Gå til innhold

Kanskje et banalt spørsmål om kalorier

Gjest Blir forvirret av legen, og motstridenes opplysninger

Anbefalte innlegg

Gjest Blir forvirret av legen, og motstridenes opplysninger
Skrevet

Legen min sa det ikke var farlig å være undervektig (BMI 19) .... Men er da heller ikke farlig å spise 500 - 1000 kalorier i snitt daglig? Noen ganger mindre og kanskje mer av og til...Han sa noe om at kroppen går på sparebluss... Har levd på denne kalorimengden i et par år nå. Alle blodprøver var fine i vår...

Er 175 høy, 30,år og middels fysisk aktiv i hverdagen....Har stort sett bra energi, men kan bli fort sliten enkelte dager.

Menyen i dag har bestått av en pakke potetmos, en liten sjokolade og et glass sjokolademelk, 2 Red Bull, et glass lightsaft og lightbrus.

Gjest må spise
Skrevet

'Legen min sa det ikke var farlig å være undervektig (BMI 19) .... Men er da heller ikke farlig å spise 500 - 1000 kalorier i snitt daglig?''

BMI på 19 er ikke farlig. Men å leve på 500 - 1000 kcal pr dag er altfor lite. Kroppen går på sparebluss, forbrenningen synker, kroppen forbereder seg til sult og lagrer alt den kan. Etterhvert brytes musklene ned for å få energi til hjernen.. Kroppen tærer også på fettet vi har rundt innvollene om det går langt nok. Det er ikke bra.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

BMI 19 er ikke farlig.

Med et så lavt kaloriinntak vil du ikke ha energi til mange spennende ting som folk gjerne vil ha som en positiv del i livet sitt.

Men Norge er et fritt land: Noen velger Birken, noen velger turer i fjell og skog, noen velger kjøpesentra og KIMs, noen velger Plata og noen velger sparebluss.

Jeg tror vi har kun dette ene livet. Da synes jeg det er viktig å være nøye med hva en velger å bruke det til.

Skrevet

BMI på 19 er vel ikke akkurat "undervektig" i den forstand at man ser mager og usunn ut.

Så dette kan nok være en helt ok BMI på en person som er spinkelt bygget.

Så legen din har nok rett i at det ikke er "farlig" å ha en BMI på 19.

Men jeg synes det høres rart ut om legen har sagt det er ok å leve på bare 500-1000 kcal pr dag!

Det er nok ikke skadelig å ha enkelte dager, eller kortere perioder med så lavt inntak. Men over en lengre periode vil jo dette føre til vekttap hvis man er normalt aktiv.

Når kroppen går inn i "sparemodus" så kan du nok klare deg med færre kalorier fordi du forbrenner mindre. Men konsekvensen at dette er jo at du mister energi og ikke klarer å opprettholde et aktivitetsnivå som er naturlig for deg.

Gjest Kanskje det handler om valg
Skrevet

BMI 19 er ikke farlig.

Med et så lavt kaloriinntak vil du ikke ha energi til mange spennende ting som folk gjerne vil ha som en positiv del i livet sitt.

Men Norge er et fritt land: Noen velger Birken, noen velger turer i fjell og skog, noen velger kjøpesentra og KIMs, noen velger Plata og noen velger sparebluss.

Jeg tror vi har kun dette ene livet. Da synes jeg det er viktig å være nøye med hva en velger å bruke det til.

''Men Norge er et fritt land: Noen velger BIrken, noen velger turer i fjell og skog, noen velger kjøpesentra og KIMs, noen velger Plata og noen velger sparebluss.''

Har alle et valg?

Jeg tror det ofte handler om valg,og ansvar for eget liv. Vi kan velge å gjøre det beste ut av det ihvertfall,men velger man å være syk?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vil tro at om en skal leve på 500-1000 kcal pr. dag, er det i hvertfall viktig at disse kaloriene består av næringsrik og variert mat, og ikke er "tomme", slik ditt kosthold legger opp til.

Få i deg noe frisk frukt/grønnsaker og ferskt kjøtt eller fisk hver dag, så er du langt på vei.

Skrevet

''Men Norge er et fritt land: Noen velger BIrken, noen velger turer i fjell og skog, noen velger kjøpesentra og KIMs, noen velger Plata og noen velger sparebluss.''

Har alle et valg?

Jeg tror det ofte handler om valg,og ansvar for eget liv. Vi kan velge å gjøre det beste ut av det ihvertfall,men velger man å være syk?

''Har alle et valg?

''

Jeg er overbevist om at du har valg i denne situasjonen. Ikke at det er lett å velge å spise mer, men at det er fullt mulig å ta dette valget. Når du har endret vaner en periode, vil det bli mye lettere å følge det opp.

