Gå til innhold

Mister vi lappen?

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det finnes vel heller ingen regler på hvor lang tid det er lov å bruke på en ankesak. Ingen regler for hvor lang tid leger kan bruke på erklæringer.

Og ingen konsekvenser eller erstatningsplikt for økonomisk tap.

I praksiss er man ganske rettsløs når det kommer til førerkort. Ikke bare på dette området.

mvh

ja pielill. Spørsmålet er bare om en kan spørre legen om en er meldt inn til Fylkesmannen for så å få klagd inn tidlig, det er jo en risiko i seg selv å gjøre legen oppmerksom på dette.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• PieLill

7

• wizdom

6

• Angustia

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det er ikke korrekt. Leger skal avgi erklæringer innen tre uker.

Hva slags erklæring nhd? På at en bør fratas lapen, eller på klage?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ja pielill. Spørsmålet er bare om en kan spørre legen om en er meldt inn til Fylkesmannen for så å få klagd inn tidlig, det er jo en risiko i seg selv å gjøre legen oppmerksom på dette.

Legen skal gi pasienten beskjed når en sender slik beskjed til Fylkeslegen.

Jeg foreslår at dere først leser skrivet inkl det som står om saksbehandlingen.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Legen skal gi pasienten beskjed når en sender slik beskjed til Fylkeslegen.

Jeg foreslår at dere først leser skrivet inkl det som står om saksbehandlingen.

ok, det var bare så mye... Skal gjøre det, må bare puste litt rolig først :)

Gjest best å slutte nå?
Skrevet

Kronologien må være slik:

I utgangspunktet anses en som frisk. Så har en en adferd som gjør at legen må varsle. Deretter mister en evt førerkortet. Når en så har vært fri for denne adferden lenge nok (2 år?), får en førerkortet tilbake. Deretter skjer det ikke noe mer med mindre en får tilbakefall.

For den som har lagt dette problemet bak seg før 01.07.10, vil det aldri bli sendt noen melding fra legen :-)

Jeg bruker AP, mister jeg førerkortet om jeg ikke slutter med medisinen? Er litt paranoid innimellom og bruker dette for å fungere bedre.

Skrevet

Akkurat nå trøster jeg meg med at dette punktet finnes:

"Ved episodisk psykisk lidelse, som bipolar affektiv lidelse, kan dispensasjon gis hvis

kjøreevnen er tilfredsstillende mellom sykdomsperiodene, og det kan anses sikkert

at pasienten selv, behandlende lege, pårørende, arbeidsgiver eller andre oppdager

tegn til innsykning før kjøreevnen svekkes, slik at kjøring unngås i dårlige perioder. "

Utover det er det temmelig sannsynlig at jeg kommer til å holde kjeft når jeg blir hypoman, og unngå helsepersonell. Bor ikke akkurat på et tett befolket sted med god offentlig kommunikasjon, har ikke tenkt å sørge for at jeg blir helt isolert, noe jeg vil bli uten bil.

Og hvor lang tid tar det fra de napper lappen fra deg til du får gjennomslag for en anke. En måned, 6 måneder, et år?

mvh

Skrevet

Det er ikke korrekt. Leger skal avgi erklæringer innen tre uker.

Hva skjer viss legen ikke gjør dette?

mvh

Skrevet

Akkurat nå trøster jeg meg med at dette punktet finnes:

"Ved episodisk psykisk lidelse, som bipolar affektiv lidelse, kan dispensasjon gis hvis

kjøreevnen er tilfredsstillende mellom sykdomsperiodene, og det kan anses sikkert

at pasienten selv, behandlende lege, pårørende, arbeidsgiver eller andre oppdager

tegn til innsykning før kjøreevnen svekkes, slik at kjøring unngås i dårlige perioder. "

Utover det er det temmelig sannsynlig at jeg kommer til å holde kjeft når jeg blir hypoman, og unngå helsepersonell. Bor ikke akkurat på et tett befolket sted med god offentlig kommunikasjon, har ikke tenkt å sørge for at jeg blir helt isolert, noe jeg vil bli uten bil.

Så du vil holde kjeft, altså? Håper du ikkje kjører ihel noen under din hyper-periode da.

Tankegangen din er så uansvarlig at det i seg selv burde være grunn nok til å indra lappen.

Skrevet

Så du vil holde kjeft, altså? Håper du ikkje kjører ihel noen under din hyper-periode da.

