Gå til innhold

spørsmål ang taushetsplikt egentlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg baserte meg på det som ble skrevet i det første innlegget, nemlig at hun ville avslutte kontakten med dps. Om det var tilfelle, mener jeg bestemt at en heller skal svelge noen kameler, og jeg har sagt at hun ikke skal finne seg i behandlingen , men stå opp for seg selv å si at hun ikke godtar dette.

I hennes situasjon er behandling vlikevel viktigst. Om veien blir litt kronglete, får en stake ut kursen underveis. Men ikke kutte behandling som er nødvendig.

Det er noen kameler man ikke bør svelge.

Hun forteller at hun har gjort mange forsøk på å slutt på galskapen, men uten å lykkes.

Avhengig hvor vidt dette er representativt for avdelingen eller kun denne enkeltpersonen, har hun ikke noe på den DPSen å gjøre. Jeg blir i stuss på hvorfor ingen har tilrettevist denne behandleren.

Det er ikke mulig å behandle psykiske lidelser som har krenkelser blant sine hovedårsaker om man forbeholder seg retten til å ytterligere krenke og umyndiggjøre pasienten. Ingen blir bygd opp psykisk av slikt.

En behandling som mangler den grunnleggende respekten for pasienten er på sitt aller beste uvirksom.

Tråsstarter bør ikke finne seg i dette. Det er vi visst enige om. Jeg er derimot usikker på om hun blir nødt til å finne seg i det om hun fortsetter på DPSen. Det er DPSen som har definisjonsmakten og sannhetsmonopolet.

En mulig årsak til at Barnevernet til slutt har fortalt henne om denne nitidige rapporteringen er at de heller ikke har vært komfortable med den.

mvh

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• eksvimle

28

• PieLill

17

• frosken

16

• cathlin

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hun forteller at hun har gjort mange forsøk på å slutt på galskapen, men uten å lykkes.

Avhengig hvor vidt dette er representativt for avdelingen eller kun denne enkeltpersonen, har hun ikke noe på den DPSen å gjøre. Jeg blir i stuss på hvorfor ingen har tilrettevist denne behandleren.

Det er ikke mulig å behandle psykiske lidelser som har krenkelser blant sine hovedårsaker om man forbeholder seg retten til å ytterligere krenke og umyndiggjøre pasienten. Ingen blir bygd opp psykisk av slikt.

En behandling som mangler den grunnleggende respekten for pasienten er på sitt aller beste uvirksom.

Tråsstarter bør ikke finne seg i dette. Det er vi visst enige om. Jeg er derimot usikker på om hun blir nødt til å finne seg i det om hun fortsetter på DPSen. Det er DPSen som har definisjonsmakten og sannhetsmonopolet.

En mulig årsak til at Barnevernet til slutt har fortalt henne om denne nitidige rapporteringen er at de heller ikke har vært komfortable med den.

mvh

Jeg får inntrykk av at du ikke kjenner til forhistorien i denne saken.

Skrevet

''Jeg hadde blitt sur hvis f.eks. tannlegen min ville være med meg på svangerskapskontroll, liksom.''

Fy så sær du er, Laban!

;-)

Mvh

Synes det virker sært at en behandler møter opp for å være med til fastlegen dersom ikke pasienten selv har bedt om det. Én ting er at "apparatet" utveksler info seg imellom (noe som bør foregå etter gjeldende regler, som jeg ikke kjenner til), men å bli med på timen?

Merkelig. Skulle tro de hadde det mer travelt enn som så.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Tusen takk for innlegget ditt, og støtten. Spiller egentlig liten rolle hva andre mener uansett. jeg virker sikkert veldig vrang her nå. Og jeg var jo desperat etter å få hjelp -og når jeg får det så "tar jeg ikke imot"...men jeg har ikke noe tillitt til min behandler nå -og det vil jeg ikke klare å få etter alt dette. Så jeg kommer til å bytte behandler, men fortsette på dps.

Det handler ikke om å like -eller ikke like vedkommende. Jeg kjenner ikke vedkommende nok til å si om jeg liker henne eller ikke. Men, synes hun har gått bak ryggen på meg såpass mange ganger nå...og overkjørt meg, at jeg klarer bare ikke å åpne meg for henne. Og da er det jo ingen vits i å gå til henne da!

