Gå til innhold

Magiske tanker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener du NHD brukte denne beskrivelsen en gang.

Hvorfor får jeg ofte mer magiske tanker når jeg er i perioder med angst/depresjon? Er psykose det samme som magiske tanker?

Det jeg legger i magiske tanker er at jeg blir mer "paranoid", Tror at ting kan ha en sammenheng selv om det er helt usannsynlig. Innerst inne vet jeg jo at mange av disse tingene er idiotiske, selv når jeg tenker de, men de er samtidig litt "fristende" tanker. Jeg tror ikke at det er sammenheng, men spør ofte meg selv "hva om det var en sammenheng mellom den elefonsamtalen og at jeg så samme person i formiddag. Jeg leter liksom etter en sammenheng.. Hmm, det var ikke lett å forklare :)

I tillegg er det faktisk også slik at jeg i disse periodene også ser former rundt meg (byggverk, fjell, tegninger, mønster etc) på en litt annen måte. Fantasien gjør at jeg lettere kan få en sky til å bli et ansikt, et mønster i en trerot blir til et ansikt, en person etc. Om jeg sitter å ser på malerier vil jeg se andre sammenhenger enn jeg har sett før etc. Jeg blir også mer kreativ.

Er det en sammenheng her? Altså mellom agnst/dep og slik tankeaktivitet? Har dette noe navn?

Gjest Crayze head
Skrevet

Jeg også tenker mye rart... Enkelte dager kan jeg studere alt fra fluer i vinduskarmen, følge med på fugler på himmelen og hvordan de flyr, studere et løvblad.... I stad mens jeg kjørte bil tenkte jeg plutselig "Tenk om jeg hadde stått en stor Tele-tubby figur i veikanten.... "

Gjest nononon
Skrevet

Jeg fikk høre fra behandler at jeg har magiske tanker. F.eks at jeg ser sammenhenger her og der. Hvis jeg ikke teller til 5 så er det min skyld at noen blir syk. Eller at det er min skyld at noen er syk fordi jeg gjorde noe galt for to år siden.

I tillegg ser jeg ting, tror at naboen er så datakyndig at han ser gjennom pcèn og tv`n min og vet alt om meg. Dette forteller han selvsagt videre til flere, slik at jeg får store problemer med å gå ut blant folk.

Vet egentlig ikke om dette er så normalt, liksom ikke noe jeg snakker om i selskap og slike ting. Det plager meg ikke så mye nå som jeg bruker medisiner, men det er nå der. Egentlig rarere om jeg ikke hadde sett rare ting på veggene og følt ting rundt meg, da blir livet tamt og utrygt på et vis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...