Gå til innhold

Alvorlig Fysisk sykdom verre enn å slite psykisk

Anbefalte innlegg

Gjest Brannfakkel.
Skrevet

Jeg hører ofte mange sier de kunne ønske å ha en fysisk sykdom fremfor en psykisk.

Denne påstanden provoserer meg. I forhold til stigmatisering og aksept er det definitivt lettere med en fysisk sykdom fremfor en psykisk. Men når en må slite med alvorlig fysisk sykdom så tror jeg at jeg uten tvil ville valgt å heller slite psykisk. Å ikke ha noe særlig kontroll over kroppen sin, slite med vonde smerter. Bare måtte takle og akseptere at en ikke kan gjøre det en klarte før. En har null kontroll ofte over en kropp som er syk. Det er veldig frustrerende når en virkelig ønsker å gjøre noe feks men så går det ikke fordi det kroppslig sett er umulig. En må ta hensyn til kroppen sin.

Selvsagt kommer det ann på alvorlighetsgraden. Men er verre å slite med det fysiske fremfor det psykiske.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Jeg er ikke enig!

Jeg har hatt en invalidiserende smertefull sykdom i mer enn 25 år og bruker rullestol, samtidig har jeg slitt med en alvorlig depresjon i flere år, jeg er mye bedre av depresjonen, men den fysiske sykdommen varer ved og blir ikke bedre med årene.

Jeg vil hellere lide av til dels sterke fysisk smerter enn å ha det vondt psykisk.

Gjest verst for meg
Skrevet

Jeg er blant dem som har blitt prøvet hardt både fysisk og psykisk. Jeg har vært sengeliggende i mange år av ulike smertetilstander, enten det har vært nevrologisk eller muskel og skjelett, med mer. I lange tider var jeg slett ikke så frisk at jeg kunne sitte i en rullestol. Jeg har også slitt psykisk.

Det blir helt feil å tro at en kan settte dette opp mot hverandre. og konkludere med hva som er verst eller best. Selv foretrekker jeg fysisk lidelse over psykisk, men alle vil ikke være enig med meg i dette. Alvorlig psykisk smerte og kollaps er det verste jeg har opplevd, uten tvil.

Og jeg har å sammenligne med. Men jeg har ikke fasiten, for det finnes ikke. Det sies at det verste er det en har i øyeblikket, og det er det mye sant i.

Gjest verst for meg
Skrevet

Jeg er ikke enig!

Jeg har hatt en invalidiserende smertefull sykdom i mer enn 25 år og bruker rullestol, samtidig har jeg slitt med en alvorlig depresjon i flere år, jeg er mye bedre av depresjonen, men den fysiske sykdommen varer ved og blir ikke bedre med årene.

Jeg vil hellere lide av til dels sterke fysisk smerter enn å ha det vondt psykisk.

Som du ser av mitt innlegg er jeg helt enig med deg. Jeg føler at mange undervurderer selve smerten ved å lide psykisk. Det er en smerte det også, ikke bare en tilstand.

Gjest Risotta
Skrevet

Jeg har opplevd begge sykdommene - fyskisk og psykisk.. Jeg synes det var like ille egentlig, men psykisk sykdom vil jeg ikke oppleve igjen. Jeg er enda ikke kvitt den psykiske men bedre. Kanskej smerten og lidelsen er det samme og vi føler oss som verst uansett i nuet der og da når man er syk . Jeg pleier å si jeg har vært 3 ganger i helvete. ;-))

Gjest segunda
Skrevet

Som du ser av mitt innlegg er jeg helt enig med deg. Jeg føler at mange undervurderer selve smerten ved å lide psykisk. Det er en smerte det også, ikke bare en tilstand.

Dette henger alt på den samme knaggen. Psyke og fysikk er ikke atskilt. Derfor blir det feil å sammenligne.

Skrevet

Dette var da litt meningsløst??

Dersom du IKKE sliter psykisk på grunn av din fysiske sykdom er den da ikke verre enn en psykisk lidelse??? Det høres imidlertid ut som din fysiske sykdom gjør at du utfordres psykisk.

En med store utviklingshemming som er glad og lykkelig og en med samme utviklingshemming som er særdeles deprimert og ulykkelig, hvem har det verst?

Skrevet

Dette henger alt på den samme knaggen. Psyke og fysikk er ikke atskilt. Derfor blir det feil å sammenligne.

Nettopp!!

Skrevet

Hva er verst - å miste høyre eller venstre fot?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er vanskelig å si seg hverken enig eller uenig med deg, uten at det er snakk om konkrete eksempler som man sette visse kriterier for grunn til sammenligning.

