Gå til innhold

Noen på rundt 40 som aldri har hatt kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ikke sammenhengen med å være selvstendig og avstå fra sex.

Hun skriver jo ikke at hun ikke har hatt sex de siste 10 årene?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

14

• laban

4

• Rosavina

4

• frosken

3

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er noe fundamentalt galt med måten uføretrygd blir sett på og brukt i det norske samfunnet. Selvfølgelig vil det være mange som trenger uføretrygd, men psykiske/somatiske plager er ikke nok. Det å havne utenfor arbeidslivet er med å øke de plagene. Jeg kunne ikke tenkt meg noe mer ensomt enn å være ekskludert fra arbeidslivet og bo alene.

Psykiske og somatiske plager er naturligvis "nok" til å bli ufør, hva ellers.

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med mennesker som er dypt deprimerte. Jeg har mer enn jeg skulle ønske, og de personene jeg har kjent i slike situasjoner, har ikke hatt noen som helst sjans til å gå på jobb eller opparbeide seg noe nettverk, når de har hatt det som verst. Tanken er rett og slett absurd.

tzatziki1365380058
Skrevet

Nå skulle jeg ikke svare mer, men jeg kan ikke la være. Du drar dette veldig langt nå. Snakker du om alvorlige psykiske psykdommer eller snakker du om en depresjon alle kan få?

Alle kan bli deprimerte av ulike uteforliggende årsaker og trådstarter ga inntrykk av hun var deprimert pga av en manglende kjæreste.

Jeg mener fortsatt at det er bedre å medisinere en deprimert 40-åring enn å uføretrygde en 40 åring. Ihverfall starter man der og hvis ikke det skulle hjelpe, snakker vi kanskje om alvorligere ting.

''Nå skulle jeg ikke svare mer, men jeg kan ikke la være. Du drar dette veldig langt nå. Snakker du om alvorlige psykiske psykdommer eller snakker du om en depresjon alle kan få?''

Begge deler, for så vidt. Jeg tror en person med sterkt nettverk har større sjans til å jobbe seg ut av en "depresjon alle kan få", enn en person med svakt nettverk. Og klarer man ikke å jobbe seg ut av depresjonen, er det jo risiko for at den blir verre i stedet.

''Alle kan bli deprimerte av ulike uteforliggende årsaker og trådstarter ga inntrykk av hun var deprimert pga av en manglende kjæreste.''

Ja, og det er der jeg hevder at det å være 40 og ikke ha hatt en kjæreste, er såpass uvanlig at det er en viss sjans for at det ligger noe mer grunnleggende bak, som skaper problemer for vedkommende i realsjon til andre. Men det trenger naturligvis ikke gjøre det.

''Jeg mener fortsatt at det er bedre å medisinere en deprimert 40-åring enn å uføretrygde en 40 åring. Ihverfall starter man der og hvis ikke det skulle hjelpe, snakker vi kanskje om alvorligere ting.''

Der er vi naturligvis helt enige!

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg brukte det med vilje for det var den følelsen jeg hadde da det ble forsøkt å presse meg ut av arbeidslivet. Det var en grusom følelse.

Jeg reagerer som sagt veldig sterkt på selve ordet "ubrukbar", når det brukes om mennesker. Hadde jeg følt at folk så på meg som "ubrukbar", hadde det vært helt grusomt. Tror derfor jeg skjønner bittelitt av hvordan du følte det, og det må ha vært fælt :(

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg ser ikke sammenhengen med å være selvstendig og avstå fra sex.

Det er da ikke det hun sier heller. Hun sier at hun har vært singel i mange år, pga at hun er selvstendig.

Og hun sier at hun var i et forhold for 10 år siden, og at de ikke hadde sex da.

Hun sier ikke at hun har avstått fra sex de siste 10 årene, og hun sier heller ikke at hun avsto fra sex for 10 år siden, fordi hun er selvstendig.

Ærlig talt.... :)

Gjest segunda
Skrevet

Psykiske og somatiske plager er naturligvis "nok" til å bli ufør, hva ellers.

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med mennesker som er dypt deprimerte. Jeg har mer enn jeg skulle ønske, og de personene jeg har kjent i slike situasjoner, har ikke hatt noen som helst sjans til å gå på jobb eller opparbeide seg noe nettverk, når de har hatt det som verst. Tanken er rett og slett absurd.

