Gå til innhold

Private sykehus?

Anbefalte innlegg

Gjest I give up
Skrevet

Jeg er sosialist og har aldri trodd på privatisering av sykehus.

Etter å ha hatt et sykt familiemedlem i lengre tid, ikke får den hjelpen vi trenger på det offentlige, vurderer jeg nå og selge hus og hjem for å komme oss til et privat sykehus.

Vi har ingen helseforsikring så jeg regner med at blodprøver, MR osv. vil koste oss "skjorta"?

Noen med erfaring?

Skrevet

Du får lage en facebookside og be om donasjoner. Jeg ser andre gjør det både nordmenn og andre. Ellers har jeg ikke peiling på hva privat sykehus koster, men dattera mi som er sykepleier bruker privat lege når hun er syk for hun orker ikke helsekøen selv om hun i utgangspunktet er imot private leger og sykehus. Betaler mellom 1000 og 2000 kr pr konsultasjon

Gjest I give up
Skrevet

Du får lage en facebookside og be om donasjoner. Jeg ser andre gjør det både nordmenn og andre. Ellers har jeg ikke peiling på hva privat sykehus koster, men dattera mi som er sykepleier bruker privat lege når hun er syk for hun orker ikke helsekøen selv om hun i utgangspunktet er imot private leger og sykehus. Betaler mellom 1000 og 2000 kr pr konsultasjon

takk for svar ;). Hvis en konsultasjon koster 1-2000 kr vil, vil vel en MR kunne koste flere tusen ja. Tror jeg ringer en privat klinikk og spør.

Skrevet

Dobbeltmoral

Skrevet

''dattera mi som er sykepleier bruker privat lege når hun er syk for hun orker ikke helsekøen selv om hun i utgangspunktet er imot private leger og sykehus. Betaler mellom 1000 og 2000 kr pr konsultasjon''

Pleier det å være så veldig lang kø dersom man skal til fastlegen da? Har i hvert fall aldri jeg opplevd.

candyqueen_83
Skrevet

''dattera mi som er sykepleier bruker privat lege når hun er syk for hun orker ikke helsekøen selv om hun i utgangspunktet er imot private leger og sykehus. Betaler mellom 1000 og 2000 kr pr konsultasjon''

Pleier det å være så veldig lang kø dersom man skal til fastlegen da? Har i hvert fall aldri jeg opplevd.

Ikke jeg heller. Får som regel time innen et par dager, men jeg har ikke fastlege i Oslo da. Kanskje annerledes der.

Skrevet

Ikke jeg heller. Får som regel time innen et par dager, men jeg har ikke fastlege i Oslo da. Kanskje annerledes der.

Ja det er min erfaring også:)

Skrevet

Nei, hun går rett til spesialist uten å gå innom fastlegen først. Fastlegen har rundt tre ukers ventetid bare.

Skrevet

Dobbeltmoral

Ja, det er dobbeltmoral, men når det er et par års ventetid å komme inn til spesialister så er det sånn at har man råd så går man privat. Jeg har også vært privat et par ganger, men som regel har jeg ikke hatt råd til å gå så jeg står på ventelister.

Jeg har forøvrig time hos en lege i september og jeg har ventet på den timen i 10 år.

Gjest profile
Skrevet

Ja, det er dobbeltmoral, men når det er et par års ventetid å komme inn til spesialister så er det sånn at har man råd så går man privat. Jeg har også vært privat et par ganger, men som regel har jeg ikke hatt råd til å gå så jeg står på ventelister.

Jeg har forøvrig time hos en lege i september og jeg har ventet på den timen i 10 år.

Hvordan er det mulig?

Skrevet

''Jeg har forøvrig time hos en lege i september og jeg har ventet på den timen i 10 år.

''

Gosj, det var lenge! H*n er sikkert flink, da!

Skrevet

''Jeg har forøvrig time hos en lege i september og jeg har ventet på den timen i 10 år.

''

Gosj, det var lenge! H*n er sikkert flink, da!