Men kanskje det går an å si at det er verst for de som ikke har, eller at det ikke finnes. eller er lovfestet et tilbud om hjelp mot det de sliter med, eller linding mot smerte osv.

Gjest miakakaka
Skrevet

Enig til en viss grad, men psykiske sykdommer er strengt tatt også fysiske sykdommer: som sitter i hjernen. Der en med fysisk sykdom ikke har kontroll over kroppen sin, har en med psykisk sykdom ikke kontroll over hjernen sin. Schizofreni f.eks... Den er en ganske vesentlig del av kroppen.

Eneste grunnen til at psykiske lidelser i en del tilfeller er mindre ille enn fysiske, er vel at det fins god behandling, medisin og en kan bli frisk.

Det kan en forsåvidt ved en del fysiske sykdommer også.

Skrevet

Det er rett og slett ikke mulig å sammenligne sykdommer slik du gjør her - heller ikke sykdommer innen de to kategoriene du her setter opp mot hverandre. Det blir rett og slett meningsløst.

Gjest slabbedask
Skrevet

Hva er verst - å miste høyre eller venstre fot?

Med vennlig hilsen

Tåpelig sammenligning.

Skrevet

''En har null kontroll ofte over en kropp som er syk.''

Gjelder det kun somatiske sykdommer?

Har man kontroll når man sliter psykisk?

Jaja,det kan nok være like ille,både det ene og det andre. Ingen ville vel velge noen av delene. Men å være psykisk syk er et Helvete,men kommer nok an på hvilke psykisk sykdom en har. Å være fysisk syk kan være et smerte Helvete,men da har man i det minste kontroll på tanker og følelser....

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Helt enig med deg brannfakkel! Jeg er schizofren, men jeg ville mye heller vært psykotisk hele livet enn å ha en smertefull sykdom, som kreft med de påkjenninger som kommer der, mht behandling o.l.

Den dårlige siden med å være psykisk syk er jo att det fører med seg mye ensomhet for mange, og også paranoia er ille.

Pussig nok hadde jeg en eks med komplisert og alvorlig diabetes, med komplikasjoner som nyresvikt, blindhet og faens oldemor. Hun mente det var bedre å være psykisk syk. Men da motsa jeg henne.

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Helt enig med deg brannfakkel! Jeg er schizofren, men jeg ville mye heller vært psykotisk hele livet enn å ha en smertefull sykdom, som kreft med de påkjenninger som kommer der, mht behandling o.l.

Den dårlige siden med å være psykisk syk er jo att det fører med seg mye ensomhet for mange, og også paranoia er ille.

Pussig nok hadde jeg en eks med komplisert og alvorlig diabetes, med komplikasjoner som nyresvikt, blindhet og faens oldemor. Hun mente det var bedre å være psykisk syk. Men da motsa jeg henne.

Mente å si hun mente det var bedre å være somatisk enn psykisk syk.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg har en alvorlig fysisk diagnose som medfører masse smerter, og en, faktisk mye mindre alvorlig, psykisk sykdom. Hvis jeg kunne valgt bort en av dem, ville jeg uten tvil valgt bort den psykiske. Den legger mange flere begrensninger på livet mitt enn den fysiske sykdommen gjør.

Men det er jo ekstreme forskjeller både i fysisk og psykisk sykdom, så å di noe generelt om dette, er jo helt umulig, egentlig.

Skrevet

Tåpelig sammenligning.

At man ikke kunne sammenligne var nettopp poenget!

Gjest rullestolbruker
Skrevet

''En har null kontroll ofte over en kropp som er syk.''

Gjelder det kun somatiske sykdommer?

Har man kontroll når man sliter psykisk?

Jaja,det kan nok være like ille,både det ene og det andre. Ingen ville vel velge noen av delene. Men å være psykisk syk er et Helvete,men kommer nok an på hvilke psykisk sykdom en har. Å være fysisk syk kan være et smerte Helvete,men da har man i det minste kontroll på tanker og følelser....

''Men å være psykisk syk er et Helvete,men kommer nok an på hvilke psykisk sykdom en har. Å være fysisk syk kan være et smerte Helvete,men da har man i det minste kontroll på tanker og følelser...''

Det er jeg enig i. For meg er det viktig å ha kontroll på tanker og følelser. Kroppens smerter kan man "distansere" seg fra på en måte, men sinnets smerte har kontroll over tankeverdenen og følelseslivet hele tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...