Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg har denne diagnosen, er 43 år og har slitt med depresjoner hele livet. Når det er som værst har jeg sterk angst og isolerer meg mye, har problemer med å gå på jobben, men presser meg til det ytterste.

Har tidligere blitt utredet for ADHD hvor konklujonen ble at dette var meget sannsynlig. Er for det meste deprimert, men har hatt mange episoder med imulsivitet og ugjennomtenkt handlig (shopping).

Har også problemer med å slippe folk innpå meg, trives best med dem jeg kjenner veldig godt .Blir noen ganger oppfattet som overlegen, det er jeg ikke det er bare redsel og angst som gjør meg "iskald". Takler dårlig 1-1 relasjoner tom med egne barn (vosne, flyttet hjemmefra) Kan være veldig pratsom på tlf eller når jeg har en god periode.

Har nå en depresjon igjen og må snart finne ut av dette. Har hatt kontakt med psykolog av og på i 10 år som mener jeg har en unnv./avhengig PF.

Var 3-4 g. hos en psykiater som mente jeg hadde EUPF. Har i perioder brukt Cipralex uten særlig effekt, brukte 225mg efexor en periode handlet da veldig mye på nettet(har tenkt på dette etterpå) men seponerte dem etter en tid.

Bruker ingen med. nå og liker ikke benzo, men jeg sliter. Hva tror du?

Skrevet

Det er ikke godt å si egentlig. Kommer dette periodisk? Sykluser hvor du er oppe,nede, normall, ny runde? Det er typisk for bipolare lidelser. Hvis Efexor f.eks. også gjorde deg oppstemt, lett, full av selvtillit som om du var på toppen av verden, kanskje kreativ. Man kan bli irritabel istedet for oppstemt under en (hypo)mani. Da kan det tyde på at du i alle fall er disponert for det, eller om du virkelig ble hypoman av det - så er det bipolar 3. Depresjoner og medisinutløste (hypo)manier.

På den annen side nå da. Om disse humørsvingningene og depresjonene responderer dårlig på antidepressiva, er det ingen dum ide å prøve noe stemningsstabiliserende som Lamictal.

Når man først tenker på en konkret sykdom og ønsker å få det avklart, er det best å være helt direkte med behandlingsapparatet. "Jeg har det sånn og slik, jeg lurer på om jeg kan få utredning for bipolar lidelse." Hadde jeg selv sagt de ordene frem år før jeg fikk min endelige diagnose, så hadde jeg fått den fem år tidligere. Oppsøk psykologen eller fastlegen og ta det opp der .

Skrevet

Jeg vil råde deg til å få legen din til å skrive ut Lamictal. Kjenner igjen mye av historien din, og min erfaring er at Lamictal hjelper langt bedre enn de vanlige AD på dette. Eventuelt ville jeg også forsøkt å få henvist til DPS for ny utredning. Psykiatrien bommer ofte på bipolare lidelser dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...