Gå til innhold

Noen på rundt 40 som aldri har hatt kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 31 da og ca. 10 år siden jeg hadde et forhold... der vi aldri hadde sex. Siden vært singel.... Grunnen er nok at jeg er ganske selsvetndig og ikke avhengig av å ha en mann rundt med slik som mange andre.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

14

• laban

4

• Rosavina

4

• frosken

3

Gjest segunda
Skrevet

Jeg er 31 da og ca. 10 år siden jeg hadde et forhold... der vi aldri hadde sex. Siden vært singel.... Grunnen er nok at jeg er ganske selsvetndig og ikke avhengig av å ha en mann rundt med slik som mange andre.

Jeg ser ikke sammenhengen med å være selvstendig og avstå fra sex.

tzatziki1365380058
Skrevet

Da håper jeg de andre grunnene er mye mer alvorlig...

Det er svært uvanlig å være 40 år uten å ha hatt kjæreste. Da ligger det antageligvis noe under, ekstrem sjenanse, ekstremt svakt selvbilde, svært dårlig nettverk, et svært "annerledes" utseende, med de koneskvenser det får, dårlig evne til å knytte kontakter osv osv osv

Slike årsaker, eller tilstander, kan meget vel føre til uførhet på sikt. Jeg synes det er underlig at folk ikke klarer å tenke tanken forbi "ufør på grunn av manglende kjæreste", når folk skriver slik trådstarter gjør. Og særlig når hun/han undertegner med "ensomheten".

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er svært uvanlig å være 40 år uten å ha hatt kjæreste. Da ligger det antageligvis noe under, ekstrem sjenanse, ekstremt svakt selvbilde, svært dårlig nettverk, et svært "annerledes" utseende, med de koneskvenser det får, dårlig evne til å knytte kontakter osv osv osv

Slike årsaker, eller tilstander, kan meget vel føre til uførhet på sikt. Jeg synes det er underlig at folk ikke klarer å tenke tanken forbi "ufør på grunn av manglende kjæreste", når folk skriver slik trådstarter gjør. Og særlig når hun/han undertegner med "ensomheten".

Mener du at et dårlig nettverk kan føre til uføretrygd?

Jeg tror neppe en lege vil si at uføretrygd er god medisin mot dårlig nettverk.

Jeg håper en lege vil foreslå andre tiltak.

Skrevet

Samme her

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg synes også dere er litt firkanta nå. Tzatziki har således et veldig vettugt innslag i debatten.

For øvrig synes jeg folk generelt bør være litt mer varsomme på dette forumet enn på andre forum, og at man kanskje bør legge godviljen til før man tror det verste.

Og klarer man ikke det bør man kanskje la være å svare.

Mvh Dr. Spock.

tzatziki1365380058
Skrevet

Et dårlig, svakt nettverk, kan naturligvis være første brikke i kjeden som ender opp i uførhet. Det er jeg ikke i tvil om. Om det gjør det eller ikke, kommer i stor grad an på hvilken retning livet tar for den det gjelder.

En mulig kjede av begivenheter kan feks være slik:

Dårlig nettverk = ensomhet = manglende støtte i hverdag og spesielt ved kriser = svakere evne til mestring av vanskelige situasjoner = økt mulighet for psykiske og somatiske plager i forb. med negative hendelser/livskriser = mulig uførhet, på sikt.

Grov forenkling, og enorm variasjon fra menneske til menneske, naturligvis, men jeg tror dårlig nettverk kan føre til dårligere helse som igjen kan føre til uførhet, ja.

Gjest segunda
Skrevet

De momentene du lister opp gir ikke grunn til uføretrygd og mindre ensomhet. Tvertimot ville uføretrygd være med på å vedlikeholde.

Gjest segunda
Skrevet

Et dårlig, svakt nettverk, kan naturligvis være første brikke i kjeden som ender opp i uførhet. Det er jeg ikke i tvil om. Om det gjør det eller ikke, kommer i stor grad an på hvilken retning livet tar for den det gjelder.

Dårlig nettverk = ensomhet = manglende støtte i hverdag og spesielt ved kriser = svakere evne til mestring av vanskelige situasjoner = økt mulighet for psykiske og somatiske plager i forb. med negative hendelser/livskriser = mulig uførhet, på sikt.

Grov forenkling, og enorm variasjon fra menneske til menneske, naturligvis, men jeg tror dårlig nettverk kan føre til dårligere helse som igjen kan føre til uførhet, ja.

Det er skremmende hvis samfunnet er blitt slik at mennesker i den situasjonen du beskriver er ubrukbare. Uføretrygd vil gjøre livet enda vanskeligere for dem.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg synes også dere er litt firkanta nå. Tzatziki har således et veldig vettugt innslag i debatten.

For øvrig synes jeg folk generelt bør være litt mer varsomme på dette forumet enn på andre forum, og at man kanskje bør legge godviljen til før man tror det verste.

Og klarer man ikke det bør man kanskje la være å svare.

Mvh Dr. Spock.

Det er grunn til å ta dette alvorlig.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2953388.ece

tzatziki1365380058
Skrevet

De momentene du lister opp gir ikke grunn til uføretrygd og mindre ensomhet. Tvertimot ville uføretrygd være med på å vedlikeholde.

Psykisk/somatisk sykdom er da vitterlig det som gjør at folk ender opp som uføre. At ensomhet og dårlig nettverk øker sårbarheten, og dermed øker sjansen for psykisk/somatisk sykdom, kan neppe komme som et sjokk på folk.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''men jeg tror dårlig nettverk kan føre til dårligere helse som igjen kan føre til uførhet, ja''

Mange finner sitt nettverk nettopp på jobb og ensomme mennesker har vel nettopp gått av å gå på jobb for å treffe noe å prate med?

