Gå til innhold

Angst depresjon - Uvirkelighetsfølelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen dager med mye angst får jeg en eller annen form for "uvirkelighetsfølelse" Jeg er litt fasinert av denne ekle følelsen. Ting er liksom litt merkelig og fraværende samtifig som jeg er tilstede. Jeg innbiller meg at noen beskriver dette som en ut av kroppen opplevelse?

Uansett, jeg har lest at dette er vanlig ved angst/depresjon.

Hva forårsaker denne følelsen? Hvorfor kommer den? Er det en form for psykose?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne følelsen er beskrevet som et av 13 symptomer ved panikkanfall.

Skrevet

Jeg er ingen medisiner, men min ide er at det er en "lur" måte kroppen bruker for å fjerne seg litt i kontakten fra det som er skremmende.

Skrevet

Er det en mild form for psykose?

Skrevet

Er det en mild form for psykose?

Nei, men noen som opplever panikkangst er redd for å bli gal.

Skrevet

Er det dette som er dissosiasjon?

Skrevet

Nei, men noen som opplever panikkangst er redd for å bli gal.

Jeg kjenner til at man tror man skal bli gal og alt det, jeg spør hva denne uvirkelighetsfølelsen er, hvorfor den kommer? Hva er dissosiasjon Bibben?

Skrevet

Jeg kjenner til at man tror man skal bli gal og alt det, jeg spør hva denne uvirkelighetsfølelsen er, hvorfor den kommer? Hva er dissosiasjon Bibben?

Det er en måte å fjerne seg i kontakten til seg selv og verden på. En måte å "flykte" på. Men akkurat HVILKE PROSESSER som foregår inne i HJERNEN vet jeg ikke.

Gjest signerer ikke...
Skrevet

Det er en måte å fjerne seg i kontakten til seg selv og verden på. En måte å "flykte" på. Men akkurat HVILKE PROSESSER som foregår inne i HJERNEN vet jeg ikke.

Dette har jeg opplevd veldig på kroppen når jeg har stått i situasjoner som ble for vanskelige... Jeg kaller det marerittfølelse. Det er fælt! Jeg ble redd det skulle klikke for meg! Og jeg har ikke noe særlig angst når livet er uproblematisk...

Skrevet

Dette har jeg opplevd veldig på kroppen når jeg har stått i situasjoner som ble for vanskelige... Jeg kaller det marerittfølelse. Det er fælt! Jeg ble redd det skulle klikke for meg! Og jeg har ikke noe særlig angst når livet er uproblematisk...

Godt poeng, jeg har heller ikke mye angst når livet går på skinner, men etter å ha utsatt kroppen for mye stress over lang tid kommer angsten snikende for så plutselig å filleriste kroppen!

Mitt problem når jeg får disse periodene er at jeg får en form for panikanfall som ligner mye på det som sies om sosial angst, og de varer gjerne en hel dag. Deilig når de slipper taket. Men så kommer det igjen, plutselig og uten forvarsel og ødelegger en ny dag.

Jeg merker imidlertid at å jobbe med "automatiske tanker" har ført til litt bedring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...