Gå til innhold

spørsmål ang taushetsplikt egentlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer dette med taushetsplikt egentlig?

Jeg har blitt veldig overkjør, og nærmest umyndiggjort føler jeg.

De gangene jeg har vært på dps, så har jeg fått inntrykk av at alt har blitt rapportert videre med en eneste gang. Uansett! For nå har jo ikke noe annet skjedd enn at jeg har møtt opp på dps, hørt på hva som har blitt sagt, ikke klart å sagt noe selv -og så reist igjen...Det har jo ikke hendt/blitt sagt noe som skulle være nødvendig å rapportere videre?

Men, jeg har altså bare hatt en følelse av at ting har blitt rapportert videre. Så jeg har jo vært veldig "forsiktig" Og jeg har også derfor har jeg hatt veldig vansker med å åpne meg. Jeg kan jo ikke stole på noen -og utlevere meg til noen som så fort jeg har gått slår på telefonene og forteller alt videre...

Jeg fikk i dag bekreftet mine antagelser om at ting blir rapportert. Straks jeg hadde reist fra dps sist, så hadde min behandler ringt barnevernet. Og fortalt at jeg kom, var der -sa ingenting -og reiste igjen..! -Så altså det var jo ikke noe å rapportere engang!!!. Hva hadde skjedd hadde jeg faktisk åpnet opp, og snakket med henne?! Hadde hele verden fått vite alt mulig?!

Er dette egentlig lov av dps? Kan de gå over hodet mitt slik? Har de ikke noe som helst av taushetsplikt? Burde de ikke informere meg om eventuelt å ringe til andre instanser å rapportere?

Har nå pga dette valgt å avslutte dps. Jeg klarer absolutt ikke å få tiltro til dette mennesket når ting har blitt gjort slik! (og jeg fatter ikke hvorfor!!!=

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• eksvimle

28

• PieLill

17

• frosken

16

• cathlin

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

DPS har ikke taushetsplikt ovenfor barnevernet, de har faktisk opplysningsplikt, dvs at de kan bli straffet hvis de ikke rapporterer det de observerer videre hvis de mener noe er galt. Det har alt helsepersonell.

Uff, det ble en lang setning, men du skjønner sikkert hva jeg mener

Skrevet

DPS har ikke taushetsplikt ovenfor barnevernet, de har faktisk opplysningsplikt, dvs at de kan bli straffet hvis de ikke rapporterer det de observerer videre hvis de mener noe er galt. Det har alt helsepersonell.

Uff, det ble en lang setning, men du skjønner sikkert hva jeg mener

Skjønner den -men det har jo ikke vært noe "galt" å rapportere videre. Det var INGENTING å rapportere. Jeg har jo ikke sagt noen ting. (Skremmer meg hva som kunne ha skjedd hadde jeg sagt noe....!) Så jeg fatter ikke hvorfor dette har blitt gjort mot meg. Ihvertfall ikke når dette var et menneske som skulle prøve å vinne min tillitt -istedet så skjer det helt motsatte!

Alle vet, og ser at min sønn har det supert -og er en herlig gutt -så det er ikke noe "galt" der heller. (Barnevernet har jo til og med rost meg for at jeg er en kjempedyktig mor til min sønn...!)

Gjort meg frustrert dette!!!

Skrevet

Det at du møter opp på dps tyder på at du forsøker å bearbeide problemene dine. Dette vil jeg tro er relevant for barnevernet? Men nå vet ikke jeg hvorfor bv er inne i bildet.

Hvordan skal du få hjelp om du avslutter kontakten uten en gang å ha snakket med dem?

Skrevet

Skjønner den -men det har jo ikke vært noe "galt" å rapportere videre. Det var INGENTING å rapportere. Jeg har jo ikke sagt noen ting. (Skremmer meg hva som kunne ha skjedd hadde jeg sagt noe....!) Så jeg fatter ikke hvorfor dette har blitt gjort mot meg. Ihvertfall ikke når dette var et menneske som skulle prøve å vinne min tillitt -istedet så skjer det helt motsatte!

