Gå til innhold

Tap av førerkort og yrkesutøvelse.


Anbefalte innlegg

Skrevet

En person blir syk og følgelig blir førerkort diagnosebasert inndratt etter prinsippet udugelig til det motsatte er bevist. H*n er en klar kandidat for dispensasjon, men må trø seg gjennom den byrokratiske kanossagangen uansett.

A: Vedkommende er arbeidstaker og avhenig av bil i jobben evt. yrkessjåfør. Vil vedkommende bli sykemeldt de kanskje 3-12 månedene det tar å krangel førerkortet tilbake? Eller måtte melde seg arbeidsledig? Eller vil det offentlig dekke transportutgiftene?

B: Vedkommende er selvstendig næringsdrivende og like avhengig av bil for sitt yrkeserverv. Vil vedkommende få sykepenger eller offentlig støtte til transport? Vil saksbehandlingen gis hasteprioritet? Hva om h*n går konkurs pga driftsstans?

De samme forhold gjør seg gjeldende i andre situasjoner. F.eks. ved alvorlige trafikkulykker. Politiet tar "rutinemessig beslag" i førerkortet selv om det ikke en gang behøver å være misstanke om lovbrudd eller uaktsomhet. Spiller ingen rolle om beslaget betyr yrkesforbud og følgelig økonomisk ruin.

mvh

Fortsetter under...

Gjest medtrafikant
Skrevet

Nei, og heldigvis for det. Hensynet til alle medtrafikantene bør veie tyngst i en slik avgjørelse.

Skrevet

Nei, og heldigvis for det. Hensynet til alle medtrafikantene bør veie tyngst i en slik avgjørelse.

Så du mener det er riktig å ta fra folk levebrødet, evt. hus og hjem, fordi de statistisk sett kanskje utgjør en litt større fare i trafikken en deg?

Kanskje vi i samme slengen skal sperre folk inne et år eller to kun basert på misstanke. Av hensyn til alle oss andre.

mvh

Skrevet

Så du mener det er riktig å ta fra folk levebrødet, evt. hus og hjem, fordi de statistisk sett kanskje utgjør en litt større fare i trafikken en deg?

Kanskje vi i samme slengen skal sperre folk inne et år eller to kun basert på misstanke. Av hensyn til alle oss andre.

mvh

Enig! Samfunnet bør være til for alle,denne loven bergenser jo folk bare enda mer. Det er vel nok begrensninger som det er.

Skrevet

Når du sier dette så tenker jeg på kommunen jeg vokste opp. Feieren der ble tatt i promillekontroll. Men han var den eneste feieren å oppdrive, så kommunen betalte taxi for ham når han skulle på jobb, hele perioden han var uten sertifikat...! :0) Åttitallet en gang.

Det var en stående vits i bygda i årevis at de hadde feier med privatsjåfør!

Gjest medtrafikant
Skrevet

Så du mener det er riktig å ta fra folk levebrødet, evt. hus og hjem, fordi de statistisk sett kanskje utgjør en litt større fare i trafikken en deg?

Kanskje vi i samme slengen skal sperre folk inne et år eller to kun basert på misstanke. Av hensyn til alle oss andre.

mvh

Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Og at mennesker med ustabile personlighetstrekk ikke skal ha lov til å være bilfører.

Jeg kjenner mennesker med bipolare lidelser flere av disse har reelle tanker om å kjøre inn i en motgående trailer for på denne måten å ta livet av seg.

Annonse

Skrevet

Når du sier dette så tenker jeg på kommunen jeg vokste opp. Feieren der ble tatt i promillekontroll. Men han var den eneste feieren å oppdrive, så kommunen betalte taxi for ham når han skulle på jobb, hele perioden han var uten sertifikat...! :0) Åttitallet en gang.

Det var en stående vits i bygda i årevis at de hadde feier med privatsjåfør!

Jo, slikt kan det jo bli mange vitser av...

;-)

Kan hende var de totale samfunskostnadene med denne ordningen lavere enn om feieren hadde fått sparken og måttet seile i sin egen sjø.

mvh

Skrevet

Jo, slikt kan det jo bli mange vitser av...

;-)

Kan hende var de totale samfunskostnadene med denne ordningen lavere enn om feieren hadde fått sparken og måttet seile i sin egen sjø.

mvh

Ja helt garantert sikkert. Lite sted og langt til by.

Skrevet

Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Og at mennesker med ustabile personlighetstrekk ikke skal ha lov til å være bilfører.

Jeg kjenner mennesker med bipolare lidelser flere av disse har reelle tanker om å kjøre inn i en motgående trailer for på denne måten å ta livet av seg.

''Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Og at mennesker med ustabile personlighetstrekk ikke skal ha lov til å være bilfører.''

Problemet er når man generaliserer slik at mange dugende sjåfører mister sertivikatet i lange perioder. Det bør være en rettighet i Norge å ikke bli tildelt eller fratatt rettigheter i forhold til hva man gjør, ikke i forhold til hva som står på en resept eller en legejournal.

