Gå til innhold

Stiv rygg- hvilken behandling bør velges?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har så lenge jeg kan huske vært helt stiv i ryggen fra korsryggen og to tredjedeler opp. Når jeg prøver å skyte rygg som en katt bøyer bare den øvre delen seg. På grunn av dette får jeg lett vondt i ryggen dersom jeg må bøye meg f.eks. for å løfte noe. Kan du anbefale en behandling for å myke opp ryggen? Jeg ser for meg at det finnes noen øvelser el. lignende som jeg kan gjøre selv over tid. Jeg vil gjerne gjøre noe med dette før jeg får alvorlige problemer. Håper du har tid til å svare. Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære lata,

Først og fremst er det viktig at ryggen din blir skikkelig undersøkt for å se om det finnes noen årsak til din stivhet. Dette kan gjøres hos lege eller kiropraktor. Sistnevnte vil også kunne finne om du har noen form for låsning. Hvis det ikke finnes noen tilstand som krever behandling, vil jeg anbefale yoga. Jeg har god erfaring med yogaøvelser for å øve opp bevegelighet og mykhet i hele ryggsøylen.

Kjære lata,

Først og fremst er det viktig at ryggen din blir skikkelig undersøkt for å se om det finnes noen årsak til din stivhet. Dette kan gjøres hos lege eller kiropraktor. Sistnevnte vil også kunne finne om du har noen form for låsning. Hvis det ikke finnes noen tilstand som krever behandling, vil jeg anbefale yoga. Jeg har god erfaring med yogaøvelser for å øve opp bevegelighet og mykhet i hele ryggsøylen.

...eller naprapat.

...eller naprapat.

Takk for svar! Jeg har bestilt time hos legen for sikkerhets skyld, men jeg regner ikke med at det er noe "galt" i den forstand. Jeg har ingen smerter til vanlig så Yoga kan kanskje hjelpe. Naprati høres mer ut som smertelindring. Ellers har jeg fått anbefalt Osteopati. Har dere noen synspunkter på det?

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...