Jeg kommer til å bytte behandler! Garantert. Men, som sagt, kanskje jeg venter til barnevernet er ute av bildet nå, slik at ikke noe sånt skjer igjen...! (dersom det er andre regler som gjelder for barnevernet... Men, nå er ikke de inne ibildet fordi jeg ikke klarer å ta meg av min sønn, de er her for å bistå, ikke for å ta fra meg ungen eller noe slikt. så at min behandler skal komme med "usakelige" bekymringer i forhold til dem plager meg...(Det har jo aldri vært noe tvil om at jeg er en flink mor, også skal det liksom plutselig bli det...!!! Frustrert jeg!)

''Jeg kommer til å bytte behandler! Garantert''

Og for at du skal føle deg 100% trygg neste gang, ville jeg ha bedt om en skriftlig underskrevet kontrakt på at alle opplysninger blir mellom dere to.

Skrevet

''Jeg kommer til å bytte behandler! Garantert''

Og for at du skal føle deg 100% trygg neste gang, ville jeg ha bedt om en skriftlig underskrevet kontrakt på at alle opplysninger blir mellom dere to.

''Og for at du skal føle deg 100% trygg neste gang, ville jeg ha bedt om en skriftlig underskrevet kontrakt på at alle opplysninger blir mellom dere to.''

Behandler har opplysningsplikt til barnevernet dersom vedkommende finner grunnlag for det.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Og for at du skal føle deg 100% trygg neste gang, ville jeg ha bedt om en skriftlig underskrevet kontrakt på at alle opplysninger blir mellom dere to.''

Behandler har opplysningsplikt til barnevernet dersom vedkommende finner grunnlag for det.

Jeg er jaggu glad jeg ikke er innenfor det systemet der. Man vil jo aldri kunne være ærlig med en terapeut, når man vet at det man sier havner videre. Da veier man sine ord på gullskål ja eller man lar være å bruke terapeut.

Skrevet

Jeg er jaggu glad jeg ikke er innenfor det systemet der. Man vil jo aldri kunne være ærlig med en terapeut, når man vet at det man sier havner videre. Da veier man sine ord på gullskål ja eller man lar være å bruke terapeut.

Opplysningsplikten gjelder ikke "hva som helst", men mulighet for at barn utsettes for alvorlig omsorgssvikt.

http://www.handboka.no/Vgs/Veiled/Dep/opplysningsplikt.htm

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Opplysningsplikten gjelder ikke "hva som helst", men mulighet for at barn utsettes for alvorlig omsorgssvikt.

http://www.handboka.no/Vgs/Veiled/Dep/opplysningsplikt.htm

Ja, men barnevernet har konkludert med at det ikke er alvorlig omsorgsvikt og likevel rapportres det om:-" hun sa ingenting i dag"

Jeg skjønner din bekymring rundt hennes angst, manglende nettverk og hvordan det vil kunne påvirke sønnen når han vokser til. For å behandle angsten er det ihverfall viktig at man tør å snakke og ikke sitte der med angst for at det man sier kan virke negativt i forhold til barnevernet.

Vi som ser det utenfra tenker på gutten. En mor som er i en slik situasjon som eksvimle vil være bekymret for å miste barnet og naturlig nok ikke tørre være ærlig. Noe som er dumt, da behandlingen ikke vil virke og det er ihvertfall ikke positivt hverken for henne eller barnet.

Skrevet

Ja, men barnevernet har konkludert med at det ikke er alvorlig omsorgsvikt og likevel rapportres det om:-" hun sa ingenting i dag"

Jeg skjønner din bekymring rundt hennes angst, manglende nettverk og hvordan det vil kunne påvirke sønnen når han vokser til. For å behandle angsten er det ihverfall viktig at man tør å snakke og ikke sitte der med angst for at det man sier kan virke negativt i forhold til barnevernet.

Vi som ser det utenfra tenker på gutten. En mor som er i en slik situasjon som eksvimle vil være bekymret for å miste barnet og naturlig nok ikke tørre være ærlig. Noe som er dumt, da behandlingen ikke vil virke og det er ihvertfall ikke positivt hverken for henne eller barnet.

På _nåværende_ tidspunkt ser det ut til at barnevernet anser omsorgssituasjonen som tilfredsstillende. Dette var langt fra klart på det tidspunktet hun kom i kontakt med hjelpeapparatet. Da var situasjonen så kritisk at det var all grunn til å være bekymret for barnet.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

På _nåværende_ tidspunkt ser det ut til at barnevernet anser omsorgssituasjonen som tilfredsstillende. Dette var langt fra klart på det tidspunktet hun kom i kontakt med hjelpeapparatet. Da var situasjonen så kritisk at det var all grunn til å være bekymret for barnet.

