Gå til innhold

kløe i halsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 35 år har i over to år som i over to år har slitt med en konstant kløe i halsen. Den er så intenest at jeg omtrent ikke klarer å konsentrere meg om noe som helst. Det føles som om jeg har noe i halsen hele tiden samtidig som det kiler noe helt sinnsykt (føles som jeg har en fjær i halsen og at noen stikker meg med små nåler inni halsen), samtidig som jeg føler det snører seg sammen.

Jeg gjør en form for tvangsbevegelse med muskulaturen inne i halsen. Er veldig vanskelig å forklare. Men jeg strammer på en måte halsen, og jeg klarer ikke slutte med det ( er hvertfall det nærmeste jeg klarer å beskrive det).

Jeg føler det går veldig ut over jobben min og det sosiale livet. Det er så ille at det er vanskelig å snakke, og jeg føler meg nesten helt paralysert av det.

Jeg føler at ingen forstår meg og at det ikke er noen andre som sliter med noe lignende. Har søkt mye på nettet, men da står det kun om allergi og andre ting som har en fysisk forklariong. Har vært både til lege og spesialis uten at de kan finne noe galt. Jeg er overbevist over at det er min konstante spenning av muskulaturen som fører til det ekstreme ubehaget, men føler at det er helt umulig å slutte med bevegelsene.

Føler meg helt fanget i en spiral og vet ikke hvor jeg kan få hjelp. Er det noen der ute som har hatt eller har lignmende problemer, eller noen som har en forklaring på hvorfor jeg har disse problemene. Har slitt mye med angst og uro tidligere, men følte egentlig at livet var veldig bra før problemene med halsen oppstod. Jeg har hatt en del problemer med andre former for tvangsbevegelser tidligere som himling med øynene og risting med hodet. Er utrolig frustrerende å være så redusert hver eneste dag uten at jeg helt kan forklare hva det er. Er liksom mye lettere hvis man kan si at man har en sykdom (nesten så jeg skulle ønske at legen fant noe som var galt selv om det eventuelt hadde vært alvorlig).

Jeg føler en voldsom skam over det også, da jeg føler det er selvpåført mer eller mindre. Er det noen som kan hjelpe meg eller som kan gi meg noe råd? Føler jeg holder på å bli helt gal av det.

Hilsen fortvilet mann

Skrevet

Det der skjønner jeg du fortviler over, for det hørtes forferdelig ut! Fikk nesten kløe i halsen selv da jeg leste om det...

Men jeg tenker... Kan det være en form for nervøst betingede tics du har? Jeg vet at enkelte slike muskelrykninger kan behandles med Botox, men det ville jeg hørt med en ØNH-kirurg om eventuelt.

Skrevet

Prøv å oppsøke en stemmepedagog, mange av demhar erfaring med den type plager du beskriver her.

Sjefen min holdt på med slik kontanst harking og hosting i to år. Hun tok alle slags prøver av halsen,samt masse allergitester. Konklusjonen ble at hun hadde konstanste spenninger i stemmebåndene og for stramme muskler i halsen. Hun fikk hjelp hos en stemmepedagog, fikk mange ulike øvelser hun skulle gjøre. Etter et par måneders behandling ble hun kvitt harkingen og kriblingen og ble et helt annet menneske.

Skrevet

Jeg hadde noe lignende som deg. Det var som en fysisk kvalme, som gjorde att jeg brakk meg lett, og hele tiden måtte drikke brus for å unngå å brekke meg. Det vare over flere år. for meg var dette en tvangstanke. Jeg har og schizofreni, og det gikk over når jeg begynte på zyprexa. Vet ikke om det er en aktuell medisin for deg, kommer ann på hva annet du plages med.

Skrevet

Jeg hadde noe lignende som deg. Det var som en fysisk kvalme, som gjorde att jeg brakk meg lett, og hele tiden måtte drikke brus for å unngå å brekke meg. Det vare over flere år. for meg var dette en tvangstanke. Jeg har og schizofreni, og det gikk over når jeg begynte på zyprexa. Vet ikke om det er en aktuell medisin for deg, kommer ann på hva annet du plages med.

Hei,

Takk for svar.

Jeg opplever det ikke akkurat som kvalme. Har fått noen medisiner av min psykiater som heter quetiapin orifarm, som muligens kan hjelpe meg til å slutte å gjøre bevegelsene. Kan ikke si jeg har merket noe forskjell foreløpig.

Skrevet

Det der skjønner jeg du fortviler over, for det hørtes forferdelig ut! Fikk nesten kløe i halsen selv da jeg leste om det...

Men jeg tenker... Kan det være en form for nervøst betingede tics du har? Jeg vet at enkelte slike muskelrykninger kan behandles med Botox, men det ville jeg hørt med en ØNH-kirurg om eventuelt.

Takk for rådet. Ja jeg tror kanskje det er en form for ticks jeg har ja. Hørtes interessant ut. Skal undersøke det videre.

Tusen takk for svaret.

Skrevet

Prøv å oppsøke en stemmepedagog, mange av demhar erfaring med den type plager du beskriver her.

Sjefen min holdt på med slik kontanst harking og hosting i to år. Hun tok alle slags prøver av halsen,samt masse allergitester. Konklusjonen ble at hun hadde konstanste spenninger i stemmebåndene og for stramme muskler i halsen. Hun fikk hjelp hos en stemmepedagog, fikk mange ulike øvelser hun skulle gjøre. Etter et par måneders behandling ble hun kvitt harkingen og kriblingen og ble et helt annet menneske.

Tusen takk for rådet.

Det er veldig oppmuntrende å høre at jeg ikke er alene, og at det kanskje er behandling som kan hjelpe meg ( ikke at jeg unner noen andre disse plagene).

Jeg har hørt tidligere at det kanskje kunne være noe å få behandling hos en stemmepedagog.

Har vært til undersøkelse hos ønh lege, men han kunne ikke finne noe galt med stemmebåndene mine. Men det er klart at hvis det er spenninger i muskulaturen, er det gjerne ikke så lett å se, hvis man bare gjør en rutinemessig undersøkelse av stemmebåndene.

Jeg må hvertfall få hjelp til å slutte med bevegelsene eller eventuelt til å myke opp spenningene i halsmuskulaturen, dersom jeg ikke klarer å slutte med bevegelsene.

Tusen takk igjen for svaret.

Jeg setter veldig stor pris på innleggene og at folk bryr seg.

Takk skal du ha!

Skrevet

Har du tenkt på om det kan være allergi?

Hei,

Jeg har tenkt på det, men er temmelig overbevist om at det skyldes spenninger i muskularuren ettersom jeg gjør bevegelsene hele tiden. Er kanskje noe jeg burde undersøke likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...