Gå til innhold

Fremtiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett eksempler på begge.

Og de med underliggende problemer som klarer å la være å koke skallen i tillegg, klarer seg bedre på kort og lang sikt.

Det går en fin linje mellom å forstå underliggende problemer til å få det til at de ikke har noe selvstendig ansvar og derved heller ikke noen valg- eller påvirkningsmuligheter.

mvh

Klart alle har et selvstendig ansvar, men de færreste som ryker på dopproblemer starter løpebanen når de er så gamle at vi kan forvente at de tar ansvar.

Skrevet

Klart alle har et selvstendig ansvar, men de færreste som ryker på dopproblemer starter løpebanen når de er så gamle at vi kan forvente at de tar ansvar.

Når mener du man er gamle nok til å ta ansvar for hva man putter i seg?

mvh

Skrevet

Hvem er det som snakker om rusmidler og annet dop - jøss for en avsporing.

Hilsen trådstarter....

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det er vel mye som starter med overgrep. Jeg har hatt mange diagnoser, men alt startet med overgrep en gang i tiden. Det var min inngang til psykiatrien.

Jeg har vært i psykiatrien lenge, og kjenner mange jenter og kvinner der. Kan si at det STORE flertallet av de jeg kjenner bakgrunnen til har opplevd noe sånn dritt i oppveksten ja. Veldig vanlig dessverre!

Skrevet

Trådstarter:

Hvor har dere alt med piller, rus, dop fra?.....tror dere skulle vært på et annet forum...LES HVA JEG SKREV DA.....

Skrevet

Når mener du man er gamle nok til å ta ansvar for hva man putter i seg?

mvh

''Når mener du man er gamle nok til å ta ansvar for hva man putter i seg?''

Det er det umulig å svare på da vi utvikler oss veldig ulikt. Hvordan vi utvikler oss er igjen et resultat av omgivelsene.

Mange som ryker har langt fra gode rammevilkår.

Jeg mener selve tanken på narkotika som det store ondet er en forenkling av et kompleks problem. Det er svært ofte en årsak til at folk begynner å ruse seg, eller at rusbruken fører til avhengighet.

Dette er disse underliggende årsakene vi må til livs. Hvis ikke får vi aldri bukt med problemet. Du fikser ikke et skada sinn ved å angripe symptomene, og rusmisbruket er svært ofte et symptom.

Jeg har sett flere dusin som har gått på en smell, og med unntak av en som dytta i seg noe naturgreier og aldri kom ned igjen, har samtlige vært av typen enhver klasseforstander på barneskolen skulle klart å peke ut som framtidig rusmisbruker lenge før de i det hele tatt hadde hørt om dop.

Det er det veldig enkelt å se nå i ettertid, og for omsorgspersoner på den tiden, som lærere, foreldre, andres foreldre, osv, er det sannsynligvis ganske vondt å se det, for det er ikke sånn at det ikke kunne vært gjort noe allerede på et tidlig stadig.

Og derfor er det langt enklere å skylde på narkotikaen. Akkurat som om ikke alle så at problemet lå der lenge før rusen ble aktuell.

Skrevet

Det er det umulig å svare på da vi utvikler oss veldig ulikt. Hvordan vi utvikler oss er igjen et resultat av omgivelsene.

Jeg mener selve tanken på narkotika som det store ondet er en forenkling av et kompleks problem. Det er svært ofte en årsak til at folk begynner å ruse seg, eller at rusbruken fører til avhengighet.

Dette er disse underliggende årsakene vi må til livs. Hvis ikke får vi aldri bukt med problemet. Du fikser ikke et skada sinn ved å angripe symptomene, og rusmisbruket er svært ofte et symptom.

Jeg har sett flere dusin som har gått på en smell, og med unntak av en som dytta i seg noe naturgreier og aldri kom ned igjen, har samtlige vært av typen enhver klasseforstander på barneskolen skulle klart å peke ut som framtidig rusmisbruker lenge før de i det hele tatt hadde hørt om dop.

Det er det veldig enkelt å se nå i ettertid, og for omsorgspersoner på den tiden, som lærere, foreldre, andres foreldre, osv, er det sannsynligvis ganske vondt å se det, for det er ikke sånn at det ikke kunne vært gjort noe allerede på et tidlig stadig.

Og derfor er det langt enklere å skylde på narkotikaen. Akkurat som om ikke alle så at problemet lå der lenge før rusen ble aktuell.

ShitDiddelyDo: Så i bunn å grunn er innlegget mitt om narkotika da...ja vel.

Skrevet

''Jeg mener selve tanken på narkotika som det store ondet er en forenkling av et kompleks problem.''

Poenget er at rus gjør det hele så mye verre å ordne opp i. Eller du får ikke gjort noe med noe som helst så lenge de velger å ruse seg. Og mange har en vanskelig oppvekst pga rus.

