Gjest lei meg Skrevet 16. september 2001 Del Skrevet 16. september 2001 Har så dårlig samvitighet overfor svigerfar. Svigerfar er 80 år og begynner å få problemer med å klare seg på egen hånd. Vi må hjelpe han med det meste, klippe plen,vaske hus og klær. Det er oss han ringer når han er deprimert og nedenfor. Det er oss han ringer når han ikke føler seg bra. Den siste tiden har det vært veldig mange telefoner fra han. Jeg føler meg så dårlig sier han. I virkeligheten er han bare selskapssyk. Han ringer kl 0700 om morgenen. Mange ganger er vi ikke stått opp. Vi har selv familie og barn. Vi har ett eget liv. Men vårt liv har vi delvis satt på vent. Vi har dårlig økonomi derfor må min mann jobbe mye overtid. Barna sier at pappa er jo aldri hjemme lenger. Enten er det jobb eller så er det noe med bestefar. I dag ringte hjemmetjenesten han hadde feber og de hadde ikke lyst til å la han være alene. Jeg ble forbanna da min mann måtte dra. Han skulle på jobb igjen kl 15 så det betydde at det vi hadde planlagt for dagen i dag måtte avlyses. Så når han dro fikk jeg dårlig samvitighet. Hvordan kunne jeg tenke på oss når svigerfar er syk? Klart min mann må hjelpe sin egen far men nå går det ikke ut over bare min mann lenger men hele familien. Uff svigerfar endte på sykehus denne gang og her sitter jeg å blir spist opp innvendig av min dårlige samvitighet. Samtidig som jeg er veldig sinna. Vi har jo gjort så mye for at han skal ha det bra. Vi har skaffet han dagplass på gamlehjemmet, kjedelig sier han. Han vil ikke dit. Vi har sørget for at han er inne i hjemmetjenestens system. Vi har vasket rundt hele huset hans vi har vasket klær og vi prøver å besøke han daglig eller annen hver dag. For lite sier han. Vi har t.o.m forsøkt å finne en mer lettstelt leilighet til han. Det nekter han å gå med på. Huff nei sliter med dårlig samvitighet overfor sinnet mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35211-samvittigheten-min-gnager-hull-i-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 19. september 2001 Del Skrevet 19. september 2001 Dårlig samvittighet er et problem veldig mange pårørende med omsorgsansvar sliter med, og det er spesielt beklagelig hvis dette skaper konflikter innad i kjernefamilien. Dette er noe du og din man må snakke ut om, tror jeg. Ut fra det du skriver synes det som om du gjør så godt du kan! Det høres ut som om din svigerfar trenger et sosialt tilbud. Et alternativ er da eldresenter, men hvis han begynner å bli mentalt redusert er det ikke så lett å begynne som bruker ved et eldresenter. Har han noen venner som kan ta ham med på eldresenteret? Et annet alternativ, hvis han begynner å bli svekket i hodet, er dagsenterplass på sykehjemmet. Ta i så fall kontakt med hjemmesykepleien om dette. Da vil han også få en viss medisinsk oppfølging. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35211-samvittigheten-min-gnager-hull-i-meg/#findComment-136071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.