En av to i Norge og jeg håper han er flink :o)

Gjest gakken den andre
Skrevet

Nei, det spørs hva du vil utføre. En full legesjekk ("fra topp til tå) på privatsykehuset Volvat Medisinske Senter mener jeg å huske at jeg betalte 2000 kr for. Da tar de alle blodprøver, sjekker hjertet ved EKG, tar blodtrykk, legen gjør fysisk undersøkelse (lytter på lunger, for kvinner: sjekker bryst for kuler etc.). Da jeg gjorde det ble jeg geleidet rundt av en som fulgte meg gjennom alle undersøkelsesstedene + så inn til en sykepleier for noen spm (medikamenter som ev brukes, har du merket noen forandringer i det siste ift din fysiske helse, i så fall hva osv, osv.) og deretter møte legen in person. Dersom de eks. finner at du har kneskade, så kan du komme inn til en spesialist på slikt ved at du setter deg å venter på Volvats legevakt. Avhengig av når du ev. drar på legevakt dagtid-kveldtid mht honorar. På dagen er det langt billigere. Jeg var der på kvelden en gang på legevakta (trengte sykemelding) da betalte jeg noe under 600. Honorarprisen kommer an på hvor lenge du er inne hos legen (litt sånn hvor mange minutter er du inne-opplegg).

Gynekologisk undersøkelse på 20 min med full undersøkelse + underlivsultralyd: kr 1200 (Majorstuaklinikken i Oslo)

Time hos psykiater på Volvat: rundt 1800. (ofte ventetid 2 dager, selv kom jeg inn dagen etter. ventetid i det offentlige: 8-12 mnd...)

MR-pris vet jeg dessverre ikke. Men vet du at du kan be om henvisning til privat klinikk hvis ventetid i det off. er for lang? Jeg fikk det av lege - han mistenkte svulst og kunne da ikke vente på det offentlige (han var spesialist, mulig vanlig lege kan gjøre slik henvisning. vet ikke)

Jeg var også rødgrønn tilhenger og trodde vi hadde et offentlig helse- og sosialsystem som var tilgjenglig når/om det skjedde noe. Dessverre er ventetidene noen ganger så lange at det er helt fryktelig. Som følge av det kan man f.eks. kjøpe strålebehandling mot underlivskreft på majorstuaklinikken. Da igangsetter de behandling umiddelbart. En mor av en venninne fikk oppdaget eggstokkreft og hun måtte vente i 5-6 uker før de i det offentlige på Radiumen starta behandlinga. Det var de verste ukene i hele hennes liv å vite at "dritten" var i kroppen uten at det ble gjort noe der og da. Jo før jo heller sier jeg bare.

Annen info

Gjest I give up
Skrevet

Nei, det spørs hva du vil utføre. En full legesjekk ("fra topp til tå) på privatsykehuset Volvat Medisinske Senter mener jeg å huske at jeg betalte 2000 kr for. Da tar de alle blodprøver, sjekker hjertet ved EKG, tar blodtrykk, legen gjør fysisk undersøkelse (lytter på lunger, for kvinner: sjekker bryst for kuler etc.). Da jeg gjorde det ble jeg geleidet rundt av en som fulgte meg gjennom alle undersøkelsesstedene + så inn til en sykepleier for noen spm (medikamenter som ev brukes, har du merket noen forandringer i det siste ift din fysiske helse, i så fall hva osv, osv.) og deretter møte legen in person. Dersom de eks. finner at du har kneskade, så kan du komme inn til en spesialist på slikt ved at du setter deg å venter på Volvats legevakt. Avhengig av når du ev. drar på legevakt dagtid-kveldtid mht honorar. På dagen er det langt billigere. Jeg var der på kvelden en gang på legevakta (trengte sykemelding) da betalte jeg noe under 600. Honorarprisen kommer an på hvor lenge du er inne hos legen (litt sånn hvor mange minutter er du inne-opplegg).

Gynekologisk undersøkelse på 20 min med full undersøkelse + underlivsultralyd: kr 1200 (Majorstuaklinikken i Oslo)

Time hos psykiater på Volvat: rundt 1800. (ofte ventetid 2 dager, selv kom jeg inn dagen etter. ventetid i det offentlige: 8-12 mnd...)

