Gå til innhold

Da er dysleksi også en psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg refererer min psykiater som er blant Norges fremste eksperter på autisme, "Hvis asperger syndrom er en psykisk lidelse så er dysleksi det også!"

Min psykiater sa videre, "Erna Solberg har vist at man kan komme langt med denne begrensningen". Hun har som kjent dysleksi. Før havnet mennesker med disse vanskene uten utdanning fordi det ikke fantes forståelse og tilrettelegging.

Altså likt den mange voksen med asperger i dag har erfart.

Uansett, det blir feil å si at mennesker som bare de får et svar lever godt uten å føle at de lider, det blir feil å si, "Joda dere har en lidelse".

Gjest profiler
Skrevet

Dysleksi er helt klart en psykisk lidelse!. Når man sliter psykisk så har man en tendens til å stokke ordene og lese bare de ordene man selv har lyst til å lese. Når man har mye angst så går det ut over lesingen, man klarer å ikke å lese ordentlig fordi man er nervøs og stresset hele tiden. Så derfor anbefales SSRI-preparater gjerne Wellbutrin mot denne typen psykiske lidelser!

Nei da, dette var bare tull fra min side:))) Men kanskje dysleksi snart skulle bli en psykisk lidelse?Vi vet jo ikke alt: kanskje Cipralex hjelper?

Skrevet

Dysleksi er helt klart en psykisk lidelse!. Når man sliter psykisk så har man en tendens til å stokke ordene og lese bare de ordene man selv har lyst til å lese. Når man har mye angst så går det ut over lesingen, man klarer å ikke å lese ordentlig fordi man er nervøs og stresset hele tiden. Så derfor anbefales SSRI-preparater gjerne Wellbutrin mot denne typen psykiske lidelser!

Nei da, dette var bare tull fra min side:))) Men kanskje dysleksi snart skulle bli en psykisk lidelse?Vi vet jo ikke alt: kanskje Cipralex hjelper?

Tviler på at noen typer medisiner virker på dysleksi. Har en i min nærhet. Forresten er han ikke psykisk syk, har en topp psyke og en jobb som en med psykisk lidelse ikke kunne ha greid.

Skrevet

Tviler på at noen typer medisiner virker på dysleksi. Har en i min nærhet. Forresten er han ikke psykisk syk, har en topp psyke og en jobb som en med psykisk lidelse ikke kunne ha greid.

Hvilken jobb kan en med dysleksi greie og ikke greie?

Skrevet

Mange med psykiske lidelser kan komme langt. :)

men dysleksi er en spesiell lærevanske, så det faller ikke inn under psykisk utviklingshemming, noe generelle lærevansker gjør. Men begge ligger inn under mental disorders i diagnosesystemene

Skrevet

Hvilken jobb kan en med dysleksi greie og ikke greie?

wellwell: Han jeg kjenner har litt problemer med å lese rett. Det kan bli litt rare setninger og forståelsen er ikke alltid så bra pga feillesing :-). Derfor har h*n kanksje ikke egnet seg i endel yrker som har med lesing og forståelse av tekster å gjøre.

Må legge til at det selvfølgelig finnes mange grader av dysleksi. Jeg håper og tror at de som vokser opp idag får en annen "behandling" enn de gjorde før. Det er vel der evt psykiske skader kommer inn hos dyslektikere. Mobbing fra lærere og elever som har gjort at de sliter med selvbildet den dag idag.

Skrevet

han er jo et eksempel på at en med psykisk lidelse kan ha den type jobb, da dysleksi liger under mentale lidelser i diagnosesystemene

så det kommer helt an på hvilken type psykisk lidelse du har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...