Gå til innhold

Mister vi lappen?

Anbefalte innlegg

Gjest lappløs
Skrevet

Hva skjer viss legen ikke gjør dette?

mvh

Det blir vel opp til hver enkelt lege å vurdere om pasienten bør ha førerkort eller? Trafikkmyndighetene kommer vel ikke og sjekker journalen?

Vi reagerer jo og opptrer forskjellig vi som sliter psykisk som alle andre. Andre er gode sjafører uansett mens andre er mere imulsive av personlighetsmessige grunner. Det trenger ikke å ha noe med psykdom å gjøre.

Eptileptikere får også lov til å kjøre bil. Kreftpasienter som går på morfin også.

Lurer på om jeg som bipolar 2 vil få trøbbel med å få lappen? Har en veldig greit og liberal fastlege.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• PieLill

7

• wizdom

6

• Angustia

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest lappløs
Skrevet

Ad. psykisk utviklingshemmig:Hvordan går det med lappen hans etter de nye reglene tror du? http://www.indre.no/lokale_nyheter/article2862328.ece

Det har vel noe å si graden av utviklingshemming. det kan være vanskelig å trekke noen klar grense her. Når regnes en som utviklingshemmet, og når er en bare i nedre intelligensområde?

Vet om flere tolk som jeg ville sagt var i nedre sjiktet intelligensmessig som har førerkort. Om de er gode sjafører vet jeg ikke noe om.

Gjest lappløs
Skrevet

Det er mye mer enn psykiske lidelser som er regulert av disse nye retningslinjene. Blant annet er også medikamentbruk ganske detaljert beskrevet.

Jeg er bipolar 2 og har ikke lappen ennå. Nå har jeg ikke fått lest artikkelen så nøye. Tror du at det vil bli vanskelig for meg å ta lappen? Går ikke på antipsykotika. Er dett mest opp til fastlegen? Jeg har hatt noen hypomanier men vet ikke helt om jeg har vært ukritisk eller ikke.

Skrevet

Dette avsnittet her forsto jeg ikke helt. Er det noe feil her?

''Om en pasient for eksempel har gitt fra seg bilnøklene når symptomer på uvelhet kommer, og legger seg frivillig inn på sykehus for psykose, skal likevel førerkortet tas ifra vedkommende. Om en pasient kommer til legen sin for kontrolltime for tidligere psykose, er i fin form og har tatt medisinene sine, skal legen melde til Fylkesmannen og førerkortet blir inndratt.''

Hva menes med det siste her? Skal legen melde fra siden pasienten er i fin form og har tatt medisinene sine?

Jeg er bipolar 2 og har hatt noen hypomanier. Jeg har ikke førerkort ennå og aner ikke hvordan jeg er i trafikken. Bør jeg da nektes førerkort eller blir det opp til kjørelærer å vurdere meg?

jeg lurer også på om psykiatriske pasienter er overrepresentert ved ulykker? finnes det noen statistikk over dette? Det er jo en risiko ved eldre mennesker som kjører i trafikken også.

Det er jo mange som går på antipsykotika uten å være psykotiske. Zyprexa kan feks hjelpe mot tankekjør. Har de da lov til å kjøre?

''Det er jo en risiko ved eldre mennesker som kjører i trafikken også.''

Eldre mennesker er pålagt en årlig legesjekk mtp førerkort. Gidder ikke google nå, men meiner det er etter fylte 70 år om helsa og synet fortsatt er intakt.

Mine foreldre nærmer seg 80 år og har holdt på med dette i en årrekke. Faren min fikk ikke fornya førerkort sist pga ymse sjukdomstilstander.

Har en sønn som tar kjæretimer nå som fylte ut et ganske så detaljert skjema vedr helse og medikamenter.

Skrevet

''Det er jo en risiko ved eldre mennesker som kjører i trafikken også.''

Eldre mennesker er pålagt en årlig legesjekk mtp førerkort. Gidder ikke google nå, men meiner det er etter fylte 70 år om helsa og synet fortsatt er intakt.

