlinger. Derfor , sånn sett kan de med alvorlige vansker være relativt bedre mennesker en de som ikke er syke eller har slike vansker å slite med, uansett om det er psykiske eller fysiske. Det har mye med opplæring , holdninger, og synet på seg selv og andre, ikke diagnoser.

Skrevet

Jeg vil tillate meg som en man på 60 med AS å komme med noen tanker her. Det å være ond, slem eller utspekulert har ikke noe meg AS, eller en som sliter med psykopati og lignende heller for den slags skyld. Det har mye med å forstå seg selv og andres behov, og et ønske å ta hensyn til det. Ondskap, slik jeg ser det, er en bevisst handling for å skade andre, eller en handling rettet mot noen bare for å tilfredsstille seg selv, uten å bryr seg om dem. diagnoser står ikke automatisk i forhold til gjerninger, om det er onde eller gode. Dette handler mer om viljen til å forstå å lære hva som er rett og galt, selv om en ikke føler seg så gode alltid, for men hvem gjør det ? Heldigvis, vi blir ikke dømt ut fra hvordan vi har det eller hvordan vi føler det, men våre handlinger. Derfor , sånn sett kan de med alvorlige vansker være relativt bedre mennesker en de som ikke er syke eller har slike vansker å slite med, uansett om det er psykiske eller fysiske. Det har mye med opplæring , holdninger, og synet på seg selv og andre, ikke diagnoser.

Problemet med psykopater er konsekvensene deres handlilnger får for andre.

For offeret er handlingen det absolutt vesentlige - ikke den bakenforliggende forklaring.

Skrevet

Problemet med psykopater er konsekvensene deres handlilnger får for andre.

For offeret er handlingen det absolutt vesentlige - ikke den bakenforliggende forklaring.

Ja

Skrevet

Hei!

Jeg har selv asperger og syns det høres utrolig ut at to slike diagnoser kan være tilstedet, dette fordi mye går helt på tvers av hverandre.

Eks. man kan ikke om man vil manipulrere når man har asperger, det har noe med tankemåte å gjøre. Årsak: Lite oversikt medfører mere her og nå-orientering.

Eks. Aspergere finner det ytterst mer vanskelig og komplisert å lyve.

Eks. Man har organiseringsvansker grunnet en konkret hjerneanderledeshet. Man kan være flink på små/snevre områder, ikke store komplekse sammenhenger.

Pluss mange andre ting.

Kilde: Litteratur og min psykiater, samt autismeenheten, Oslo:)

Skrevet

Hei!

Jeg har selv asperger og syns det høres utrolig ut at to slike diagnoser kan være tilstedet, dette fordi mye går helt på tvers av hverandre.

Eks. man kan ikke om man vil manipulrere når man har asperger, det har noe med tankemåte å gjøre. Årsak: Lite oversikt medfører mere her og nå-orientering.

Eks. Aspergere finner det ytterst mer vanskelig og komplisert å lyve.

Eks. Man har organiseringsvansker grunnet en konkret hjerneanderledeshet. Man kan være flink på små/snevre områder, ikke store komplekse sammenhenger.

Pluss mange andre ting.

Kilde: Litteratur og min psykiater, samt autismeenheten, Oslo:)

jeg er helt enig med deg i tankegangen. Synes det vanskelig å forstå at kombinasjonen er mulig. Men kanskje det er det, hvis man har et lettere form av AS?

Skrevet

jeg er helt enig med deg i tankegangen. Synes det vanskelig å forstå at kombinasjonen er mulig. Men kanskje det er det, hvis man har et lettere form av AS?

Hei!

Ja nettopp, men da har man kanskje trekk av asperger ikke diagnosen.

Jeg sier dette fordi jeg har svært vanskelig for selv å lyve, lure noen osv... det er som om hjernen min ikke har evnen. Dette har til tider gjort meg sårbar fordi jeg heller ikke kan tenke eller forstå at andre vil lure meg. Min psykiater har sagt jeg av den grunn slettes ikke kan kalles naiv, men at jeg heller er uerfaren. Når noen opplyser meg om en sak og et forhold så kan jeg utmerket forstå det, men jeg kommer ikke selv på innviklede tankemønster som jeg kaller det.

Jeg studerer realfag og har ikke der problemer med å tenke det jeg skal, men det er mer vrient med det som skjer mellom mennesker.

Min psykiater sier det er det er sånn at enten kan ikke asperger lyve eller de er dårlige løgnere. De avslører seg lett, det har jeg også lest i en bok av professor Gildberg, at aspergere etter hans oppfatning heller ikke mestrer å lyve. Da tenker jeg man jammen blir en dårlig psykopat.

Jeg har for 3 år siden lært om hvite og spanske og svarte løgner, jeg mestrer det fortsatt ikke, får vondt i magen av sånt slik at løsningen vi fant, min psykiater og jeg er at jeg unngår å si feks sannheten som er, "Nei jeg ble ikke glad for å få besøk nå", men rett og slett bare sier, "Hei, kom inn, vil du ha kaffe eller te". Da kommer jeg den besøkende i forkjøpet som min psykiater sier, jeg styrer det og unngår å få spørsmålet, "så det var ikke hyggelig å få besøk da?". Jeg greier ikke skjule hvor utilpass jeg blir når jeg blir forstyrret i mitt arbeide, og jeg arbeider nesten alltid med noe.

Jeg lurer på om psykiateren her inne har møtt mennesker med asperger? Han har en del uttalelser jeg ikke forstår om aspergere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...