Ja, jeg vet det og hun fikk hjelp til å komme seg ut av det, hjelp til å skaffe barnehageplass osv.

Nå behøver hun terapi. Med den forhistorien hun har, er det ikke det miste rart at hun vegrer seg for å snakke når hun vet hva som skjer og at det kan slå ut negativt for henne.

Ingen voksne mennesker med vettet i behold ville snakket åpent og ubekymret og sagt noen man vet kan få negative konsekvenser i en slik situasjon.

Skrevet

Ja, jeg vet det og hun fikk hjelp til å komme seg ut av det, hjelp til å skaffe barnehageplass osv.

Nå behøver hun terapi. Med den forhistorien hun har, er det ikke det miste rart at hun vegrer seg for å snakke når hun vet hva som skjer og at det kan slå ut negativt for henne.

Ingen voksne mennesker med vettet i behold ville snakket åpent og ubekymret og sagt noen man vet kan få negative konsekvenser i en slik situasjon.

''Ingen voksne mennesker med vettet i behold ville snakket åpent og ubekymret og sagt noen man vet kan få negative konsekvenser i en slik situasjon.''

Heldivis finnes det mange foreldre som innser at barns velferd er det viktigste, og som vet å verdsette at hjelpeapparatet ikke ignorerer forhold som må antas å medføre fare for at barn får den omsorgen de trenger.

Jeg tror at eksvimle er en av disse foreldrene, da hun mer enn de fleste vet hvor viktig det er at barn beskyttes.

Tror jeg velger å avslutte denne diskusjonen nå i håp om at eksvimle får ordnet opp i forhold til sin behandler og dps.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Ingen voksne mennesker med vettet i behold ville snakket åpent og ubekymret og sagt noen man vet kan få negative konsekvenser i en slik situasjon.''

Heldivis finnes det mange foreldre som innser at barns velferd er det viktigste, og som vet å verdsette at hjelpeapparatet ikke ignorerer forhold som må antas å medføre fare for at barn får den omsorgen de trenger.

Jeg tror at eksvimle er en av disse foreldrene, da hun mer enn de fleste vet hvor viktig det er at barn beskyttes.

Tror jeg velger å avslutte denne diskusjonen nå i håp om at eksvimle får ordnet opp i forhold til sin behandler og dps.

''Heldivis finnes det mange foreldre som innser at barns velferd er det viktigste''

Det tror jeg eksvimle også gjør.

Skrevet

Synes det virker sært at en behandler møter opp for å være med til fastlegen dersom ikke pasienten selv har bedt om det. Én ting er at "apparatet" utveksler info seg imellom (noe som bør foregå etter gjeldende regler, som jeg ikke kjenner til), men å bli med på timen?

Merkelig. Skulle tro de hadde det mer travelt enn som så.

Ja, merkelig.

mvh

Skrevet

Jeg får inntrykk av at du ikke kjenner til forhistorien i denne saken.

Jeg vet en del, men selvsagt er det mye jeg ikke vet.

For meg er det å maltraktere pasientens muligheter for tillit så graverende at jeg ikke skjønner vitsen med å lappe på det.

Det er et sunnhetstegn at eksvimle reagerer på det.

Man kan ikke i behandlingsøyemed / barneversøyemed oppføre seg på en måte som i de aller fleste sammenhenger ville vært sosialt uakseptabelt.

mvh

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg vet en del, men selvsagt er det mye jeg ikke vet.

For meg er det å maltraktere pasientens muligheter for tillit så graverende at jeg ikke skjønner vitsen med å lappe på det.

Det er et sunnhetstegn at eksvimle reagerer på det.

Man kan ikke i behandlingsøyemed / barneversøyemed oppføre seg på en måte som i de aller fleste sammenhenger ville vært sosialt uakseptabelt.

mvh

''For meg er det å maltraktere pasientens muligheter for tillit så graverende at jeg ikke skjønner vitsen med å lappe på det''

Enig!

Skrevet

''Behandler har opplysningsplikt til barnevernet dersom vedkommende finner grunnlag for det.''

Problemet er at det settes for difuse grenser til hva som ikke kan rapporteres og måten denne rapporteringen skal skje. F.eks. at pasienten alltid skal få vite hva som blir formidlet, med mindre helt spesielle forhold tilsier noe annet.