Alle vet, og ser at min sønn har det supert -og er en herlig gutt -så det er ikke noe "galt" der heller. (Barnevernet har jo til og med rost meg for at jeg er en kjempedyktig mor til min sønn...!)

Jeg har blitt rapportert til bv jeg også, en gang jeg var innlagt på sykehuset. Da ringte sosionomen til bv og fortalte at jeg var innlagt. Minstemann var sammen med faren sin i min leilighet.

Jeg har enda ikke skjønt helt hvorfor hun mente at jeg som mor måtte opplyse barnevernet at jeg var innlagt på sykehuset fordi jeg hadde uvi så lenge han var sammen med faren sin.

Gjest ut på tur aldri sur :)
Skrevet

Det er jo en ting at de har opplysningsplikt og skal sende en bekymringsmelding til barneværnet hvis de har mistanke om at du har problemer med å ta deg av barnet. Men kan ikke skjønne at de i tillegg ikke er pliktig til å involvere deg på den måten at de tar opp sine bekymringer med deg og informerer deg om at de sender en melding. Ville jo også trodd at en bekymringsmeldig skulle være konkret i forhold til hva de tror svikter. Ikke hva som har skjedd i en time. Jeg hadde heller ikke fått tillit til en sånn behandler og forstår at du har sluttet.

Håper NHD kan gi deg noen fakta rundt dette.

Men ta kontakt med fastlegen din og fremlegg at du med bakgrunn i dette har mistillit til ditt lokale DPS. Så får han søke deg plass et annet sted slik at du får den hjelpen du trenger.

Skrevet

Det er jo en ting at de har opplysningsplikt og skal sende en bekymringsmelding til barneværnet hvis de har mistanke om at du har problemer med å ta deg av barnet. Men kan ikke skjønne at de i tillegg ikke er pliktig til å involvere deg på den måten at de tar opp sine bekymringer med deg og informerer deg om at de sender en melding. Ville jo også trodd at en bekymringsmeldig skulle være konkret i forhold til hva de tror svikter. Ikke hva som har skjedd i en time. Jeg hadde heller ikke fått tillit til en sånn behandler og forstår at du har sluttet.

Håper NHD kan gi deg noen fakta rundt dette.

Men ta kontakt med fastlegen din og fremlegg at du med bakgrunn i dette har mistillit til ditt lokale DPS. Så får han søke deg plass et annet sted slik at du får den hjelpen du trenger.

Ja -skal si deg det har blitt mistillit. Jeg klarer bare ikke å fortsette hos henne nå. Jeg kan ikke utlevere meg til noen jeg ikke kan stole på. Og ettersom jeg skjønte på barnevernet, så har hun ringt dem etter hver eneste gang jeg har vært hos henne. (Og uten at jeg har blitt informet om dette!) Tror denne behandler var fersk i ny stilling, og var rett og slett ute etter å skaffe seg gullstjerner i boka si -og ikke så mye hjelpe meg. Dessverre.

Tenker jeg kontakter faslege igjen ja... (Og håper han forstår at jeg ikke kan stole på slike folk...)

Skrevet

Ettersom jeg har forstått på barnevernet, så har min behandler ringt dem etter hver gang jeg har vært der (og jeg har jo ikke sagt noen ting til henne overhodet, og jeg har ikke gjort noe, som kan ha gitt henne grunn til å bekymre seg over min sønn...)

Barnevernet er involvert i min sak fordi de skulle bistå med å hjelpe til slik, at jeg å min sønn kom oss på bena, og fikk etablert oss med et godt, tryggt og nytt liv. (etter bruddet med min sønn's far -som også var alkoholiker). Jeg har altså ikke gjort noe galt i forhold til min sønn. Han har alt han trenger, og mere til. Og er overhodet ikke utsatt for noen form for misshandling. Og han er en flott, og helt normal utviklet gutt.

