Gå til innhold

Høyde

Anbefalte innlegg

Gjest Ano123551
Skrevet

Hei, jeg er en gutt på 16 (blir 17 i år) som er rundt 173 cm høy. Jeg er veldig bekymret over høyden min og synes jeg er veldig liten. Resten av utviklingen går som smurt, og jeg har fått hår stort sett hvor der går ant å få hår. Faren min er rundt 190cm høy og Mamma er rundt 160. Jeg har også trent styrke aktivt siden oktober 2009, kan dette ha noe med veksten å gjøre? Er også enegged tvilling, og han er like høy som meg. Har opperert foten pga benutvekst, håper dette ikke er noe av årsaken. På forhånd takk.

Skrevet

Du er da ikke så liten.... :-) Tror de karene som er 1.60 m blir mer lagt merke til...

Du vil nok bli enda høyere tror jeg siden du er bare 16 og har en far på 1.90 :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Du er da ikke så liten.... :-) Tror de karene som er 1.60 m blir mer lagt merke til...

Du vil nok bli enda høyere tror jeg siden du er bare 16 og har en far på 1.90 :-)

Det kan jo hende at han har arvet høyden fra morens familie, så han ikke blir lengre.

Skrevet

Kroppshøyde er omtrent 100% genetisk, forutsatt at man får nok næring (og det får man i vår del av verden). Den kan ikke påvirkes gjennom hva du foretar deg.

Du kan vokse i flere år ennå.

Eneggede tvillinger er nesten alltid omtrent like høye når de er utvokst.

Skrevet

173 cm. er da ikke så lite. Jeg har mange mannlige bekjente osm aldri har nådd en slik høyde. Men er jo klar over at idealet er noe høyere.

Uansett er det stor sannsynlighet for at du vokser mer.

Skrevet

Jeg kjenner et par gutter som vokste masse mens de var i militæret så endel vokser seint.

Skrevet

Jeg kjenner et par gutter som vokste masse mens de var i militæret så endel vokser seint.

Ja, husker en kompis av meg kom hjem til for små sko etter militæret! Han trodde ikke det var mulig og mente skoene måtte ha krympet :o)

Skrevet

Når sønnen min var 16 var han akkurat like høy som meg 172. I dag nærmer han seg 19 og er 183. Så du kan fortsatt vokse mange cm :)

Gjest Snefrida
Skrevet

Jeg vil tippe du blir høyere. Du er bare 16. dessuten er ikke 173 spesielt kort :-)

Skrevet

Det kan jo hende at han har arvet høyden fra morens familie, så han ikke blir lengre.

Ja, men når han er gutt har han flest gener fra faren.

Skrevet

''Ja, men når han er gutt har han flest gener fra faren.''

Hvor har du det fra? Tror nok man har like mange gener fra begge foreldrene.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, det er bare Y-kromosonet han har spesielt fra faren. Alle andre gen kommer like mye fra begge foreldrene, og det er tilfelidgheter og dominans som avgjør hva barnet arver fra hvem.

Skrevet

Nei, tvert i mot! Gutter arver X-kkromosom fra mor og Y-kromosom fra far, og ettersom Y-kromosomet faktisk er "kortere" enn X-kromosomet, har han fått _færre_ gener fra far!

Men når det er sagt, er det ikke nødvendigivs slik at det er de genene som "mangler" på det de korte Y-kromosomet som har betydning for høyden. (men det har betydning for rødgrønn fargeblindhet og blødersykdom - såkalt kjønnsbunden arv)

Skrevet

Gutter vokser gjerne til de er 20 år gamle. Så ikke bekymre deg. Dessuten er ikke høyde allting heller. Hvem du er som person er langt viktigere.

Skrevet

Vi fant igjen min manns pass fra da han var 15 år, og der sto høyden hans oppgitt til 165 cm. Han vokste 18 cm etter det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Spør din far når han fikk sin vekstspurt. Hos noen kommer det svært sent, og dette går i arv.

Skrevet

Nei, det er bare Y-kromosonet han har spesielt fra faren. Alle andre gen kommer like mye fra begge foreldrene, og det er tilfelidgheter og dominans som avgjør hva barnet arver fra hvem.

Ja ja. La oss heller tenke det verste. Ano, du kan ikke bli en cm. lengere.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Kroppshøyde er omtrent 100% genetisk, forutsatt at man får nok næring (og det får man i vår del av verden). Den kan ikke påvirkes gjennom hva du foretar deg.

Du kan vokse i flere år ennå.

Eneggede tvillinger er nesten alltid omtrent like høye når de er utvokst.

Tvillinger ja, men to brødre kan få svært forskjellig høyde.

Jeg kjenner to brødre, hvor den ene er 1.82 og den andre er 1.98.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Tvillinger ja, men to brødre kan få svært forskjellig høyde.

Jeg kjenner to brødre, hvor den ene er 1.82 og den andre er 1.98.

Han på 1.82 arvet farens høyde og han på 1.98 har arvet bestefarens høyde. Han var over 2 meter. han har nok også arvet høyden fra morssiden.

Skrevet

''Ja, men når han er gutt har han flest gener fra faren.''

Hvor har du det fra? Tror nok man har like mange gener fra begge foreldrene.

X og Y

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...