Gå til innhold

Trygt å slutte? NHD

Gjest skal eg høre på han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min mener jeg skal slutte med serequel (100 mg) og antidepressiva...

Jeg synes det er skummelt. Ca. 10 mnd siden jeg var psykotisk. Men har stått lenge på 100 mg og det er vel en ganske liten dose... Men er livredd for å bli psykotisk igjen. Var kun en psykose... Men siden den gang har jeg blitt "allergisk" mot støy og høye lyder.

Men jeg ser ikke poenget med å slutte med antidepressiva. Jeg har gått av og på denne medisintypen nesten hele livet...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det høres ut som om det er trygt å slutte. Det er utrolig stor forskjell på en liten dose antipsykotika og ingenting. Her går dessverre mange i baret og slutter med medisinen. Tilbakefall kommer typisk etter 3-4 mnd.

Kanskje, men bare kanskje, kan du slutte med antidepressiva om du blir stående på 2-300 mg Seroquel.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det høres ut som om det er trygt å slutte. Det er utrolig stor forskjell på en liten dose antipsykotika og ingenting. Her går dessverre mange i baret og slutter med medisinen. Tilbakefall kommer typisk etter 3-4 mnd.

Kanskje, men bare kanskje, kan du slutte med antidepressiva om du blir stående på 2-300 mg Seroquel.

Tviler på han vil trappe opp serequel når han foreslår at jeg skal slutte.

Skrevet

Tviler på han vil trappe opp serequel når han foreslår at jeg skal slutte.

Print ut NHD sitt svar, forlang eventuelt at legen din konsulterer en psykiater eller sender deg til en. Min mening er at medisinering for psykoseproblematikk er en spesialistoppgave. I alle fall de første par årene om det er snakk om en episode. Om ikke annet bør en psykiater følge det opp innimellom om man ikke har en fastlege som faktisk interesserer seg spesielt for psykiatri og virkelig har peiling på det.

Har legen null peil på pvykiatri og kanskje er litt på jordet ellers, så ville jeg anbefale å bytte fastlege.

Skrevet

Print ut NHD sitt svar, forlang eventuelt at legen din konsulterer en psykiater eller sender deg til en. Min mening er at medisinering for psykoseproblematikk er en spesialistoppgave. I alle fall de første par årene om det er snakk om en episode. Om ikke annet bør en psykiater følge det opp innimellom om man ikke har en fastlege som faktisk interesserer seg spesielt for psykiatri og virkelig har peiling på det.

Har legen null peil på pvykiatri og kanskje er litt på jordet ellers, så ville jeg anbefale å bytte fastlege.

Fastlegen har jobbet i psykiatrien og skal vel ha noe peiling. Men tenkte å si hva NHD har skrevet....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kunne gitt et sikrere/bedre svar om du kunne sagt noe om evt psykisk sykdom/plager også før denne episoden for 10 mnd siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...