Gå til innhold

"...du må akseptere angsten..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

En frase som stadig brukes i litteratur om angst er at "Du må akseptere angsten....:" Det er imidlertid beskrevet lite om HVORDAN dette gjøres. Hva menes med å akseptere angsten?

Er angst problemer noe du har eller noe du får?

Skrevet

Du trenger ikke å akseptere angsten. Men det går an å akseptere at du _ikke_ gjør det.

Jeg tenker at det innebærer at angst er noe man ønsker å flykte fra, men nettopp når man flykter fra angst på en eller annen måte, så er det akkurat det som får angsten til å forsterke seg, fordi da får på en måte angsten rett i at det ER farlig. Så det heter seg at det er lurt å STÅ I DET. Stå i angsten. Pust. Det vil gå over. Det er egentlig ikke farlig.

Det er det som er grunnlaget for all eksponeringsterapi at man skal lære seg at det er egentlig ikke farlig.

Underforstått at angst er irrasjonell frykt, og man ikke er i en reelt farlig situasjon.

Det betyr heller ikke at man skal "stå i angsten" absolutt hele tiden. Og oppsøke det man er redd for hele tiden. Men i passe mengder.

Skrevet

Jeg har fått høre "du må lære deg å leve med sykdommen". Forstår ikke helt det der,jeg er jo ikke sykdommen min. Men det er vel noe ant enn å akseptere den kanskje,man får kanskje mer "fred" med seg selv når man aksepterer noe. Uansett om det er angst eller andre sykdommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...