Om pasenten opplever vilkårlighet og umyndiggjøring på dette området, vil det nødvendigvis være ødeleggende for den behandlingen.

Det forundrer meg hvor ofte man i helsevesnet kan finne framgangsmåter som bryter med alt av allminnelig folkeskikk, og dernest bebreidelse av pasienter som ikke vil godta dette.

mvh

Gjest ut på tur aldri sur:)
Skrevet

mvh

Støtter innlegget ditt. Og tror også at BV tydelig ser at trådstarter ikke får den hjelp hun skal ha siden de har anbefalt henne og bytte behandler.

Personlig ville jeg også valgt å bytte behandlingssted. Men det er ikke alle som bor slik til at det er praktisk mulig. Så da er alternativet å be om en erfaren behandler som kan vise til gode resultater. Men det burde vært fremmet en klage på nåværende behandler. Det er bare det at man ofte ikke har overskudd til det når man trenger hjelp.

Gjest Philliphus
Skrevet

Jeg har vært igjennom mye av det samme som deg og har hatt samme opplevelse med behandlere. Har alltid hatt sosial angst men klart meg ok.

Begynte med av jeg ble kjempedepressiv pga en fryktelig manipulerende pervers faen av en samboer. Han fikk meg innlagt mot min vilje og behandlere trodde ikke på noe av det jeg fortalte om samboer. Jeg fikk bla borderline diagnose mye pga min negativitet til sambo.

Så mye ble gjort over hodet på meg. Ble overtalt til å få satt sammen en ansvarsgruppe hvor jeg i flere av disse møtene bare satt der og fikk livet mitt planlagt for meg. For meg føltes alt dette som ett nytt overgrep. Hvis jeg prøvde å lufte dette fikk jeg bare beskjed om at jeg ikke visste mitt eget beste fordi jeg var syk og at jeg bare skulle ta imot den hjelpen som ble gitt meg.

Selv ble jeg bare mer og mer syk av alt sammen. Endte opp med å flytte og det reddet meg. Tok lang tid å få time hos dps og det har vært kjempebra for meg, jeg har fått tak i mitt eget liv.

Har nå fått behandler som hører på meg og ikke overkjører meg. Vi jobber sammen om løsninger. Slipper noe mer ansvarsgrupper.

Det er ikke noe værre enn å føle seg helt umyndiggjort og overkjørt. Hjelper lite om det er "i beste mening". Lider man av psykoser og ikke vet hva som er virkelig eller uvirkelig er det en ting. Men når man blitt overkjørt i flere år allerede gjør det bare vondt værre.

Bare stå på! Det er ditt liv og det kommer til å bli bra til slutt. Du har svelget nok kameler i ditt liv. Nå er det på tide å sette dine behov først så blir alt bedre for både deg og sønnen din.

Skrevet

I det opprinnelige innlegget ditt skrev du:

''Har nå pga dette valgt å avslutte dps. Jeg klarer absolutt ikke å få tiltro til dette mennesket når ting har blitt gjort slik! (og jeg fatter ikke hvorfor!!!=''

Bra at du nå sier at du vil fortsette:-) Synes du skal skrive et brev til avdelingsoverlegen så snart som mulig og fremsette ønsket ditt.

Ja stemmer jeg skrev det. Det ble litt feil. Jeg mente at jeg ville avslutte den behandlingen på dps. Og starte hos en annen. Jeg har jo også skrevet en eller annen gang at det var barnevernet som foreslo at jeg skulle finne en annen behandler. (og litt merkelig er det jo også at det da var barnevernet som opplyste meg om at denne rapporteringen fra dps skjedde...)

Skrevet

Enig med deg, skift behandler!

Jeg var innlagt på somatisk sykehus en gang. Etter at de fant ut at jeg er psykisk syk, fulgte den ene meg på do og sto og så på meg. Jeg måtte be henne om å gå ut fordi jeg fikk problemer med å få til noe.

En annen gang var jeg hos legen med betennelse i en arm. Han sa: Jammen du er jo psykisk syk! Ja, sa jeg, men ikke idag. Blir helt svett noen ganger over å bli behandlet sånn.

Du virker sterk, du greier dette, det er jeg sikker på. De motbakkene som ikke knekker deg, blir du veldig sterk av :-)

''De motbakkene som ikke knekker deg, blir du veldig sterk av :-)'''

I motbakker blir man sliten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...