Gå til innhold

Mister vi lappen?

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost
Skrevet

Har nettopp lest om nye kjøreforskrifter (EU-direktiv 1.juli), og er rimelig opprørt.

Betyr dette at jeg nå må velge å leve uten lappen eller å la være å gå til lege/psykolog?

Har jo en lidelse som går på impulskontroll! Tidligere har jeg levert fra meg bilnøklene når det blir for heftig, men dette er tydelig ikke tilstrekkelig lenger, eller hva?

Hvordan stiller du deg som psykiater til dette direktivet?

http://www.oa.no/nyheter/article5273754.ece

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• PieLill

7

• wizdom

6

• Angustia

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er hele skrivet:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Jeg stiler meg positiv til det som skrives om medisinering, psykisk utviklingshemmede, utviklingsforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, rusmiddelmisbruk inkl LAR samt ADHD.

Jeg er meget skeptisk til de svært strenge reglene for bipolare og enkeltstående psykotiske episoder. Jeg er også svært kritisk til at en overhode ikke nevner noe om skillet mellom BPI og BPII.

Det er klart positivt at en har blitt langt strengere overfor rusmisbrukere. Det er også på tide at en tar inn i reglene noe om de impulsive som stadig lager masse støy med selvskading, selvmordstrussler og stadige innleggelser.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hva sto i svaret?

glem det, nytt svar nå, mer utfyllende :)

Skrevet

Her er hele skrivet:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Jeg stiler meg positiv til det som skrives om medisinering, psykisk utviklingshemmede, utviklingsforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, rusmiddelmisbruk inkl LAR samt ADHD.

Jeg er meget skeptisk til de svært strenge reglene for bipolare og enkeltstående psykotiske episoder. Jeg er også svært kritisk til at en overhode ikke nevner noe om skillet mellom BPI og BPII.

Det er klart positivt at en har blitt langt strengere overfor rusmisbrukere. Det er også på tide at en tar inn i reglene noe om de impulsive som stadig lager masse støy med selvskading, selvmordstrussler og stadige innleggelser.

Hva med de som er friske fra pf-diagnose? Vil de få trøbbel med å få eller beholde lappen?

Skrevet

Hva med de som er friske fra pf-diagnose? Vil de få trøbbel med å få eller beholde lappen?

''Men hvis en ikkepsykotisk

psykisk lidelse medfører personlighetsavvik, impulsivitet eller andre

symptomer som nedsetter kjøreevnen og reduserer trafikksikkerheten, kan dette

medføre at forskriftens helsekrav ikke er oppfylt. Dette kan for eksempel gjelde

depressiv impulspreget suicidalitet.''

''Personlighetsavvik omfattes av forskriftens krav dersom det er holdepunkter for

nedsatt dømmekraft, impulskontroll eller atferdsforstyrrelser som kan være farlige i

trafikken.''

Dette er hva retningslinjene sier. Hvis slik adferd ligger noe tilbake i tid (2 år?), vil en sikkert få dispensasjon.

Skrevet

''Men hvis en ikkepsykotisk

psykisk lidelse medfører personlighetsavvik, impulsivitet eller andre

symptomer som nedsetter kjøreevnen og reduserer trafikksikkerheten, kan dette

medføre at forskriftens helsekrav ikke er oppfylt. Dette kan for eksempel gjelde

depressiv impulspreget suicidalitet.''

''Personlighetsavvik omfattes av forskriftens krav dersom det er holdepunkter for

nedsatt dømmekraft, impulskontroll eller atferdsforstyrrelser som kan være farlige i

trafikken.''

Dette er hva retningslinjene sier. Hvis slik adferd ligger noe tilbake i tid (2 år?), vil en sikkert få dispensasjon.

Så om det har gått mange år, må man fortsatt overbevise både en dene og den andre instansen om at borderlinestempelet ikke gjelder og man faktisk er og forblir vel bevart.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Les rapporten. Men er du frisk så har du jo ikke diagnosen lenger, så det virker jo veldig usannsynlig.

Skrevet

Les rapporten. Men er du frisk så har du jo ikke diagnosen lenger, så det virker jo veldig usannsynlig.

Det gjelder ikke meg personlig.

Skrevet

Så om det har gått mange år, må man fortsatt overbevise både en dene og den andre instansen om at borderlinestempelet ikke gjelder og man faktisk er og forblir vel bevart.

Kronologien må være slik:

I utgangspunktet anses en som frisk. Så har en en adferd som gjør at legen må varsle. Deretter mister en evt førerkortet. Når en så har vært fri for denne adferden lenge nok (2 år?), får en førerkortet tilbake. Deretter skjer det ikke noe mer med mindre en får tilbakefall.

For den som har lagt dette problemet bak seg før 01.07.10, vil det aldri bli sendt noen melding fra legen :-)

Skrevet

Kronologien må være slik:

I utgangspunktet anses en som frisk. Så har en en adferd som gjør at legen må varsle. Deretter mister en evt førerkortet. Når en så har vært fri for denne adferden lenge nok (2 år?), får en førerkortet tilbake. Deretter skjer det ikke noe mer med mindre en får tilbakefall.

For den som har lagt dette problemet bak seg før 01.07.10, vil det aldri bli sendt noen melding fra legen :-)

Takk :)

Skrevet

Lurer på hvor mange som vil bli skjøvet ut av arbeidslivet på denne måten.

mvh

Skrevet

mvh

Godt spørsmål!

Gjest Svarttrost
Skrevet

Her er hele skrivet:

Det jeg er usikker på er HVEM som egentlig er forpliktet til å rapportere. Leger, psykologer, psykiatere, annet personell, alle?

Skrevet

Det jeg er usikker på er HVEM som egentlig er forpliktet til å rapportere. Leger, psykologer, psykiatere, annet personell, alle?

Se pkt 2.3.2

Skrevet

Godt spørsmål!

Det finnes vel heller ingen regler på hvor lang tid det er lov å bruke på en ankesak. Ingen regler for hvor lang tid leger kan bruke på erklæringer.

Og ingen konsekvenser eller erstatningsplikt for økonomisk tap.

I praksiss er man ganske rettsløs når det kommer til førerkort. Ikke bare på dette området.

mvh

Gjest Svarttrost
Skrevet

mvh

Akkurat nå trøster jeg meg med at dette punktet finnes:

"Ved episodisk psykisk lidelse, som bipolar affektiv lidelse, kan dispensasjon gis hvis

kjøreevnen er tilfredsstillende mellom sykdomsperiodene, og det kan anses sikkert

at pasienten selv, behandlende lege, pårørende, arbeidsgiver eller andre oppdager

tegn til innsykning før kjøreevnen svekkes, slik at kjøring unngås i dårlige perioder. "

Utover det er det temmelig sannsynlig at jeg kommer til å holde kjeft når jeg blir hypoman, og unngå helsepersonell. Bor ikke akkurat på et tett befolket sted med god offentlig kommunikasjon, har ikke tenkt å sørge for at jeg blir helt isolert, noe jeg vil bli uten bil.

Skrevet

Det finnes vel heller ingen regler på hvor lang tid det er lov å bruke på en ankesak. Ingen regler for hvor lang tid leger kan bruke på erklæringer.

Og ingen konsekvenser eller erstatningsplikt for økonomisk tap.

I praksiss er man ganske rettsløs når det kommer til førerkort. Ikke bare på dette området.

mvh

Det er ikke korrekt. Leger skal avgi erklæringer innen tre uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...