Tankegangen din er så uansvarlig at det i seg selv burde være grunn nok til å indra lappen.

Poenget er at om man alt for rutinemessig og lempfeldig fratar folk førerkortet slik at det kan ta kanskje et helt år pluss diverse ydmykelser å få det tilbake, vil en konsekvens av dette være at folk tenker seg om både en og to ganger før de går til legen.

mvh

Gjest hmmmmmmmmmmmm
Skrevet

Kronologien må være slik:

I utgangspunktet anses en som frisk. Så har en en adferd som gjør at legen må varsle. Deretter mister en evt førerkortet. Når en så har vært fri for denne adferden lenge nok (2 år?), får en førerkortet tilbake. Deretter skjer det ikke noe mer med mindre en får tilbakefall.

For den som har lagt dette problemet bak seg før 01.07.10, vil det aldri bli sendt noen melding fra legen :-)

Så legen har altså meldeplikt i forhold til "trafikkfarlige" pasienter.

Det trenger ikke være noe automatikk at mennesker med psykiske diagnoser etc automatisk blir meldt. ?

Gjest Svarttrost
Skrevet

Tja, jeg kan ikke hindre deg i å mene noe som helst Rosavina, men hadde du lest flere av mine innlegg ville du også fått med deg at jeg alltid leverer fra meg nøklene mine når jeg blir dårlig. Da kjører jeg ikke bil, nettopp fordi jeg vet at jeg ikke bør. Synes ikke jeg bør miste lappen av den grunn, og tror heller ikke at jeg gjør det.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Så legen har altså meldeplikt i forhold til "trafikkfarlige" pasienter.

Det trenger ikke være noe automatikk at mennesker med psykiske diagnoser etc automatisk blir meldt. ?

les linkene, les rapporten.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Her er hele skrivet:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Jeg stiler meg positiv til det som skrives om medisinering, psykisk utviklingshemmede, utviklingsforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, rusmiddelmisbruk inkl LAR samt ADHD.

Jeg er meget skeptisk til de svært strenge reglene for bipolare og enkeltstående psykotiske episoder. Jeg er også svært kritisk til at en overhode ikke nevner noe om skillet mellom BPI og BPII.

Det er klart positivt at en har blitt langt strengere overfor rusmisbrukere. Det er også på tide at en tar inn i reglene noe om de impulsive som stadig lager masse støy med selvskading, selvmordstrussler og stadige innleggelser.

Kan jeg få lov å spørre da, (jeg har spurt en gang før). Hvis en person er lettere psykisk utviklingshemmet, og fått autismediagnosen i voksen alder, og har tatt kjøretimer og alt. men klarer ikke teori-prøven. vil du da si at vedkommende bør gi opp? da han søkte om å ta lappen, så hadde han ingen diagnose. Han er varig ufør. fungerer ikke i arbeid. men er ikke en autist som sitter og gynger i en krok, det går mer på det sosiale, og forståelsen/intelligensen. er dette nye regler som du linker til? jeg, for min del, hadde satt pris på at han aldri fikk lappen, da han kan irritere seg grønn over mye trafikk "hvorfor skal alle de ut å kjøre når jeg skal kjøre?", og er redd at hvis han skulle komme ut for noe uventet, at han ikke hadde visst hvordan han skulle reagert.

Gjest ut på tur aldri sur:)
Skrevet

Leste innlegget. Fant ingen link til den nye forskriften?? Er det jeg som ikke lette godt nok?

Har ikke lest om dette i nettavisene til Dagbladet, Aftenposten eller VG heller jeg.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Leste innlegget. Fant ingen link til den nye forskriften?? Er det jeg som ikke lette godt nok?

Har ikke lest om dette i nettavisene til Dagbladet, Aftenposten eller VG heller jeg.

Linken til selve forskriften ligger i ett av NHD sine svar. Jeg linket til et oppslag i Opplands Arbeiderblad (som har hatt flere oppslag)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan jeg få lov å spørre da, (jeg har spurt en gang før). Hvis en person er lettere psykisk utviklingshemmet, og fått autismediagnosen i voksen alder, og har tatt kjøretimer og alt. men klarer ikke teori-prøven. vil du da si at vedkommende bør gi opp? da han søkte om å ta lappen, så hadde han ingen diagnose. Han er varig ufør. fungerer ikke i arbeid. men er ikke en autist som sitter og gynger i en krok, det går mer på det sosiale, og forståelsen/intelligensen. er dette nye regler som du linker til? jeg, for min del, hadde satt pris på at han aldri fikk lappen, da han kan irritere seg grønn over mye trafikk "hvorfor skal alle de ut å kjøre når jeg skal kjøre?", og er redd at hvis han skulle komme ut for noe uventet, at han ikke hadde visst hvordan han skulle reagert.

