Gjest spm om AS Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Kan et barn/voksen tilfredstille kravene til AS en peride,for så å ikke tilfredstille det mer? Er AS alltid en varig tilstand? Er AS egentlig en slags hjernefeil/skade eller er det ren psykiatri eller personlighetstype? Hva er hva? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Det er en hjernefeil/skade, og den er livslang. Det finnes selvsagt grensetilfeller der en til ulike tider kan diskutere om symptomene er over eller under grensen for diagnose. 0 Siter
Gjest spm om AS Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Det er en hjernefeil/skade, og den er livslang. Det finnes selvsagt grensetilfeller der en til ulike tider kan diskutere om symptomene er over eller under grensen for diagnose. Hvor tidlig kan en stille en slik diagnose? Kan noen barn også oppfylle kravene til AS pga dårlige miljø og familieforhold? Har et fosterbarn i familien som bærer preg av å ha hatt alfor mye ansvar hjemme. Han er ni år og til tider veldig pedantisk og veslevoksen. Han har rett og slett ikke fått muligheten til å være barn. Har lurt litt på om han kunne ha oppfylt en del krav til AS pga dette. Om han har det fra begynnelsen av er jo vanskelig å svare på. 0 Siter
Gjest peanøtt Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Hvor tidlig kan en stille en slik diagnose? Kan noen barn også oppfylle kravene til AS pga dårlige miljø og familieforhold? Har et fosterbarn i familien som bærer preg av å ha hatt alfor mye ansvar hjemme. Han er ni år og til tider veldig pedantisk og veslevoksen. Han har rett og slett ikke fått muligheten til å være barn. Har lurt litt på om han kunne ha oppfylt en del krav til AS pga dette. Om han har det fra begynnelsen av er jo vanskelig å svare på. Barn får ikke AS pga oppvekstforhold, det er medfødt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Hvor tidlig kan en stille en slik diagnose? Kan noen barn også oppfylle kravene til AS pga dårlige miljø og familieforhold? Har et fosterbarn i familien som bærer preg av å ha hatt alfor mye ansvar hjemme. Han er ni år og til tider veldig pedantisk og veslevoksen. Han har rett og slett ikke fått muligheten til å være barn. Har lurt litt på om han kunne ha oppfylt en del krav til AS pga dette. Om han har det fra begynnelsen av er jo vanskelig å svare på. Hei! Jeg har asperger. Det er en varig tilstand man ikke vokser av seg, man kan imidlertid lære seg såpass mye om de menneskelige rellasjoner at man kan leve rellativt problemfritt, spesielt ved tidlig diagnose. Jeg har sønner med tilstanden, de fungerer svært bra, faglig bedre enn andre, sosialt blir de ofte slitne, men deres selvtillit er god fordi de vet hvorfor de er som de er. De har gode fremtidsutsikter. Men det er viktig å gjøre yrkesvalg tidlig for aspergerbarn. Jeg hadde ganske vanskelige oppvekstvilkår, det ga meg ikke asperger, heller beskyttet det meg fra å bli dårlig påvirket! Men jeg TOK på meg mye ansvar, tok fra mine foreldre ansvar fordi jeg liksom mener jeg ofte vet best. Siden de har alkoholproblemer var det ikke nok tak i dem til å se at dette ikke var så bra. Om det er en hjerneskade kan vel diskuteres, men det kan man vel si på en måte, jeg velger å si det er en hjerneanderledeshet mer på linje med feks dysleksi, men mer omfattende fordi det ikke berører bare lesing men de menneskelige rellasjoner og det sosiale. Dette har jeg forresten ikke fra meg selv men fra min psykiater. Min psykiater sier man kan ikke kalle det en skade, men en anderledes fungering. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.