Gå til innhold

NHD- Medisiner og bivirkninger

Anbefalte innlegg

willemo1365380562
Skrevet

Jeg har noen spørsmål som jeg håper du kan svare på.

1. Jeg har brukt Lamictal i 6 år og har aldri hatt noen bivirkninger. De siste dagene har jeg fått svimmelhetsanfall, og har vært ute av stand til å reise meg eller gå. Hodepine og intens kløe over hele kroppen (uten utslett) Kan dette være bivirkninger som først kommer etter flere år?

2. Før helgen ble jeg akutt innlagt på psyk, lukket avdeling. Det ble tatt blodprøver og urin. Det eneste som ikke var helt normalt var førhøyet (nitritt?)(nitrat?). Jeg har søkt litt på nettet, men har ikke funnet noe forståelig informasjon. Kan du gi meg en forklaring?

3. Jeg har " diabetes" under utvikling. Jeg trimmer og er forsiktig med kosten. Kan symptomene over skyldes høyt blodsukker? Jeg bruker også Serequel, Imovane, Simvastetin , Albyl og Persantin. De tre siste har jeg fått etter et slag.

Jeg skal ikke til psyk før om en uke, og disse tingene plager meg ganske mye.

På forhånd takk

Skrevet

'' Jeg har " diabetes" under utvikling. Jeg trimmer og er forsiktig med kosten. Kan symptomene over skyldes høyt blodsukker? ''

''De siste dagene har jeg fått svimmelhetsanfall, og har vært ute av stand til å reise meg eller gå. Hodepine og intens kløe over hele kroppen (uten utslett)''

Det høres ut som om det kan være ketoacidosis! (Forårsaket av forlenget høyt blodsukker.)

Med mindre du er sikker på at det ikke er det, bør du ringe legevakten i kveld. Hvis du ikke kan reise deg, så kan det være livstruende!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, dette kan skyldes høyt blodsukker og jeg ville fått det undersøkt asap for sikkerhets skyld. Du skal særlig bekymre deg om du blir veldig tørst, kvalm, kaster opp og får ukontrollert hyperventilering. Da har du ketoacidose og trenger akutt hjelp. Det er en meget farlig tilstand.

Om du fikk et anfall der du ikke kunne gå eller snakke og har hatt et slag tidligere, så er også dette en MEGET god grunn til å oppsøke lege, få tatt CT/MR med kontrastvæske..

Jeg vil ikke stille diagnosen diabetisk ketoacidose på deg, men jeg støtter Sør på at du bør søke medisinsk tilsyn nå.

Skrevet

Ja, dette kan skyldes høyt blodsukker og jeg ville fått det undersøkt asap for sikkerhets skyld. Du skal særlig bekymre deg om du blir veldig tørst, kvalm, kaster opp og får ukontrollert hyperventilering. Da har du ketoacidose og trenger akutt hjelp. Det er en meget farlig tilstand.

Om du fikk et anfall der du ikke kunne gå eller snakke og har hatt et slag tidligere, så er også dette en MEGET god grunn til å oppsøke lege, få tatt CT/MR med kontrastvæske..

Jeg vil ikke stille diagnosen diabetisk ketoacidose på deg, men jeg støtter Sør på at du bør søke medisinsk tilsyn nå.

Hei,

For ordens skyld: jeg vil heller ikke sette det som diagnose, men når noen som har ubehandlet diabetes ikke kan reise seg, og er svimmel, så lyser varsellampene.

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg forstår dte som at du nå er utskrevet og hjemme, men at du nylig har vært innlagt.

1. Det kan skyldes overdosering med Lamictal. Hos noen endres omsetningen av Lamictal sakte over tid. Det er derfor jeg mener at en minimum skal måle serumkonsentrasjon hvert annet år også når en går på stabil dose. Jeg antar at dette ble målt under siste innleggelse.

2. Dette er noe en ser om en har en urinveisinfeksjon.

3. Dette kan skyldes for høyt blodsukker. Om en i hjemmet stadig svimer av, faller og har problemer med å reise seg uten at det er en kjent og avklart tilstand, skal en kontakte legevakten. Du bør få en avklaring på dette i kveld.

Skrevet

Hei,

For ordens skyld: jeg vil heller ikke sette det som diagnose, men når noen som har ubehandlet diabetes ikke kan reise seg, og er svimmel, så lyser varsellampene.

Med vennlig hilsen

Jeg mente ikke å henge deg ut, om du skulle ha følt det. Jeg er enig med deg.

Skrevet

Jeg mente ikke å henge deg ut, om du skulle ha følt det. Jeg er enig med deg.

Det er helt OK - jeg følte meg ikke "hengt ut"; du skrev overhodet ikke noe galt.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...