Gå til innhold

Er Cipralex = Escitalopram Ratiopharm

Anbefalte innlegg

Gjest Sosialfobikeren
Skrevet

Er Cipralex akkurat det samme som Escitalopram Ratiopharm. Jeg fikk forskrevet Cipralex fra legen, men fikk istedet Escitalopram Ratiopharm på apoteket. Jeg vet det er samme virkestoff, men er hjelpestoffene forskjellig? Har lest noen som har vært i samme situasjon har fått bivirkninger, og at disse har opphørt når man går tilbake til Cipralex.

Skrevet

I prinsippet skal det være identisk. Ikke vær redd for å ta det du får, men kontakt den legen som har skrevet ut Cipralex dersom du får bivirkninger og tenker at originalpreparatet ikke ga det. Da har du nemlig krav på å få det.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

I prinsippet skal det være identisk. Ikke vær redd for å ta det du får, men kontakt den legen som har skrevet ut Cipralex dersom du får bivirkninger og tenker at originalpreparatet ikke ga det. Da har du nemlig krav på å få det.

Korrekt!

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Fikk ny resept på Cipralex 10mg, men apoteket foretok et generisk bytte til Escitalopram Ratiopharm. Jeg tenkte at det kunne jeg prøve, men fikk så mange rare bivirkninger at jeg bare måtte slutte etter en ukes tid og gå tilbake til Cipralex. Apoteket tok tilbake esken med Escitalopram Ratipharm, refunderte hele beløpet selv om jeg hadde brukt et helt brett og ga meg Cipralex Lundbeck istedetfor, som jeg betalte normal egenandel for.

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Fikk ny resept på Cipralex 10mg, men apoteket foretok et generisk bytte til Escitalopram Ratiopharm. Jeg tenkte at det kunne jeg prøve, men fikk så mange rare bivirkninger at jeg bare måtte slutte etter en ukes tid og gå tilbake til Cipralex. Apoteket tok tilbake esken med Escitalopram Ratipharm, refunderte hele beløpet selv om jeg hadde brukt et helt brett og ga meg Cipralex Lundbeck istedetfor, som jeg betalte normal egenandel for.

Så vidt jeg vet gir de alltid orginal cipralex på Apotek 1.

Skrevet

Så vidt jeg vet gir de alltid orginal cipralex på Apotek 1.

Det kan godt være. Dette var Vitus Apotek.

Skrevet

Det kan godt være. Dette var Vitus Apotek.

Jeg er ikke så glad i Vitus.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er dessverre slik som du antyder. Myndighetene hører imidlertid ikke på det øret.

Få legen til å skrive "Ikke generisk bytte" på resepten. Da får du orginalpraparatet uten tillegg i prisen.

Gjest Sosialfobikeren
Skrevet

Det er dessverre slik som du antyder. Myndighetene hører imidlertid ikke på det øret.

Få legen til å skrive "Ikke generisk bytte" på resepten. Da får du orginalpraparatet uten tillegg i prisen.

Men kan jeg gå til legen for å få skrevet dette på en resept som allerede er skrevet ut?

Jeg prøve å bytte min pakke med Escitalopram Ratiopharm, men på apoteket sier de at det er nøyaktig det samme og at alle apotekene skriver ut dette istedenfor Cipralex. Stemmer dette?

De sa også at det ikke gikk an å bytte en pakke som allerede var ulevert. Stemmer dette?

Skrevet

Men kan jeg gå til legen for å få skrevet dette på en resept som allerede er skrevet ut?

Jeg prøve å bytte min pakke med Escitalopram Ratiopharm, men på apoteket sier de at det er nøyaktig det samme og at alle apotekene skriver ut dette istedenfor Cipralex. Stemmer dette?

De sa også at det ikke gikk an å bytte en pakke som allerede var ulevert. Stemmer dette?

Dét er bare tøv, de er pliktig å ta tilbake medisinen og innrapportere evt bivrikniger du har opplevd.

Skrevet

Dét er bare tøv, de er pliktig å ta tilbake medisinen og innrapportere evt bivrikniger du har opplevd.

Hvis man ikke har prøvd den, og ergo ikke vet noe om bivirkninger, er det da ikke slik.

De fleste vil nok ikke merke noen forskjell.

Skrevet

Jeg synes du bare skal prøve medisinen. De aller fleste merker ingen forskjell, og merker du noe kan du gå tilbake og rapportere bivirkninger, få byttet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Kan kan jeg gå til legen for å få skrevet dette på en resept som allerede er skrevet ut?''

Ja, det kan du.

''Jeg prøve å bytte min pakke med Escitalopram Ratiopharm, men på apoteket sier de at det er nøyaktig det samme og at alle apotekene skriver ut dette istedenfor Cipralex. Stemmer dette?''

Nei, det stemmer ikke.

''De sa også at det ikke gikk an å bytte en pakke som allerede var ulevert.''

Det stemmer nok.

Skrevet

Å? Forklar :)

Neida, jeg har bare vært litt uheldig med kundeservice og informasjon, eller feilinformasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...