Gå til innhold

Du som dissosierer pga overgrep

Anbefalte innlegg

Gjest Fysisk og psykisk
Skrevet

Hva skjer med deg når du dissosierer?

Skrevet

Jeg er ikke den som er hardest belastet med dette, men jeg har ptsd og jeg dissosierer om jeg får sterke påminnelser om det som har hendt meg. Da er det første at jeg trekker meg helt inn i meg selv, og kobler ut alt rundt meg. Jeg hører lyder og fanger opp synsinntrykk, men det oppleves fjernt. Folk når ikke nødvendigvis fram ved å snakke til meg. Om jeg har vært der og hatt mange traumer i revy, så har jeg skadet meg selv. I disse øyeblikkene er jeg ikke med på hva som skjer alltid. Jeg trekker meg vekk mentalt og kobler vekk det vonde. Noen få ganger har jeg opplevd full blackout av dissosiering. Husker blant annet at jeg dissosierte i en samtalegruppe en gang. Plutselig satt jeg på tomannshånd med gruppelederen og hadde vært "borte en stund."

Ut i fra min erfaring er dissosiering utkobling av viktige sanseinntrykk der virkeligheten blir så intens at psyken forsvarer seg. For mennesker med ptsd f.eks., kan det ende opp med at psyken forsvarer seg på feil plass til til tid fordi man er blitt "omprogramert," det er en måte psyken unngår det traumatiske på. På samme måte som vi unngår å oppsøke ting eller situasjoner som gir sterke minner.

Det er sikkert noen der ute som kan gi et bedre svar enn meg, men det er nå mine tanker i alle fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...