Mine foreldre nærmer seg 80 år og har holdt på med dette i en årrekke. Faren min fikk ikke fornya førerkort sist pga ymse sjukdomstilstander.

Har en sønn som tar kjæretimer nå som fylte ut et ganske så detaljert skjema vedr helse og medikamenter.

Eldre mennesker blir ikke fratatt lappen når de fyller 70 for så å måtte søke om dispensasjon.

mvh

Skrevet

Eldre mennesker blir ikke fratatt lappen når de fyller 70 for så å måtte søke om dispensasjon.

mvh

Det er et veldig godt poeng, PieLill!

Må bryte sammen og tilstå at jeg ikke har lest vedlegga til den nye loven, kun en del av innleggene her...

Er det virkelig slik loven er lagt opp? Ikke en individuell vurdering fra lege eller kjøreskole? I så fall er jeg 100% enig med deg!

Sitter med litt kjedelig jobbrelatert materiale i kveld og burde ikke svare bombastisk før jeg har satt meg ordentelig inn i saken :-)

Skrevet

Det er et veldig godt poeng, PieLill!

Må bryte sammen og tilstå at jeg ikke har lest vedlegga til den nye loven, kun en del av innleggene her...

Er det virkelig slik loven er lagt opp? Ikke en individuell vurdering fra lege eller kjøreskole? I så fall er jeg 100% enig med deg!

Sitter med litt kjedelig jobbrelatert materiale i kveld og burde ikke svare bombastisk før jeg har satt meg ordentelig inn i saken :-)

Det er i hvert falll slik systemet har fungert til nå på andre områder. Du blir uten førerkort til du har bevist din dugelighet.

Det blir det et enormt byråkrati å skulle behandle disse sakene. Men det alvorligste er at det vil få folk til å la være å oppsøke lege eller ta medisiner. Det vil ha en kostnad langt utover trafikksikkerheten.

Alle som har ADHD går gjennom denne kvernen pga ene og alene fordi de har denne diagnosen. Kjekt for en ungdom å oppleve. Mange ekstra legeerklæringer. Få lappen på prøve. Nye runder med legeerklæringer. Bevise sin dugelighet. Med tanke på hvor lav terskelen etter hvert har blitt for å sette ADHD-stempelet, er dette svært betenkelig.

Tror mange foreldre ikke er klar over hvilket problematisk stempel ADHD er.

mvh

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det blir vel opp til hver enkelt lege å vurdere om pasienten bør ha førerkort eller? Trafikkmyndighetene kommer vel ikke og sjekker journalen?

Vi reagerer jo og opptrer forskjellig vi som sliter psykisk som alle andre. Andre er gode sjafører uansett mens andre er mere imulsive av personlighetsmessige grunner. Det trenger ikke å ha noe med psykdom å gjøre.

Eptileptikere får også lov til å kjøre bil. Kreftpasienter som går på morfin også.

Lurer på om jeg som bipolar 2 vil få trøbbel med å få lappen? Har en veldig greit og liberal fastlege.

hent opp artikkelen, søk på bipolar og du finner svar :)

Skrevet

Her er hele skrivet:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Jeg stiler meg positiv til det som skrives om medisinering, psykisk utviklingshemmede, utviklingsforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, rusmiddelmisbruk inkl LAR samt ADHD.

Jeg er meget skeptisk til de svært strenge reglene for bipolare og enkeltstående psykotiske episoder. Jeg er også svært kritisk til at en overhode ikke nevner noe om skillet mellom BPI og BPII.

Det er klart positivt at en har blitt langt strengere overfor rusmisbrukere. Det er også på tide at en tar inn i reglene noe om de impulsive som stadig lager masse støy med selvskading, selvmordstrussler og stadige innleggelser.

Hei!

Ja i punkt 14.2 og 14.3 står det klart og tydelig hva man bør/må se på ved førerkort for mennesker med autisme og asperger syndrom. Det er bra man egentlig blir litt strengere, men ikke minst bør man heve aldersgrensen på førerkort for alle. Samt være kjapp med å inndra det fra unge som bryter loven på en eller annen måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...