Gå til innhold

Fakta om angst og depresjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er opptatt av detaljer, på godt og vondt :)

Når det gjelder litteratur om angst og depresjoner, psykiske lidelser, lurer jeg på om det finnes noe litteratur som sier mer om HVORFOR ting skjer som de gjør når du er psyk.

Jeg har lest my om psykiske lidelser, og de fleste bøker/artikler sier noe om hvordan sykdommene virker. Dette gir en gjenkjennelse for leseren og en trygghet, men jeg vil gjerne vite litt mer..

Finnes det bøker som for eksempel forklarer hvorfor angst gir en rekke klassiske fysiske symptomer som det gjør? Finnes det noe håndfast på dette, eller blir det bare spekulasjoner?

HVORFOR kan angst og depresjon komme som lyn fra klar himmel?

En bok jeg har lest, som har lært meg noen teknikker og hjulpet en meg en del er "tenk deg glad" som går ut på blant annet tankesettet og "automatiske tanker" Finnes det noe litteratur i denne kategorien du kan anbefale NHD? Har du tro på denne typen "Behandling" av angst og depresjon?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det første du spør om får du svar på i lærebøker i nevropsykologi/psykiatri. Vær forberedt på at det tungt stoff om du ikke er godt inne i dette fra før.

2. Jeg kjenner ikke akkurat denne boken, men jeg anbefaler denne typen bøker, særlig om de er skrevet av nordiske forfattere. Amerikanske kan bli litt for mye halleluja for meg.

Jeg anbefaler alle bøkene av Ingvar Wilhelmsen.

Skrevet

1. Det første du spør om får du svar på i lærebøker i nevropsykologi/psykiatri. Vær forberedt på at det tungt stoff om du ikke er godt inne i dette fra før.

2. Jeg kjenner ikke akkurat denne boken, men jeg anbefaler denne typen bøker, særlig om de er skrevet av nordiske forfattere. Amerikanske kan bli litt for mye halleluja for meg.

Jeg anbefaler alle bøkene av Ingvar Wilhelmsen.

Boken er skrevet av en Amerikaner. David Burns tror jeg han heter. Litt Halleluja, men ikke mer enn at jeg gjennomskuer det.

Vil det være å anbefale å sette seg så mye inn i faget selv, eller er det da bedre å overlate seg i hendene på lege/psykolog/psykiater? En ting vet jeg, jeg kan allerede mer om angst og depresjon enn en del av fastlegene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Boken er skrevet av en Amerikaner. David Burns tror jeg han heter. Litt Halleluja, men ikke mer enn at jeg gjennomskuer det.

Vil det være å anbefale å sette seg så mye inn i faget selv, eller er det da bedre å overlate seg i hendene på lege/psykolog/psykiater? En ting vet jeg, jeg kan allerede mer om angst og depresjon enn en del av fastlegene.

Hvis hensikten er å bli bedre/bra, er det langt bedre å finne seg en ekspert på metakognitiv terapi enn å lese lærebøker i nevropsykiatri.

Skrevet

Hei,

''Når det gjelder litteratur om angst og depresjoner, psykiske lidelser, lurer jeg på om det finnes noe litteratur som sier mer om HVORFOR ting skjer som de gjør når du er psyk. Jeg har lest my om psykiske lidelser, og de fleste bøker/artikler sier noe om hvordan sykdommene virker. Dette gir en gjenkjennelse for leseren og en trygghet, men jeg vil gjerne vite litt mer..''

Jeg lurer litt på hvorfor du vil vite mer, men det er din sak.

''Finnes det bøker som for eksempel forklarer hvorfor angst gir en rekke klassiske fysiske symptomer som det gjør? Finnes det noe håndfast på dette, eller blir det bare spekulasjoner? HVORFOR kan angst og depresjon komme som lyn fra klar himmel? ''

Her er det veldig mye håndfast, uten at jeg kommer på noen konkrete titler. Eks, angst er typisk fight eller flight-respons. Blodet trekkes ut i musklene, kan forårsake mageplager. Anspenthet, når man er redd spenner man musklene, som kan gi plager og vondter. Pusten kan hemmes, man holder gjerne pusten, eller hyperventilerer. Det skjer ting med oksygenet osv.

''En bok jeg har lest, som har lært meg noen teknikker og hjulpet en meg en del er "tenk deg glad" som går ut på blant annet tankesettet og "automatiske tanker" Finnes det noe litteratur i denne kategorien du kan anbefale NHD? Har du tro på denne typen "Behandling" av angst og depresjon?''

