Gå til innhold

privatpraktiserende psyker som er alkiser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk til en privatpraktiserende psykolog som ofte var bakfull når han var på jobb. Han var ikke så interessert i terapi men brukte timene til å snakke om alle båtturene sine, og at det var et stort problem i verden at så mange var overvektige. Det hadde null relevant til det jeg var opptatt av. Jeg sluttet hos han etter kort tid.

Hvis han jobbet i det offentlige feks på en DPS så regner jeg med at kollegaer og sjefer hadde slått alarm.

Er det noe som helst kontroll med de privatpraktiserende at de faktisk driver terapi og ikke noe annet? Er de forpliktet til å sende in papirer og journaler med jevne mellomrom?

Skrevet

"Jeg gikk til en privatpraktiserende psykolog som ofte var bakfull når han var på jobb. Han var ikke så interessert i terapi men brukte timene til å snakke om alle båtturene sine, og at det var et stort problem i verden at så mange var overvektige. Det hadde null relevant til det jeg var opptatt av. Jeg sluttet hos han etter kort tid."

Det er vel som i samfunnet ellers: mange ubruklige.

Gjest ut på tur aldri sur:)
Skrevet

Det er jo sikkert ikke forsent å klage behandleren inn for helsetilsynet eller pasientombudet.

Det vil jo hjelpe myndighetene med å avdekke problemet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ingen kontroll. Det eneste som kan virke er om pasientene klager til Helsetilsynet v/Fylkeslegen. Det bør en gjøre i slike tilfeller.

Skrevet

Nei, det er ingen kontroll. Det eneste som kan virke er om pasientene klager til Helsetilsynet v/Fylkeslegen. Det bør en gjøre i slike tilfeller.

Siden dette er vanskelig å bevise så går jeg ut i fra at fylkeslegen ikke setter i gang noe etter _en_ klage. Men hvor mange klager må de ha før de setter igang en granskning av psykologen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden dette er vanskelig å bevise så går jeg ut i fra at fylkeslegen ikke setter i gang noe etter _en_ klage. Men hvor mange klager må de ha før de setter igang en granskning av psykologen?

Det skal i hvert fall ikke mer enn to-tre slike henvendelser til før fylkeslegen kan be om en samtale med vedkommende. Det kan resultere i nøyere gransking, men det kan også være den hendelsen som vedkommende trengte for å "ta sjeen i en annen hånd".

Skrevet

Noen formell kontroll er det vel ikke.

Men pasienter rapporterer tilbake til sine fastleger, så de har etter hvert en oversikt over hvem som duger og ikke.

Det du beskriver burde innklages til fylkeslegen.

mvh

Skrevet

Det slutter aldri å undre meg hvordan enkelte holder en praksis gående med så mye som peker i retningen av at vedkommende er helt uegnet stand til å utøve yrket sitt!

Om noen kommer dit og er skikkelig dårlige da? Det er guffent å tenke på! Man må seriøst være i stand til å ta skikkelig vare på seg selv for å kunne ta ansvaret man har for andre som psykolog/psykiater. Om dette er en psykiater som medisinerer folk er det ILLE.

Hadde jeg kommet til en som drev på sånn, hadde jeg enten slutta, klagd til fylkeslegen eller gjerene begge deler.

Du får tape neste samtale ;-) Man får noen hendige små digitale opptakere nå bare sjekk hjelpemiddelkatalogen på http://www.adaptor.no

Alkoholproblemer/avhengighet er nok dessverre ofte et problem for en del yrker hvor man ser mye vondt.

Skrevet

Det slutter aldri å undre meg hvordan enkelte holder en praksis gående med så mye som peker i retningen av at vedkommende er helt uegnet stand til å utøve yrket sitt!

Om noen kommer dit og er skikkelig dårlige da? Det er guffent å tenke på! Man må seriøst være i stand til å ta skikkelig vare på seg selv for å kunne ta ansvaret man har for andre som psykolog/psykiater. Om dette er en psykiater som medisinerer folk er det ILLE.

Hadde jeg kommet til en som drev på sånn, hadde jeg enten slutta, klagd til fylkeslegen eller gjerene begge deler.

Du får tape neste samtale ;-) Man får noen hendige små digitale opptakere nå bare sjekk hjelpemiddelkatalogen på http://www.adaptor.no

Alkoholproblemer/avhengighet er nok dessverre ofte et problem for en del yrker hvor man ser mye vondt.

Jeg sluttet hos fyren etter et halvt år. Da jeg ikke hørte noe fra han etter en måned da jeg måtte avbestille en time så kontaktet jeg Helse sørøst. Og så sluttet jeg. Jeg var inne på "offentlig journal" og så at han hadde mistet autorisasjonen. Så det er nok flere som har klaget ja.

jeg husker at han sa at han hadde sørget for at en pasient som var hos han hadde mistet foreldreretten til barnet sitt. Jeg håper virkelig at dette var velbegrunnet. Det er farlig med psykologer som tolket alt man sier bokstavelig og ikke forstå at det er en stor forskjell mellom det man føler og det man gjør i praksis. Og i terapi er det jo meningen at man skal fortelle det man føler og ikke bli dømt pga det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...