Jeg mener det er et klart eksempel på en som ikke skal ha førerkort.

Gjest lappløs
Skrevet

Har samme situasjon på jobben min. Jeg jobber på en institusjon hvor det er en beboer som både er hørselshemmet og har en autismespekterforstyrrelse. Han har helt elendig kommunikasjonsferdigheter. jeg forstår knapt hva han sier eller mener, har jobbet der i et halvt år. Jeg håper virkelig ikke at det oppstår en situasjon i trafikken når jeg er alene på jobb. Jeg kan ikke rykke ut da.

Gjest lappløs
Skrevet

Dette avsnittet her forsto jeg ikke helt. Er det noe feil her?

''Om en pasient for eksempel har gitt fra seg bilnøklene når symptomer på uvelhet kommer, og legger seg frivillig inn på sykehus for psykose, skal likevel førerkortet tas ifra vedkommende. Om en pasient kommer til legen sin for kontrolltime for tidligere psykose, er i fin form og har tatt medisinene sine, skal legen melde til Fylkesmannen og førerkortet blir inndratt.''

Hva menes med det siste her? Skal legen melde fra siden pasienten er i fin form og har tatt medisinene sine?

Jeg er bipolar 2 og har hatt noen hypomanier. Jeg har ikke førerkort ennå og aner ikke hvordan jeg er i trafikken. Bør jeg da nektes førerkort eller blir det opp til kjørelærer å vurdere meg?

jeg lurer også på om psykiatriske pasienter er overrepresentert ved ulykker? finnes det noen statistikk over dette? Det er jo en risiko ved eldre mennesker som kjører i trafikken også.

Det er jo mange som går på antipsykotika uten å være psykotiske. Zyprexa kan feks hjelpe mot tankekjør. Har de da lov til å kjøre?

Gjest Bob Saget
Skrevet

Her er hele skrivet:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Jeg stiler meg positiv til det som skrives om medisinering, psykisk utviklingshemmede, utviklingsforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, rusmiddelmisbruk inkl LAR samt ADHD.

Jeg er meget skeptisk til de svært strenge reglene for bipolare og enkeltstående psykotiske episoder. Jeg er også svært kritisk til at en overhode ikke nevner noe om skillet mellom BPI og BPII.

Det er klart positivt at en har blitt langt strengere overfor rusmisbrukere. Det er også på tide at en tar inn i reglene noe om de impulsive som stadig lager masse støy med selvskading, selvmordstrussler og stadige innleggelser.

Ad. psykisk utviklingshemmig:Hvordan går det med lappen hans etter de nye reglene tror du? http://www.indre.no/lokale_nyheter/article2862328.ece

Skrevet

Dette avsnittet her forsto jeg ikke helt. Er det noe feil her?

''Om en pasient for eksempel har gitt fra seg bilnøklene når symptomer på uvelhet kommer, og legger seg frivillig inn på sykehus for psykose, skal likevel førerkortet tas ifra vedkommende. Om en pasient kommer til legen sin for kontrolltime for tidligere psykose, er i fin form og har tatt medisinene sine, skal legen melde til Fylkesmannen og førerkortet blir inndratt.''

Hva menes med det siste her? Skal legen melde fra siden pasienten er i fin form og har tatt medisinene sine?

Jeg er bipolar 2 og har hatt noen hypomanier. Jeg har ikke førerkort ennå og aner ikke hvordan jeg er i trafikken. Bør jeg da nektes førerkort eller blir det opp til kjørelærer å vurdere meg?

jeg lurer også på om psykiatriske pasienter er overrepresentert ved ulykker? finnes det noen statistikk over dette? Det er jo en risiko ved eldre mennesker som kjører i trafikken også.

Det er jo mange som går på antipsykotika uten å være psykotiske. Zyprexa kan feks hjelpe mot tankekjør. Har de da lov til å kjøre?

Det er mye mer enn psykiske lidelser som er regulert av disse nye retningslinjene. Blant annet er også medikamentbruk ganske detaljert beskrevet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...