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er grunn til å ta dette alvorlig.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2953388.ece

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette. At flere ender opp som uføre, er naturligvis uheldig, mildt sagt. Men hva har det med trådstarters innlegg å gjøre, eller mitt svar, for den del?

Psykisk og somatisk sykdom er det som til slutt fører til uførhet hos folk. Folk blir ikke uføre, uten slik sykdom.. Alle vet, og endeløre forskningsrapporter, viser at folk som har sterkt, trygt nettverk har en tendens til å komme lettere gjennom vanskeligheter i livet enn folk uten dette, og unngår også oftere senvirkninger i form av sykdom, etter slike belastninger. I motsetning til folk med svakt nettverk og støtte.

Det er da ganske enkel "matematikk".

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette. At flere ender opp som uføre, er naturligvis uheldig, mildt sagt. Men hva har det med trådstarters innlegg å gjøre, eller mitt svar, for den del?

Psykisk og somatisk sykdom er det som til slutt fører til uførhet hos folk. Folk blir ikke uføre, uten slik sykdom.. Alle vet, og endeløre forskningsrapporter, viser at folk som har sterkt, trygt nettverk har en tendens til å komme lettere gjennom vanskeligheter i livet enn folk uten dette, og unngår også oftere senvirkninger i form av sykdom, etter slike belastninger. I motsetning til folk med svakt nettverk og støtte.

Det er da ganske enkel "matematikk".

Ja, men hvorfor da ta fra dem muligheten til å treffe folk på jobb?

Det forverrer jo hele situasjonen. Nå gir jeg meg i denne diskusjonen, for jeg forstår tydeligvis ikke logikken deres.

tzatziki1365380058
Skrevet

''men jeg tror dårlig nettverk kan føre til dårligere helse som igjen kan føre til uførhet, ja''

Mange finner sitt nettverk nettopp på jobb og ensomme mennesker har vel nettopp gått av å gå på jobb for å treffe noe å prate med?

Tja, hvis livskrisen som fører en ut i depresjon feks består i at man mister jobben, har man jo ingen jobb å gå til....

Jobbnettverk er dessuten ikke nødvendigvis det samme som et sterkt nettverk.

Men at det å utebli fra jobb og sosiale sammenhenger er det verste man gjør når man av en eller annen grunn sliter, det er jeg i utgangspunktet helt enig i, naturligvis. Men folk er forskjellige, og evne til å takle livet, er, etter min erfaring, slett ikke jevnt fordelt i befolkningen.

Skrevet

''Jeg ser ikke sammenhengen med å være selvstendig og avstå fra sex.''

Ikke jeg heller.

Gjest segunda
Skrevet

Psykisk/somatisk sykdom er da vitterlig det som gjør at folk ender opp som uføre. At ensomhet og dårlig nettverk øker sårbarheten, og dermed øker sjansen for psykisk/somatisk sykdom, kan neppe komme som et sjokk på folk.

Det er noe fundamentalt galt med måten uføretrygd blir sett på og brukt i det norske samfunnet. Selvfølgelig vil det være mange som trenger uføretrygd, men psykiske/somatiske plager er ikke nok. Det å havne utenfor arbeidslivet er med å øke de plagene. Jeg kunne ikke tenkt meg noe mer ensomt enn å være ekskludert fra arbeidslivet og bo alene.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er skremmende hvis samfunnet er blitt slik at mennesker i den situasjonen du beskriver er ubrukbare. Uføretrygd vil gjøre livet enda vanskeligere for dem.

Jeg mener ikke at verken single mennesker eller mennesker uten sterkt nettverk, er "ubrukbare". Langt derifra!

Ubrukbar, er forresten et ord jeg ikke ville funnet på å bruke om noen, rett og slett. Grusomt ord når det brukes i forbindelse med mennesker.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg mener ikke at verken single mennesker eller mennesker uten sterkt nettverk, er "ubrukbare". Langt derifra!

Ubrukbar, er forresten et ord jeg ikke ville funnet på å bruke om noen, rett og slett. Grusomt ord når det brukes i forbindelse med mennesker.

Jeg brukte det med vilje for det var den følelsen jeg hadde da det ble forsøkt å presse meg ut av arbeidslivet. Det var en grusom følelse.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Tja, hvis livskrisen som fører en ut i depresjon feks består i at man mister jobben, har man jo ingen jobb å gå til....

Jobbnettverk er dessuten ikke nødvendigvis det samme som et sterkt nettverk.

Men at det å utebli fra jobb og sosiale sammenhenger er det verste man gjør når man av en eller annen grunn sliter, det er jeg i utgangspunktet helt enig i, naturligvis. Men folk er forskjellige, og evne til å takle livet, er, etter min erfaring, slett ikke jevnt fordelt i befolkningen.

Nå skulle jeg ikke svare mer, men jeg kan ikke la være. Du drar dette veldig langt nå. Snakker du om alvorlige psykiske psykdommer eller snakker du om en depresjon alle kan få?

Alle kan bli deprimerte av ulike uteforliggende årsaker og trådstarter ga inntrykk av hun var deprimert pga av en manglende kjæreste.

Jeg mener fortsatt at det er bedre å medisinere en deprimert 40-åring enn å uføretrygde en 40 åring. Ihverfall starter man der og hvis ikke det skulle hjelpe, snakker vi kanskje om alvorligere ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...