Av og til blir selvdestruktiv atferd en form for "maktkamp" med behandlingsapparatet. Jeg lurer på om du har rotet deg inn i det. Hva tenker du at fastlegen kunne ha gjort?

Skrevet

''Har alle et valg?

''

Jeg er overbevist om at du har valg i denne situasjonen. Ikke at det er lett å velge å spise mer, men at det er fullt mulig å ta dette valget. Når du har endret vaner en periode, vil det bli mye lettere å følge det opp.

Av og til blir selvdestruktiv atferd en form for "maktkamp" med behandlingsapparatet. Jeg lurer på om du har rotet deg inn i det. Hva tenker du at fastlegen kunne ha gjort?

Jeg tror du er inne på noe. Jeg kan kjenne igjen min egen tankegang noen ganger. Litt trassig: "Inntil dere gjør nok for å redde meg, så fortsetter jeg med dette."

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Menyen i dag har bestått av en pakke potetmos, en liten sjokolade og et glass sjokolademelk, 2 Red Bull, et glass lightsaft og lightbrus.''

Noe sier meg at du bør skaffe deg en bok om kosthold.

Skrevet

''Menyen i dag har bestått av en pakke potetmos, en liten sjokolade og et glass sjokolademelk, 2 Red Bull, et glass lightsaft og lightbrus.''

Noe sier meg at du bør skaffe deg en bok om kosthold.

''Noe sier meg at du bør skaffe deg en bok om kosthold.''

Hjelper neppe med bøker om kosthold hvis man ikke vil spise.

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Noe sier meg at du bør skaffe deg en bok om kosthold.''

Hjelper neppe med bøker om kosthold hvis man ikke vil spise.

Det er sant.

Jeg aner ikke noe utover innlegget her. Kjenner ikke nicket.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg å bli definert som syk?

Du er vel mer irritert enn forvirret?

mvh

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Vil du at legen skal si at det er farlig å være undervektig? Vil du at han skal si at du bør spise mer? Jeg tror egentlig at du vet svaret selv. Når du til og med skriver her hva du spiser i løpet av en dag, og du vet nok selv at dette ikke er sunn mat, så skjønner jeg ikke helt hva du vil ha svar på. Du bør ta ansvar for ditt eget liv, ikke forvente at legen skal si noe. Og hva vil du folk skal svare? Min 13 åring hadde visst bedre om kosthold enn det du skriver her nå. Er det oppmerksomhet du trenger? eller trenger du hjelp?

Skrevet

Jeg synes det nesten er rart du ikke har en enda lavere BI dersom du har levd på 500-1000kcal i to år, men det spørs selvfølgelig på utgangspunktet ditt.

Uansett er kostholdet ditt forferdelig, og det vet du selv, så jeg skjønner ikke helt hva du vil med innlegget ditt?

Skrevet

Jeg synes det nesten er rart du ikke har en enda lavere BI dersom du har levd på 500-1000kcal i to år, men det spørs selvfølgelig på utgangspunktet ditt.

Uansett er kostholdet ditt forferdelig, og det vet du selv, så jeg skjønner ikke helt hva du vil med innlegget ditt?

Rettelse: BMI

Gjest oslobasse
Skrevet

''Menyen i dag har bestått av en pakke potetmos, en liten sjokolade og et glass sjokolademelk, 2 Red Bull, et glass lightsaft og lightbrus''

Hørtes ikke særlig sundt ut.

Gjest fra frosken
Skrevet

Har alle et valg?

– frosken

Gjest Blir forvirret av legen, og motstridendes opplysninger
Skrevet

BMI 19 er ikke farlig.

Jeg er ofte full av energi jeg likevel.... Er med i en turgruppe og er alltid førstemann til topps de gangene jeg er med. Jeg hater mat, blir kvalm av det meste. Går på medisiner som liksom skal gi økt apetitt, men det har ingen virkning på meg.

B12 hjalp ikke. Når jeg spiser føles det mer ut som å ta medisiner for å overleve. Mat med myk eller seig konsistens er jeg redd fordi jeg setter det ofte fast i halsen. Tok røntgen en gang som ikke viste noe unormalt. Det er akkurat som jeg ikke har nok muskler i svelget til å få ned denne typen mat.

Skrevet

Beklager at jeg virker dum, men spiser du en pakke potetmos uten noe til? Hvorfor spiser du ikke heller en potet og litt kjøtt eller fisk? Er du kresen når det kommer til mat?

For min del så er potetmos fra en pakke som å spise papir rørt ut i vann. Hjemmelaget potemos er noe helt annet. Jeg kan til nød spise potemos fra pakke hvis jeg må, men aldri alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...