Gå til innhold

auauau!!!


Gjest kjeven min!

Anbefalte innlegg

Gjest kjeven min!

Veit ikke om dette er riktig forum, men prøver.

Har en kjeve som er forferdelig lealaus. Kan vifte med den fra side til side, og det er jo morsomt av og til. Det som ikke er morsomt er at den fort går ut av ledd. Ofte er det sånn at den er ute av ledd en liten stund, men så bare trykker jeg og slår litt, så går den tilbake på plass.

I helga gikk kjeven igjen ut av ledd, og det tok meg ca 24 timer før den var ordentlig på plass igjen. Det har aldri vart så lenge før. Jeg klarte ikke å spise ordentlig, klarte bare å åpne munn 1/3 av det jeg gjør til vanlig, så alt blir liksom vanskelig. (gjespe osv). Ikke bare er det vondt å få maten inn i munn, men siden tennene ikke "passer sammen" over og under blir det skikkelig vondt å tygge også. Hard mat er klin umulig, jeg klarer ikke å presse så hardt med kjeven.

Som sagt er den på plass igjen nå, men det er fortsatt vondt (kjennes ut som den er sliten etter anstrengelsene ved mat). Dessuten sier det knekk hver gang jeg åpner munn. (nesten samme som i fingrene, men det høres ikke like godt, bare kjennes helt forferdelig ut...)

Jeg lurer på følgende. Er dette farlig? Går det an å gjøre noe med det? Operasjon? Er det i tillfelle dyrt? Er det noen triks jeg kan lære meg for å prøve å få kjeven tilbake til ledd når den detter ut?

Hvis dette er helt galt forum, gidder du da å fortelle meg hvor jeg bør poste det for å få svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innlegget er på rett forum-kjeveleddsplager tilhører tannlegens fagområde.

Når du beskriver at kjeven var "ute av ledd" - forstår jeg det som at du var i stand til å lukke munnen, men ikke åpne den skikkelig (1/3 av normalen, som du beskriver).(Når kjeven virkelig går ut av ledd, er du nemlig ikke i stand til å lukke munnen, men gaper hele tiden)

Det høres ut som om dette er noe som kalles anterior diskusforkyvning uten tilbakegang. Det er litt komplisert å forklare dette uten å kunne tegne og fortelle i tillegg, men kort sagt innebærer det at den "puten" (diskus) som normalt skal ligge mellom undrekjevens leddhode og leddhulen i kjeveleddet, er forskjøvet fremover hos deg - slik at når du gaper, blir denne liggende fremfor leddhodet, slik at leddhodet hindres i å bevege seg som normalt - og det er ikke mulig å gape normalt. (Ja, dette er komplisert)

Grunnen til at du nå føler at tennene ikke passer sammen, er at selv om denne puten nå har glidd litt tilbake, slik at kjeven ikke låser seg på samme måte, er ligamentene ("senene") i leddet er litt strukket, og det er sannsynligvis samlet seg litt væske i området, slik at ledd-delene ikke kommer i skikkelig kontakt. Dette går over etterhvert, men vil være litt smertefullt.

Kjeveledd opereres sjelden, årsaken til dette er blant annet at gevinsten ved denne type operasjoner foreløpig er litt usikker...

Anbefaler at du forteller tannlegen din om dette problemet, slik at dere kan diskutere behandlingsalternativer. Om tannlegen føler at dette er en litt for stor utfordring, kan du be om en henvisning til en spesialist i oral medisin og kirurgi. Dersom du bor i Oslo eller Bergen kan du også bli henvist til Universitetet - til klinikk for Oral medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Med slike plager bør du oppsøke en tannlege med spesialkompetanse i protetikk og bittfunksjon eller en av våre universitetstannklinikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjeven min!

Innlegget er på rett forum-kjeveleddsplager tilhører tannlegens fagområde.

Når du beskriver at kjeven var "ute av ledd" - forstår jeg det som at du var i stand til å lukke munnen, men ikke åpne den skikkelig (1/3 av normalen, som du beskriver).(Når kjeven virkelig går ut av ledd, er du nemlig ikke i stand til å lukke munnen, men gaper hele tiden)

Det høres ut som om dette er noe som kalles anterior diskusforkyvning uten tilbakegang. Det er litt komplisert å forklare dette uten å kunne tegne og fortelle i tillegg, men kort sagt innebærer det at den "puten" (diskus) som normalt skal ligge mellom undrekjevens leddhode og leddhulen i kjeveleddet, er forskjøvet fremover hos deg - slik at når du gaper, blir denne liggende fremfor leddhodet, slik at leddhodet hindres i å bevege seg som normalt - og det er ikke mulig å gape normalt. (Ja, dette er komplisert)

Grunnen til at du nå føler at tennene ikke passer sammen, er at selv om denne puten nå har glidd litt tilbake, slik at kjeven ikke låser seg på samme måte, er ligamentene ("senene") i leddet er litt strukket, og det er sannsynligvis samlet seg litt væske i området, slik at ledd-delene ikke kommer i skikkelig kontakt. Dette går over etterhvert, men vil være litt smertefullt.

Kjeveledd opereres sjelden, årsaken til dette er blant annet at gevinsten ved denne type operasjoner foreløpig er litt usikker...

Anbefaler at du forteller tannlegen din om dette problemet, slik at dere kan diskutere behandlingsalternativer. Om tannlegen føler at dette er en litt for stor utfordring, kan du be om en henvisning til en spesialist i oral medisin og kirurgi. Dersom du bor i Oslo eller Bergen kan du også bli henvist til Universitetet - til klinikk for Oral medisin.

Takk for informativt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...