Gjest MayLynn Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 De skal begynne med 3 nivåer i engelsk. Jenta mi har alltid vært blandt de flinkeste i klassen i engelsk. Hun er lettlært, men litt "lat" ang leksearbeid. Første dagen kom hun gledesstrålende hjem og meddelte at hun ville være på "den beste" gruppen fordi hun elsket jo engelsk. Men da de fikk de første leksene så ville hun være på det letteste nivået (mulig det bare var 2 nivåer på leksene denne gangen). Er det ikke på sin plass med litt mildt press da? Hun leste leksa på 5 minutter... men klart det blir litt flere gloser? 0 Siter
Bookworm Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 ''Er det ikke på sin plass med litt mildt press da?'' Defintitivt - ikke bare litt mildt press heller egentlig. Hvis jeg visste at kunnskapen satt inne, ville jeg sannsynligvis krevet at hun valgte det mest utfordrende nivået... 0 Siter
Mandolaika Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Er helt enig med Bookworm her. Det er flott at jenta di er flink i engelsk og hun bør derfor stimuleres/utfordres videre. Med forbehold om at jeg ikke har skjønt bæret, så synes jeg det er rart om 5. klassinger selv skal få velge nivå. I den alderen (snakker ut fra erfaring med min egen sønn) velger de gjerne det enkleste, fordi de ikke "gidder" noe annet, de vil bare bli fort ferdige og løpe ut. De velger ikke det mest fornuftige for seg selv, de er for unge til å vurdere det selv mener jeg. 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 ''Er det ikke på sin plass med litt mildt press da?'' Defintitivt - ikke bare litt mildt press heller egentlig. Hvis jeg visste at kunnskapen satt inne, ville jeg sannsynligvis krevet at hun valgte det mest utfordrende nivået... Akkurat - men det var litt det samme i fjor. Da hadde de "ekstra" gloser. I begynnelsen gjorde hun alle - men i slutten gjorde hun ikke alltid alle. "Læreren sier at vi ikke TRENGER mamma..." Da blir manjo litt redd for å virke for ambisiøs på ungene sine vegne? Som sagt har hun evnene - men leksene skal gå fort og helst uten noen anstrengelse... 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Sorry vet ikke hvorfor dette havnet på psykiatri??? Skal flytte til Foreldre-småbarn... 0 Siter
Bookworm Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Akkurat - men det var litt det samme i fjor. Da hadde de "ekstra" gloser. I begynnelsen gjorde hun alle - men i slutten gjorde hun ikke alltid alle. "Læreren sier at vi ikke TRENGER mamma..." Da blir manjo litt redd for å virke for ambisiøs på ungene sine vegne? Som sagt har hun evnene - men leksene skal gå fort og helst uten noen anstrengelse... Ja, det er valget de får som er problemet her, synes jeg. Det er klart at de ønsker å slippe mest mulig lekser, og vil derfor sikkert gjerne velge det som er unnagjort fortest mulig. Det er der du som mor må steppe inn og "kreve". Jeg synes overhodet ikke det er feil av oss foreldre og kreve noe av barna våre, helst da med en forklaring på hvorfor vi krever det av dem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.