Jeg har nok erfaring av dype depresjoner til å uttale meg. Det farligste er å ekskludere mennesker fra arbeidslivet.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg reagerer som sagt veldig sterkt på selve ordet "ubrukbar", når det brukes om mennesker. Hadde jeg følt at folk så på meg som "ubrukbar", hadde det vært helt grusomt. Tror derfor jeg skjønner bittelitt av hvordan du følte det, og det må ha vært fælt :(

Ja det er det verste av alt.

Skrevet

Jeg har ei venninne på 41 som aldri har hatt kjæreste. Hun kjenner på den smerten og fortvilelsen du skriver om - at hun er dypt fortvilet for at hun ikke får barn, men også for at hun trolig ikke får en mann og dele livet sitt med.

Hun har imidlertid gjort lite aktivt for å treffe en mann.

Jeg har ei annen venninne på 39 som har hatt mange forhold, men som aldri har truffet den rette mannen som hun vil dele livet med. Hun ønsker seg sterkt et barn, men ser at tiden begynner å løpe fra henne ift dette....

Skrevet

Det har alltid forundret meg at det ikke skrives mer om den gruppen av befolkningen som aldri har hatt et forhold, aldri har hatt sex ol. Det skrives mye om alle mulige andre former for annerledeshet i forhold til seksualitet og samliv - men nesten ikke noe om de som ikke deltar i den delen av menneskelivet. For noen mennesker kan det sikkert være den beste måten å (selvvalgt) leve sitt liv på - for andre oppleves det kanskje bare som manglende evne til å få til noe som "alle andre" klarer.

Jeg tror at det å aldri har hatt en kjæreste kan gi et sterk følelse av utenforskap og annerledeshet, og jo eldre du blir, jo mer uoppnåelig kan det virke å få oppleve samliv med en annen.

I en del tilfeller vil det ha sammenheng med ulike former for psykiske vansker, men i hvilket omfang det gjelder vet jeg ingenting om.

Jeg synes du har blitt vist for liten forståelse i denne tråden.

Skrevet

Det har alltid forundret meg at det ikke skrives mer om den gruppen av befolkningen som aldri har hatt et forhold, aldri har hatt sex ol. Det skrives mye om alle mulige andre former for annerledeshet i forhold til seksualitet og samliv - men nesten ikke noe om de som ikke deltar i den delen av menneskelivet. For noen mennesker kan det sikkert være den beste måten å (selvvalgt) leve sitt liv på - for andre oppleves det kanskje bare som manglende evne til å få til noe som "alle andre" klarer.

Jeg tror at det å aldri har hatt en kjæreste kan gi et sterk følelse av utenforskap og annerledeshet, og jo eldre du blir, jo mer uoppnåelig kan det virke å få oppleve samliv med en annen.

I en del tilfeller vil det ha sammenheng med ulike former for psykiske vansker, men i hvilket omfang det gjelder vet jeg ingenting om.

Støttes.

Jeg er rystet over mangelen på empati og prinsippryttere som sabler ned en person som åpenbart er fortvilet sent en lørdagskveld..

Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

Kan tenke meg det må være et enormt savn å aldri ha hatt en kjæreste og aldri f.eks. hatt et seksualliv sammen med en man er glad i.... Jeg forstår godt at dette kan føles veldig tungt og vanskelig :-/

Skrevet

Jeg har hatt kjæreste da jeg var yngre, det er mange år siden. Jeg dater av og til, det synes jeg er fint. Men jeg har egentlig ikke lyst å være i noe forhold, og barn har jeg heller ikke lyst på.

Det er mange livsstiler som blir akseptert nå til dags, folk er homofile og transseksuelle og har konvertert til buddhisme og gud vet hva. Og det er fint. Men det er på tide at den single livsstilen også blir akseptert, og at man slipper det evige gnålet om man har "funnet noen enda".

Noen blir ufør i tilknytning til at de er single. Sjøl ville jeg muligens bitt ufør av det stresset det medfører MEG å være i et forhold.

Skrevet

Jeg må si meg enig med frosken og tzatziki i denne tråden. Og jeg skjønner godt hvordan du har det. Har sett det rundt meg, både en søster og nære venner. Og forundres litt samtidig fordi de er fine folk med mye å gi.

Har du selv noen tanker om hvorfor du ikke har hatt/får en kjæreste?

Skrevet

Jeg er helt sikker på at det finnes mange på rundt 40, av begge kjønn, som aldri har hatt noen kjæreste. Jeg kunne lett endt opp der selv. Jeg har aldri hatt lett for å forelske meg og er oppdratt i en tid og et miljø da dette ble sett på som positivt (altså at skikkelige jenter som hadde tenkt å få seg utdannelse, ikke var interessert i gutter).