At min behandler på dps har opptrått slik overfor meg, har følt meg totalt overkjørt, og all tillitt forsvunnet...!

Skrevet

Det at du møter opp på dps tyder på at du forsøker å bearbeide problemene dine. Dette vil jeg tro er relevant for barnevernet? Men nå vet ikke jeg hvorfor bv er inne i bildet.

Hvordan skal du få hjelp om du avslutter kontakten uten en gang å ha snakket med dem?

Jeg klarer ikke å åpne meg til noen jeg vet jeg ikke kan stole på. Hadde du villet gått til en behandler, når du hadde visst at alt du gjorde og sa (...ikke sa...), ble rapportert videre til noen helt andre? Så det er ikke til noen nytte for meg å gå til henne. Det blir totalt bortkastet.

Jeg innser at jeg trenger hjelp til å bearbeide diverse ting, men da må jeg ha en person jeg kan stole på...!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er BV allerede inne i bildet. De er bekymret for barnet pga alt som skjedde før du kom deg bort fra din eks.

Det betyr at det ikke er bekymringsmeldinger behandleren kommer med. Det kan godt være at hun rapporterer positive ting slik som at du møter opp, gjør ditt beste, men at det enda er mye igjen. Det virker betryggende for BV.

Vi snakker like ofte med BV om fremgang og utvikling som om bekymring.

En annen sak er at behandler burde opplyst deg om denne kontakten.

Om du slutter i behandling, vil BV oppfatte dette som meget bekymringsfullt.

Skrevet

Her er BV allerede inne i bildet. De er bekymret for barnet pga alt som skjedde før du kom deg bort fra din eks.

Det betyr at det ikke er bekymringsmeldinger behandleren kommer med. Det kan godt være at hun rapporterer positive ting slik som at du møter opp, gjør ditt beste, men at det enda er mye igjen. Det virker betryggende for BV.

Så dps har all mulig rett til å ringe å rapportere alt mulig til både den ene og andre? Eller er det bare til barnevernet? Så lenge barnevernet er involvert hos en pasient skal behandler ringe? Er det slik?

Jeg er fullstendig klar over at barnevernet da kunne bli bekymret. og det har vært litt derfor jeg har fortsatt hos henne -selv om det ikke har fungert... Men sist jeg snakket med barnevernet, sa de selv at slik det har vært på dps, er det ikke hensiktsmessig for meg å fortsette hos henne. At jeg eventuelt skal finne en annen behandler om nødvendig. Så barnevernet er informert om at jeg slutter hos henne, og blir ikke bekymret av den grunn. (Jeg er faktisk veldig flink med min sønn...)

Jeg har hatt en fin og god kontakt med barnevernet -og har snakket bra med dem. Jeg har jo fortalt dem at jeg blir skeptisk til behandler når alt blir rapportert videre -og jeg ikke blir informert om noen ting. (jeg er faktisk forholdsvis oppgående, og føler meg jo litt krenket når slik skjer). Sånn jeg har forstått dette, så har min behandler ringt barnevernet så fort jeg har gått igjen. Hver eneste gang. Og som sagt; det har jo ikke vært noe å rapportere. Jeg har kommet, hørt på hva hun har sagt, og gått igjen... Annet har ikke skjedd, Det har jo ikke vært noe å rapportere. Hverken på godt eller vondt. Jeg klarer ikke å stole på vedkommende etter dette. Hvis jeg hadde fortalt henne alt som har skjedd med meg -og det hadde kommet videre både til den ene og andre instansen, hadde jeg ikke hatt det bra etterpå...!!!

Det er jo dumt -for jeg vet godt at jeg trenger hjelp, men... Jeg må ha noen jeg kan stole på. Jeg kan ikke "risikere" at min historie sprer seg overalt. Det skremmer meg mer enn å bære på min hemmelighet.