Med de ulike typene av syntetiske rusmidler som finnes nå, kan en ungdom som har verdens beste utgangspunkt skaffe seg en ødelagt psyke med bare én ubetenksom tablett. Det er ikke en gang snakk om avhengighet. Bare om å putte i seg noe som er så skadelig at man blir å slite med det kanskje resten av livet.

mvh

Skrevet

Trådstarter:

Er det noen her som har lest vedlegget jeg la ved ?

Gjest Svarttrost
Skrevet

Forskning kan være bra, men etter å ha abonnert på Ilustrert Vitenskap i en årrekke ble jeg lei, en del forskning er jo for dum!

Ok, det finnes en grunn til at ikke alle får lungekreft av røyking, og det skyldes visstnok gener. Derfra til en hypotese om at alle sinnslidelser skal kunne tilskrives gener og virus blir for drøyt for meg, for å si det mildt. Jeg slutter meg til den store skare i tråden og sier at oppvekst og miljø er helt avgjørende, og synes slik at denne tråden som du startet er svært interessant!

Skrevet

''Jeg mener selve tanken på narkotika som det store ondet er en forenkling av et kompleks problem.''

Poenget er at rus gjør det hele så mye verre å ordne opp i. Eller du får ikke gjort noe med noe som helst så lenge de velger å ruse seg. Og mange har en vanskelig oppvekst pga rus.

Med de ulike typene av syntetiske rusmidler som finnes nå, kan en ungdom som har verdens beste utgangspunkt skaffe seg en ødelagt psyke med bare én ubetenksom tablett. Det er ikke en gang snakk om avhengighet. Bare om å putte i seg noe som er så skadelig at man blir å slite med det kanskje resten av livet.

mvh

Klart rus gjør det mye verre. Akkurat som at selvskading gjør det mye verre, spiseforstyrrelser gjør det mye verre, det å droppe ut av skolen gjør det mye verre, isolasjon gjør det mye verre. All destruktiv oppførsel, og rusmisbruk faller naturligvis under destruktiv oppførsel, gjør det mye verre, men det er årsaken til den destruktive oppførselen vi må til livs, og her må vi inn på et tidlig stadig, før det er for sent - og da snakker jeg om barne-/ungdomsnivå.

Etterpå er det stort sett alltid for sent.

Skrevet

ShitDiddelyDo: Så i bunn å grunn er innlegget mitt om narkotika da...ja vel.

Det vet jeg ikke. Skyld på NHD og PieLill som dro fram årsaker til psykiske problemer. ;)

Skrevet

Forskning kan være bra, men etter å ha abonnert på Ilustrert Vitenskap i en årrekke ble jeg lei, en del forskning er jo for dum!

Ok, det finnes en grunn til at ikke alle får lungekreft av røyking, og det skyldes visstnok gener. Derfra til en hypotese om at alle sinnslidelser skal kunne tilskrives gener og virus blir for drøyt for meg, for å si det mildt. Jeg slutter meg til den store skare i tråden og sier at oppvekst og miljø er helt avgjørende, og synes slik at denne tråden som du startet er svært interessant!

Takk Svarttrost...

Skrevet

Klart rus gjør det mye verre. Akkurat som at selvskading gjør det mye verre, spiseforstyrrelser gjør det mye verre, det å droppe ut av skolen gjør det mye verre, isolasjon gjør det mye verre. All destruktiv oppførsel, og rusmisbruk faller naturligvis under destruktiv oppførsel, gjør det mye verre, men det er årsaken til den destruktive oppførselen vi må til livs, og her må vi inn på et tidlig stadig, før det er for sent - og da snakker jeg om barne-/ungdomsnivå.

Etterpå er det stort sett alltid for sent.

ShitDiddelyDo: Hva har det med det jeg skrev ??

Skrevet

ShitDiddelyDo: Hva har det med det jeg skrev ??

Jeg svarte ikke på det du skrev, men på det PiaLill skrev til NHD.

Her skrev jeg i utgangspunktet kun at jeg ikke er enig med henne i at rusmidler er en nummer 2 på lista over psykiske problemer, men at de psykiske problemene i en eller annen grad er der før rusmidlene blir et problem - og at rusmisbruk er et symptom på psykiske problemer.

Skrevet

Trådstarter:

Er det noen her som har lest vedlegget jeg la ved ?

Jo, jeg leste det.

Men har kanskje ikke så mye tro på din framtidskur.

Fant NHDs kommentar mer interessant, og fikk av en eller annen grunn en del respons på det. En avsporing som i så mange andre tråder.

mvh

Skrevet

Jo, jeg leste det.

Men har kanskje ikke så mye tro på din framtidskur.

Fant NHDs kommentar mer interessant, og fikk av en eller annen grunn en del respons på det. En avsporing som i så mange andre tråder.

mvh

Hei :-) Dette var fremtidsbehandlinger - hva vet NHD om det like lite som mannen i gata ??

Skrevet

Hei :-) Dette var fremtidsbehandlinger - hva vet NHD om det like lite som mannen i gata ??

Jeg valgte å forholde meg til den delen av tråden som jeg fant mest interessant.

Har vel også minimal tro på de fremtidsvyene du skisserer. Selv om det hadde vært hyggelig om du fikk rett.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...