Skjønner ikke hvorfor man skal være så glad, men hver sin smak. Ellers fins det flere måter å jobbe med angstproblemer på. Her på dol er det populært å anbefale kognitiv terapi.

Skrevet

Hvis hensikten er å bli bedre/bra, er det langt bedre å finne seg en ekspert på metakognitiv terapi enn å lese lærebøker i nevropsykiatri.

Godt sagt hehe.

Jeg liker en middelvei selv.

Ikke så tunge bøker er Torkil Berge og Arne Repål sine bøker. "Trange rom og åpne plasser," "Lykketyvene."

Forståelig nok, førstnevnte om angst og sistnevnte om depresjon. Disse er gode, svært forklarende og kan leses av de fleste - også de som er litt spesielt interesserte.

Hvis ikke er det inn på den mer spesialiserte fagliteraturen. Du kan jo sjekke litt på sidene til Norli og Tanum om det finnes noe interessant der. Bor du i Akershus/Oslo, ville jeg tatt turen til Norli i Universitetsgata. Gedigent utvalg av bøker innen medisinfaget og dets felter :D. Amazon.com er jo og et sted å kikke (det er ikke fortollingsgebyr på bøker).

Det er mye å finne på Internett også, har selv tilegnet meg mye kunnskap ved hjelp av vår alles kjære google. En side jeg har funnet mye på/fra er http://www.mentalhealth.com (hold deg unna self diagnosis linken). Her omhandles alle typer psykdom

Den amerikanske psykiateren Ivan Goldberg har laget noen gode sider om depresjon/bipolare lidelser.

http://www.psycom.net/depression.central.html

Kjenner meg i gjen i det med å vite mer enn allmennleger (og i alle fall gynekologer :P)

Ellers... Det er vel så viktig å finne hjelp til seg selv, som å diagnostisere seg selv fordi man ikke selv forstår noe. Vi er mennesker, og mennesker er forskjellige. Vi har enormt forskjellige bakenforliggende faktorer for angst og depresjon. Derfor er det bare en liten bit å kunne det faglige ut og inn. Man må gå i seg selv, og se på hva som trigger den angsten man selv sliter med, hva som tynger en ned i depresjonsmørket. Der ligger nemlig den viktigste jobben av alle. Økt selvinnsikt og forståelse, økt utholdenhet i kamp mot psykisk smerte hvordan enn den arter seg. En kraftigere rustning fordi du vil få det ved sortere for så å snu tankerekker som utløser f.eks. angst. Så NHD sier noe veldig fornuftig til deg der! Få henvisning til en spesialist i (meta)kognitiv behandling! Det vil hjelpe deg mer enn bare litteratur.

Til slutt: Jeg avskriver IKKE å lese om psykdom enten som bøker for hvermansen eller i fagbøker. Min erfaring med å ha gjort dette er god, fordi kunnskapen har gjort det lettere for meg å få innsikt i min egen og andres situasjon. Men man blir ikke frisk av å lese selv de mest intrikante bøkene om psykiatri .

Gjest profile
Skrevet

Godt sagt hehe.

Ikke så tunge bøker er Torkil Berge og Arne Repål sine bøker. "Trange rom og åpne plasser," "Lykketyvene."

Forståelig nok, førstnevnte om angst og sistnevnte om depresjon. Disse er gode, svært forklarende og kan leses av de fleste - også de som er litt spesielt interesserte.

Hvis ikke er det inn på den mer spesialiserte fagliteraturen. Du kan jo sjekke litt på sidene til Norli og Tanum om det finnes noe interessant der. Bor du i Akershus/Oslo, ville jeg tatt turen til Norli i Universitetsgata. Gedigent utvalg av bøker innen medisinfaget og dets felter :D. Amazon.com er jo og et sted å kikke (det er ikke fortollingsgebyr på bøker).

Det er mye å finne på Internett også, har selv tilegnet meg mye kunnskap ved hjelp av vår alles kjære google. En side jeg har funnet mye på/fra er http://www.mentalhealth.com (hold deg unna self diagnosis linken). Her omhandles alle typer psykdom

Den amerikanske psykiateren Ivan Goldberg har laget noen gode sider om depresjon/bipolare lidelser.

