Gå til innhold

Cipralex/Sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et innlegg for en tid tilbake om Cipralexdose, og kombinasjon Cipralex og Sobril. Fikk et godt svar av NHD ang. dose, men ikke om det er ok med en Sobril i blant til ønsket effekt av Cipralex er oppnådd.

Noen som vet noe om dette?

På forhånd takk for innspill.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Cochrane sier at det er helt ok (kanskje faktisk å foretrekke) å gi Sobril f. eks 10 mg x 2-3, i de første tre ukene etter oppstart med SSRI/SNRI

Skrevet

Cochrane sier at det er helt ok (kanskje faktisk å foretrekke) å gi Sobril f. eks 10 mg x 2-3, i de første tre ukene etter oppstart med SSRI/SNRI

Takk for svar.

Begynte med Cipralex for 7 uker siden, dårlig effekt hittil. Har tatt en Sobril i blant, men ikke mere enn et par ganger i uka i snitt, i ekstra dårlige perioder. Burde vel merket effekt nå....eller kanskje ikke på Dystymi som fastlegen mener jeg kan ha.

Du mente dosen er for lav i forhold til mine diagnoser, tar 10mg. Diagnosene er fibromyalgi, angst, særlig bekymringsangst, dårlig med søvn og liten tiltakslyst.

Min fastlege er vanskelig å få tak i, kun en halv time telefontid pr. uke, må vel høre med henne før jeg f.eks. øker til 15mg, eller kan jeg gjøre det med din "tillatelse"?

På forhånd takk for svar.

Gjest forslag herfra
Skrevet

Takk for svar.

Begynte med Cipralex for 7 uker siden, dårlig effekt hittil. Har tatt en Sobril i blant, men ikke mere enn et par ganger i uka i snitt, i ekstra dårlige perioder. Burde vel merket effekt nå....eller kanskje ikke på Dystymi som fastlegen mener jeg kan ha.

Du mente dosen er for lav i forhold til mine diagnoser, tar 10mg. Diagnosene er fibromyalgi, angst, særlig bekymringsangst, dårlig med søvn og liten tiltakslyst.

Min fastlege er vanskelig å få tak i, kun en halv time telefontid pr. uke, må vel høre med henne før jeg f.eks. øker til 15mg, eller kan jeg gjøre det med din "tillatelse"?

Jeg husker innleggene dine rundt dette, og også at du har gått på cipralex tidligere. Jeg mener du godt kan gå opp til 15 mg nå når du har gått i 7, (kanskje 8) uker på denne dosen. Diagnosen din og tidligere erfaringer med i betraktning.Så kan du stå en stund på den dosen til du går opp til 20 mg. Synes disse antidepressivaene bør prøves "skikkelig".

Lykke til, kanskje blir ting skikkelig bra.!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar.

Jeg synes du kan gå opp til 20 mg.

Skrevet

Jeg husker innleggene dine rundt dette, og også at du har gått på cipralex tidligere. Jeg mener du godt kan gå opp til 15 mg nå når du har gått i 7, (kanskje 8) uker på denne dosen. Diagnosen din og tidligere erfaringer med i betraktning.Så kan du stå en stund på den dosen til du går opp til 20 mg. Synes disse antidepressivaene bør prøves "skikkelig".

Jeg gjorde dette, økte fra 10mg til 15mg etter 12 uker. Etter nye 12 uker økte jeg til 20mg, men dette ble jeg skikkelig dårlig av, så etter 4 crappy uker så reduserte jeg til 15mg igjen, som jeg står på nå. Litt styr å dele tablettene hele tiden siden de ikke lages i 15mg tabbisser lenger og man må dele 10mg.

Poenget er at man må finne en dose som fungerer spesifikt for seg selv. For meg ble det 15mg.

Skrevet

Jeg synes du kan gå opp til 20 mg.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Jeg gjorde dette, økte fra 10mg til 15mg etter 12 uker. Etter nye 12 uker økte jeg til 20mg, men dette ble jeg skikkelig dårlig av, så etter 4 crappy uker så reduserte jeg til 15mg igjen, som jeg står på nå. Litt styr å dele tablettene hele tiden siden de ikke lages i 15mg tabbisser lenger og man må dele 10mg.

Poenget er at man må finne en dose som fungerer spesifikt for seg selv. For meg ble det 15mg.

Takk for svar.

Skrevet

Takk for det og takk for svar! Ja, ordner seg vel så dagene blir bedre. Har noen ok dager innimellom, men mest dårlige og blir sliten av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...