MR-pris vet jeg dessverre ikke. Men vet du at du kan be om henvisning til privat klinikk hvis ventetid i det off. er for lang? Jeg fikk det av lege - han mistenkte svulst og kunne da ikke vente på det offentlige (han var spesialist, mulig vanlig lege kan gjøre slik henvisning. vet ikke)

Jeg var også rødgrønn tilhenger og trodde vi hadde et offentlig helse- og sosialsystem som var tilgjenglig når/om det skjedde noe. Dessverre er ventetidene noen ganger så lange at det er helt fryktelig. Som følge av det kan man f.eks. kjøpe strålebehandling mot underlivskreft på majorstuaklinikken. Da igangsetter de behandling umiddelbart. En mor av en venninne fikk oppdaget eggstokkreft og hun måtte vente i 5-6 uker før de i det offentlige på Radiumen starta behandlinga. Det var de verste ukene i hele hennes liv å vite at "dritten" var i kroppen uten at det ble gjort noe der og da. Jo før jo heller sier jeg bare.

Annen info

Hei og takk for svar. De siste ukene våre har også vært helt forferdelige. Det ser ikke ut som det blir noen ende på dette heller med det første.

Har fått endel svar idag, men vet fortsatt ikke hva vi har og forholde oss til. Mistenkt tumor, men også endel andre ting. Tror ingen som ikke har opplevd noe lignende kan forestille seg hvor belastende en sånn situasjon er. Du går og venter, dag ut og dag inn. De tar en undersøkelse, så må du vente en uke på neste, osv, osv. Dette systemet er til å bli gal av :(

Gjest gakken den andre
Skrevet

Hei og takk for svar. De siste ukene våre har også vært helt forferdelige. Det ser ikke ut som det blir noen ende på dette heller med det første.

Har fått endel svar idag, men vet fortsatt ikke hva vi har og forholde oss til. Mistenkt tumor, men også endel andre ting. Tror ingen som ikke har opplevd noe lignende kan forestille seg hvor belastende en sånn situasjon er. Du går og venter, dag ut og dag inn. De tar en undersøkelse, så må du vente en uke på neste, osv, osv. Dette systemet er til å bli gal av :(

Huff ja... Husker hvor skrekkelig det var å vente på analysen av MR-en.... Men fikk vite at det var det offentlige som analyserte de og det var derfor prøveresultat-pininga var så lang :o Sier mye altså: da jeg skjønte det var noe helt sprøtt i underlivet, ville gynekologen på privatsykehuset scanne med en gang. Da betalte jeg for helle skitten (eller himmelen - alt etter som). Og da analyserte han der og da. Dvs. jeg kunne få vite det med 'en gang om det var svulst å finne på eggstokk, i skjedeveggen osv.!

Er ikke i din situasjon nå og kan derfor ikke si at jeg 100% skjønner hvordan du har det. Likevel er min erfaring etter helsevansker at det er ekstremt psykisk utmattende og angstskapende å bare vente og vente - i uvisse. På privat sykehus sjekker de gjerne litt mer enn de må, for å være på sikre siden (da får de jo også mer inntjening ... men det er også for å ikke risikere å "bli saksøkt" av kunden i etterkant. De skal jo levere og må det for å ikke gå dukken). I tillegg er det en annen fordel med det at man tar så mye som man kan med en gang. I det offentlige er det slik at "ok, vi sjekker X. Så vet de det er noe, men det var jo ikke X. Hmm... kanskje Y? Ny venting... A da? Venting. 3 uker går. osv." Frustrerende. Om dere frykter dette kan være noe hvor uker kan avgjøre helseutfallet, så ville jeg ikke nølt med å ta kontakt med Volvat eller tilsvarende privat sykehus. Da jeg tok gynekologisk helkontroll (i det offentlige måtte jeg vente 2 mnd for å komme til gynekolog, som så igjen måtte rekvirere undersøkelse på Vulvaklinikken på Rikshospitalet.....) tenkte jeg i frykt at "kanskje det koster 10 000". Men heldigvis var det "bare" 1200,- Tror noen ganger vi tenker at prisene koster hus, hjem, bil, båt, hytte. Men det _kan_ koste, særlig selve operasjoner, behandlinger og slikt. I deres situasjon vil jeg tro at det dere trenger nå er en fullstendig utredning - et svar! Og utredninger privat er heldigvis langt, langt rimeligere enn omfattende behandlinger.

Ønsker dere det beste. Klapp på skulderen til deg!

(sorry at jeg ikke fattet meg i korthet)

Gjest profile
Skrevet

Dobbeltmoral

Det er vel ikke nødvendigvis det. En kan jo tenke seg et scenario hvor det bare er private sykehus tilgjengelig, og da må en jo benytte seg av dem, så kan en jo fortsatt arbeide for politiske endringer, slik at en i framtiden ikke trenger å benytte seg av private.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...