Kjenner meg i gjen i det med å vite mer enn allmennleger (og i alle fall gynekologer :P)

Ellers... Det er vel så viktig å finne hjelp til seg selv, som å diagnostisere seg selv fordi man ikke selv forstår noe. Vi er mennesker, og mennesker er forskjellige. Vi har enormt forskjellige bakenforliggende faktorer for angst og depresjon. Derfor er det bare en liten bit å kunne det faglige ut og inn. Man må gå i seg selv, og se på hva som trigger den angsten man selv sliter med, hva som tynger en ned i depresjonsmørket. Der ligger nemlig den viktigste jobben av alle. Økt selvinnsikt og forståelse, økt utholdenhet i kamp mot psykisk smerte hvordan enn den arter seg. En kraftigere rustning fordi du vil få det ved sortere for så å snu tankerekker som utløser f.eks. angst. Så NHD sier noe veldig fornuftig til deg der! Få henvisning til en spesialist i (meta)kognitiv behandling! Det vil hjelpe deg mer enn bare litteratur.

Til slutt: Jeg avskriver IKKE å lese om psykdom enten som bøker for hvermansen eller i fagbøker. Min erfaring med å ha gjort dette er god, fordi kunnskapen har gjort det lettere for meg å få innsikt i min egen og andres situasjon. Men man blir ikke frisk av å lese selv de mest intrikante bøkene om psykiatri .

En får ikke bygd et hus av å lese om arkitektur heller, det må fortsatt bygges:)

Skrevet

Godt sagt hehe.

Takk for innspill :)

Jeg har lest lykketyvene tidligere. God bok!

Økt selvinnsikt er nok viktig ja. Det har jeg erfart tidligere. Jeg begynner også å se et mønster i hva som trigger hodet mitt i feil retning, det er stress, stress og stress! Problemet er å gjøre noe med dette, å virkelig klare å endre levemåte, det sliter jeg med og vet at jeg nok går i flere feller med årene...

Jeg vet heller ikke hvordan jeg kan få hjelp. Fastlegen har liten oversikt over hva som bør gjøres, sier stort sett "ta det med ro - stress ned" :) Jeg kunne virkelig tenkt meg å snakke med en psykiater og jeg er sikker å det vil hjelpe meg enda mer på sikt og minske eventuelle tilbakefall av depresjon og angst.

Finnes det private psykiatere man kan kontakte? Har psykologer erfaring med metakognitiv terapi?

Skrevet

Takk for innspill :)

Jeg har lest lykketyvene tidligere. God bok!

Økt selvinnsikt er nok viktig ja. Det har jeg erfart tidligere. Jeg begynner også å se et mønster i hva som trigger hodet mitt i feil retning, det er stress, stress og stress! Problemet er å gjøre noe med dette, å virkelig klare å endre levemåte, det sliter jeg med og vet at jeg nok går i flere feller med årene...

Jeg vet heller ikke hvordan jeg kan få hjelp. Fastlegen har liten oversikt over hva som bør gjøres, sier stort sett "ta det med ro - stress ned" :) Jeg kunne virkelig tenkt meg å snakke med en psykiater og jeg er sikker å det vil hjelpe meg enda mer på sikt og minske eventuelle tilbakefall av depresjon og angst.

Finnes det private psykiatere man kan kontakte? Har psykologer erfaring med metakognitiv terapi?

Her er en link til kursinnhold utviklet av diakonhjemmet sykehus og Torkjell Berge. Det er et kurs i mestring av depresjon, men det inneholder også en del om bekymring og mestring av angst.

Her legges det vekt på kognitive teknikker, eller hva det heter.

http://www.bymisjon.no/Virksomheter/A-Senteret/Depresjonskurs/Kursformat/

''Kurset Mestring og forebygging av depresjon er utviklet ved A-senteret, Kirkens Bymisjon i Oslo og Distriktpsykiatrisk senter Vinderen, Diakonhjemmet sykehus i Oslo. Kurset er blitt en del av tilbudet ved en rekke enheter i helse-Norge. Eksempler er Psykiatrien i Vestfold HF, Borgestadklinikken, Blå Kors i Oslo, distriktpsykiatriske sentre ved Mosjøen og Voss, og lærings- og mestringssentre ved Blakstad sykehus og Sykehuset Innlandet.

Kurset er utviklet av psykologene Cecilie Skule og Martin Ekelund i samarbeid med psykolog Torkil Berge. Nettsidene er revidert i 2009 av psykologene Torkil Berge, Veslemøy Merton, Ingrid Schjetlein og Kim Karlsen. ''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...