Gjest gakken den andre
Skrevet

''Er dette egentlig lov av dps? Kan de gå over hodet mitt slik? Har de ikke noe som helst av taushetsplikt? Burde de ikke informere meg om eventuelt å ringe til andre instanser å rapportere?''

Etter hva jeg vet har ulike instanser kun anledning til å formidle informasjon fritt seg imellom når 1) det er varslingsplikt i henhold til barns liv og helse (barnevernssak/uttrykke bekymring) og/eller 2) når klienten (pasienten . les deg) har skrevet under en samtykkeerklæring (et formalisert skjema) der du attesterer at du godtar at opplysninger utveksles.

Dette virker ikke å være tilfelle i din sak :( Jeg ville også reagert som deg! At hun er fersk og vil ha "stjerne i boka" kan være en greie ja... Jeg ville anbefalt deg - siden du alt har fått tildelt plass på DPS - å be om å bli tildelt en annen psykolog/psykiater. Tror det er lurere enn å avslutte og begynne hele leite-etter-behandlerhjelp-mølla på nytt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Så dps har all mulig rett til å ringe å rapportere alt mulig til både den ene og andre? Eller er det bare til barnevernet? Så lenge barnevernet er involvert hos en pasient skal behandler ringe? Er det slik?

Jeg er fullstendig klar over at barnevernet da kunne bli bekymret. og det har vært litt derfor jeg har fortsatt hos henne -selv om det ikke har fungert... Men sist jeg snakket med barnevernet, sa de selv at slik det har vært på dps, er det ikke hensiktsmessig for meg å fortsette hos henne. At jeg eventuelt skal finne en annen behandler om nødvendig. Så barnevernet er informert om at jeg slutter hos henne, og blir ikke bekymret av den grunn. (Jeg er faktisk veldig flink med min sønn...)

Jeg har hatt en fin og god kontakt med barnevernet -og har snakket bra med dem. Jeg har jo fortalt dem at jeg blir skeptisk til behandler når alt blir rapportert videre -og jeg ikke blir informert om noen ting. (jeg er faktisk forholdsvis oppgående, og føler meg jo litt krenket når slik skjer). Sånn jeg har forstått dette, så har min behandler ringt barnevernet så fort jeg har gått igjen. Hver eneste gang. Og som sagt; det har jo ikke vært noe å rapportere. Jeg har kommet, hørt på hva hun har sagt, og gått igjen... Annet har ikke skjedd, Det har jo ikke vært noe å rapportere. Hverken på godt eller vondt. Jeg klarer ikke å stole på vedkommende etter dette. Hvis jeg hadde fortalt henne alt som har skjedd med meg -og det hadde kommet videre både til den ene og andre instansen, hadde jeg ikke hatt det bra etterpå...!!!

Det er jo dumt -for jeg vet godt at jeg trenger hjelp, men... Jeg må ha noen jeg kan stole på. Jeg kan ikke "risikere" at min historie sprer seg overalt. Det skremmer meg mer enn å bære på min hemmelighet.

''Så dps har all mulig rett til å ringe å rapportere alt mulig til både den ene og andre? Eller er det bare til barnevernet?''

Nei, ikke til den ene og andre. Kun til barnevernet.

Skrevet

''Så dps har all mulig rett til å ringe å rapportere alt mulig til både den ene og andre? Eller er det bare til barnevernet?''

Nei, ikke til den ene og andre. Kun til barnevernet.

Så dersom jeg finner en annen behandler vil vedkommende gjøre det samme? hvordan skal jeg kunne klare å stole på noen da? (det har jo ikke vært noen grunn til bekymring i forholdet meg og min sønn...! barnevernet har blitt involvert for å bl.a. hjelpe meg med diverse praktiske ting, -og ikke pga bekymring!)

Nå er alliekvel barnevernet i avslutningsfase angående meg. Er det best at jeg venter til de er ute av bildet igjen da, før jeg prøver med annen behandler?