Jeg var ganske voksen da jeg omsider havnet i en situasjon der jeg var interessert i en som både var ledig og interessert i meg.

Sex kunne jeg nok klart å få prøvd hvis det hadde vært et mål i seg selv. Men for mitt vedkommende tror jeg ikke jeg hadde hoppet på den løsningen - oppdragelsen sitter hardt i på den fronten også.

Men jeg har alltid fungert fint ellers, både på jobb og i sosiale sammenhenger - jeg er milevis unna alle typer diagnoser. Så jeg hadde nok ikke tenkt på å bli trygdet, bare på at jeg var så frastøtende at ingen ville ha meg. Jeg hadde helt fra tidlig ungdomstid en følelse av at dette med forelskelse osv. ikke lå for meg.

Jeg tror man lett blir mer isolert og ensom på trygd enn uten. Men jeg vet jo ikke hva du ellers har å slite med.

Ikke gi opp - når jeg endte med å gifte meg, er det håp for alle!

Gjest Det ene eller andre
Skrevet

Jeg er aseksuell og i 40 årene. Har aldri hatt noe langvarig forhold men har det veldig bra. Er aktiv og har mange gode venner. Føler meg ikke ensom.

Mitt behov for fysisk nærhet blir dekket gjennom å kose med katten. Ikke at jeg tror det funker for andre men det hjelper meg.

At man skal bli ufør av å ikke leve i et forhold er vel litt uvanlig tror jeg. Kan det være medvirkende årsaker?

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg forstår godt at trådstarter syns det er tungt å ikke ha eller ha hatt et forhold. Men jeg syns ikke det bør nevnes som en årsak (heller ikke delvis) for en uføretrygd.

Skrevet

Det er svært uvanlig å være 40 år uten å ha hatt kjæreste. Da ligger det antageligvis noe under, ekstrem sjenanse, ekstremt svakt selvbilde, svært dårlig nettverk, et svært "annerledes" utseende, med de koneskvenser det får, dårlig evne til å knytte kontakter osv osv osv

Slike årsaker, eller tilstander, kan meget vel føre til uførhet på sikt. Jeg synes det er underlig at folk ikke klarer å tenke tanken forbi "ufør på grunn av manglende kjæreste", når folk skriver slik trådstarter gjør. Og særlig når hun/han undertegner med "ensomheten".

''Det er svært uvanlig å være 40 år uten å ha hatt kjæreste. ''

Hvordan vet du det - og hva mener du med svært uvanlig? At det gjelder bare 15%? 5%? 1%?

Er du i 40-årene selv? Jeg tror det (her i landet) er langt fler 40-åringer i den situasjonen nå, enn det vil være om f.eks. 20 år.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Det er svært uvanlig å være 40 år uten å ha hatt kjæreste. ''

Hvordan vet du det - og hva mener du med svært uvanlig? At det gjelder bare 15%? 5%? 1%?

Er du i 40-årene selv? Jeg tror det (her i landet) er langt fler 40-åringer i den situasjonen nå, enn det vil være om f.eks. 20 år.

Jeg er i 40årene selv. Jeg har ikke noen %, men at det er veldig uvanlig å være i 40-årene uten å ha hatt kjæreste, noen gang, det trengen man knapt statistisk årbok for å finne ut av.

Single 40åringer er ikke uvanlig, men det er ikke det det dreier seg om her.

Skrevet

Jeg er i 40årene selv. Jeg har ikke noen %, men at det er veldig uvanlig å være i 40-årene uten å ha hatt kjæreste, noen gang, det trengen man knapt statistisk årbok for å finne ut av.

Single 40åringer er ikke uvanlig, men det er ikke det det dreier seg om her.

Jeg vet at det ikke finnes noen statistikk på det. Jeg lurte på hvordan du definerer "svært uvanlig". For jeg tror ikke vi snakker om et forsvinnende lite antall.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg vet at det ikke finnes noen statistikk på det. Jeg lurte på hvordan du definerer "svært uvanlig". For jeg tror ikke vi snakker om et forsvinnende lite antall.

Jeg kjenner en person, tror jeg. Kjenner du mange?

Jeg kan egentlig ikke tenke meg at det dreier seg om mer enn 5 %, maks. Men som sagt, jeg vet ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...