Skrevet

''Er dette egentlig lov av dps? Kan de gå over hodet mitt slik? Har de ikke noe som helst av taushetsplikt? Burde de ikke informere meg om eventuelt å ringe til andre instanser å rapportere?''

Etter hva jeg vet har ulike instanser kun anledning til å formidle informasjon fritt seg imellom når 1) det er varslingsplikt i henhold til barns liv og helse (barnevernssak/uttrykke bekymring) og/eller 2) når klienten (pasienten . les deg) har skrevet under en samtykkeerklæring (et formalisert skjema) der du attesterer at du godtar at opplysninger utveksles.

Dette virker ikke å være tilfelle i din sak :( Jeg ville også reagert som deg! At hun er fersk og vil ha "stjerne i boka" kan være en greie ja... Jeg ville anbefalt deg - siden du alt har fått tildelt plass på DPS - å be om å bli tildelt en annen psykolog/psykiater. Tror det er lurere enn å avslutte og begynne hele leite-etter-behandlerhjelp-mølla på nytt.

Takk for den. Har virkelig følt meg krenket av henne ja. Men har, som jeg sa til nhd, fortsatt å gå dit pga barneverent. (har tenkt at det er best jeg går dit, for ikke å skape bekymring -selv om det ikke fungerte...). Men å få noe tillitt til henne blir umulig nå. Ja, jeg synes hun har handlet uprofesjonelt, og har bare vært ute å fremme seg selv i sin nye jobb...

Jeg skal nok finne en annen -som jeg muligens kan få tillitt til. Vet jeg trenger det. Men, vet ikke om jeg sa skal gå igjennom fastlege først? (og om jeg burde vente til barnevernet er ute av bildet igjen..:!)

Takk for innlegget.

Gjest gakken den andre
Skrevet

Takk for den. Har virkelig følt meg krenket av henne ja. Men har, som jeg sa til nhd, fortsatt å gå dit pga barneverent. (har tenkt at det er best jeg går dit, for ikke å skape bekymring -selv om det ikke fungerte...). Men å få noe tillitt til henne blir umulig nå. Ja, jeg synes hun har handlet uprofesjonelt, og har bare vært ute å fremme seg selv i sin nye jobb...

Jeg skal nok finne en annen -som jeg muligens kan få tillitt til. Vet jeg trenger det. Men, vet ikke om jeg sa skal gå igjennom fastlege først? (og om jeg burde vente til barnevernet er ute av bildet igjen..:!)

Takk for innlegget.

Det er t.o.m så strengt mht det å lekke informasjon, at en instans (med mindre det er barnevernsbekymringssak) ikke har lov å etterspørre/innhente dokumentasjonsskriv fra lege, psykiater e.l. om du ikke har skrevet under på at det er ok. (Om du vil høre ordlyd har jeg sånt skriv i boden et sted - si ifra så leiter jeg det opp :P ). Eks har ikke en behandler (eks. denne dama du har gått til) lov å ringe og be om å få se på jorunalen din fra tidligere behandler eller psykehus.

Den eneste som skal ha info (såkalt epikrise) fra når du har vært et sted er fastlegen din. Eks øre-nese-hals spesialist finner at en har struma, da sender de skriv til fastlegen om funnene når de er ferdig med deg der.

Jeg hadde blitt skikkelig forbanna om folk hadde gått bak min rygg sånn!!! Det er et prinsipp, det handler om å kunne stole på noen, å være likeverdig og bli forespurt. Jeg tenker at selv om eks. en eller annen som jeg ikke hadde blitt forespurt og skrivi under på noe samtykke, hadde skvaldra videre uten at jeg visste det engang, hadde jeg blitt skikkelig pissed. (beklager språket). Faktisk selv om infoen hadde vært: møtte til time, sa ingenting. Fordi da er ikke relasjonen bygd på fortrolighet. Den er ikke liv laga.

Jo, så det du skrev om fastlegen og at han skal fikse noe. Var derfor jeg skreiv det siste jeg gjorde i forrige kommentaren til deg. For, som du vet, ting tar tid. Har du sagt til DPS at du "sier opp" (avslutter)? Ellers er jo det en mulighet at du kan få en annen som har mer erfaring og som er mer tillitsvekkende for deg der på den dps-en. Kjipt å komme så skeivt ut da. Er selv sånn at jeg bruker tid på å åpne meg for en totalt ukjent om mine aller innerste ting. Er jo tross alt snakk om heavy stuff og ikke "kan du sende meg saltet" liksom.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Så dersom jeg finner en annen behandler vil vedkommende gjøre det samme? hvordan skal jeg kunne klare å stole på noen da? (det har jo ikke vært noen grunn til bekymring i forholdet meg og min sønn...! barnevernet har blitt involvert for å bl.a. hjelpe meg med diverse praktiske ting, -og ikke pga bekymring!)

Nå er alliekvel barnevernet i avslutningsfase angående meg. Er det best at jeg venter til de er ute av bildet igjen da, før jeg prøver med annen behandler?

Dersom det er en alenemor med psykiske problemer og de er usikre på om du klarer å ivareta barna, er de pliktig til å informere BV. Men de skal informere deg først + forklare hvorfor. Meldeplikten til BV er veldig streng., om man blir bekymret for ivaretagelsen av barne skal BV kontaktes. Men ikke uten å si ifra.

Du virker veldig reflektert rundt din situasjon og har selvinnsikt. Det er BV opptatt av.

Har lest mange av innleggene dine, men ikke svart så mye.

Når kontakten til BV nå er opprettet ville jeg vært så ærlig som mulig når du snakker med dem. De kan snakke med personer rundt deg, snakke med lærere osv - problemstillingen er avgjørende for om de kan spørre rundt uten å informere deg, eller om de skal informere deg. Hvis de snakker med personer rundt deg som sier ting annerledes enn deg, mister du veldig lett troverdigheten.

Håper BV kan bli en hjelp for deg, de har masse ulike hjelpetiltak i hjemmet, kan betale barnehageplass/sfoplass om de regner det som bra for barna. De kan få besøkshjem, så du får litt avlastning. Får du en hyggelig saksbehandler kan du kanskje få veldig god hjelp av BV

Forstår veldig godt at du ikke klarer å si noe når de går bak ryggen din. Du skal bli informert om behandler vil snakke med noen om deg.. Du har rett til innsyn i journalen hvis du vil det, og der skal også all korrespondanse stå. Ber du kun om journalen får du bare den, så si at du ønsker alt som ser skrevet om deg, også korrespondanse. Må gjøres skriftlig. Da vet du ihvertfall hva som står om deg og hvem som er kontaktet.

Gjest ut på tur aldri sur:)
Skrevet

Men er det virkelig slik at detaljinfo om hver enkelt time skal rapporteres fortløpende til BV?? Gjelder det alle psykisk syke med barn? Ville jo tro at det var naturlig å rapportere en faglig oppsummering av og til. Sitter da BV og skriver en rapport fra hver time den syke har vært til behandling og bruker egne psykiatere til å vurdere dette? Eller hva ellers kan BV få ut av en beskjed om at pasienten har møtt pratet lite og gått igjen? De har jo ingen forutsetning for å vite at det er mistillitt til behandler som gjør at pasienten ikke snakker!

Skrevet

Nå synes jeg du tuller! Så lite som du har snakket med hun på dps, så kan du jo ikke ha rukket å bli kjent med henne en gang. Det at hun informerer bv om at du møter til timene og gjør ditt beste, innebærer ikke at hun går videre med alt du måtte fortelle henne.

Skrevet

Jeg foreslår at du tar opp denne bekymringen med behandleren din. Skriv det ned om du ikke klarer å snakke når du er der, så kan hun forklare deg hennes motivasjon og dere blir litt bedre kjent :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...