Det er ingen menneskerett å har førerkort. Neida. Men det blir uhyggelig lettvindt og billig å bare klisje fra seg dette uten å ta inn over seg hvilke konsekvenser tap av førerkort, rettmessig eller urettmessig, selvforskyldt eller uforskyldt medfører for den enkelte.

Blir du tvangsinnlagt, er det lover og regler som regulerer dette og setter grenser for inngrepene som kan gjøres mot deg. Vil politiet varetektsfengsle deg, har de en tidsfrist for å føre kravet om varetekt frem for en domstol.

Når det gjelder førerkort er du i praksiss ganske så rettsløs. Det finnes ingen tidsfrist for å godtgjøre berettigelsen av å frata deg førerkortet. Bevisbyrden blir ofte snudd på hodet. Du må bevise din uskyld/dugelighet fremfor at din skyld/udugelighet må bevises.

Ta f.eks. ADHD. Det er en av diagnosene som automatisk gir førerkorttrøbbel. Om du får diagnosen kommer mye an på hvilket fylke du bor i. Så store er forskjellene mellom ulike behandlere og institusjoner.

Dermed ville en som bor i et fylke få førerkort på samme villkår som alle andre. Om samme person hadde bodd i et annet fylke med et mer diagnosekåt BUP, ville veien til førerkort blit langt mer kronglete. Er det slik vi vil ha det?

''Jeg kjenner mennesker med bipolare lidelser flere av disse har reelle tanker om å kjøre inn i en motgående trailer for på denne måten å ta livet av seg.''

Og derfor vil du ta førerkorte fra _alle_ bipolare?

mvh

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Og at mennesker med ustabile personlighetstrekk ikke skal ha lov til å være bilfører.

Jeg kjenner mennesker med bipolare lidelser flere av disse har reelle tanker om å kjøre inn i en motgående trailer for på denne måten å ta livet av seg.

Når det gjelder fordekte selvmord ved f.eks. å kjøre inn i trailere eller ut av veien så er ikke dette noe nytt, det skjer hele tiden, og garantert også med mennesker bak rattet som ikke har en psykiatrisk diagnose.

Jeg mener at hovedproblemet ved de nye reglene er ansvarsfraskrivelsen som er gjort i forhold til legene. Det er ikke lengre opp til dem å vurdere den enkelte, de må forholde seg til katagorier og medikamentlister.

Til tross for at overformynderiet gjør sitt ytterste for å gjøre livet vanskelig for mange som bør regnes som trygge i trafikken velger jeg å tro at legene tross dette vil se den enkelte an, og sende inn dispensasjonssøknader i fleng. Så får en bare håpe at de har tid til det. For et system...

Skrevet

Når det gjelder fordekte selvmord ved f.eks. å kjøre inn i trailere eller ut av veien så er ikke dette noe nytt, det skjer hele tiden, og garantert også med mennesker bak rattet som ikke har en psykiatrisk diagnose.

Jeg mener at hovedproblemet ved de nye reglene er ansvarsfraskrivelsen som er gjort i forhold til legene. Det er ikke lengre opp til dem å vurdere den enkelte, de må forholde seg til katagorier og medikamentlister.

Til tross for at overformynderiet gjør sitt ytterste for å gjøre livet vanskelig for mange som bør regnes som trygge i trafikken velger jeg å tro at legene tross dette vil se den enkelte an, og sende inn dispensasjonssøknader i fleng. Så får en bare håpe at de har tid til det. For et system...

''Jeg mener at hovedproblemet ved de nye reglene er ansvarsfraskrivelsen som er gjort i forhold til legene. Det er ikke lengre opp til dem å vurdere den enkelte, de må forholde seg til katagorier og medikamentlister. ''

Der treffer du spikeren på hodet. Generaliseringer gir sjeldent gode resultat.

mvh

Gjest medtrafikant
Skrevet

''Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Og at mennesker med ustabile personlighetstrekk ikke skal ha lov til å være bilfører.''

Problemet er når man generaliserer slik at mange dugende sjåfører mister sertivikatet i lange perioder. Det bør være en rettighet i Norge å ikke bli tildelt eller fratatt rettigheter i forhold til hva man gjør, ikke i forhold til hva som står på en resept eller en legejournal.

Det er ingen menneskerett å har førerkort. Neida. Men det blir uhyggelig lettvindt og billig å bare klisje fra seg dette uten å ta inn over seg hvilke konsekvenser tap av førerkort, rettmessig eller urettmessig, selvforskyldt eller uforskyldt medfører for den enkelte.

Blir du tvangsinnlagt, er det lover og regler som regulerer dette og setter grenser for inngrepene som kan gjøres mot deg. Vil politiet varetektsfengsle deg, har de en tidsfrist for å føre kravet om varetekt frem for en domstol.

Når det gjelder førerkort er du i praksiss ganske så rettsløs. Det finnes ingen tidsfrist for å godtgjøre berettigelsen av å frata deg førerkortet. Bevisbyrden blir ofte snudd på hodet. Du må bevise din uskyld/dugelighet fremfor at din skyld/udugelighet må bevises.

Ta f.eks. ADHD. Det er en av diagnosene som automatisk gir førerkorttrøbbel. Om du får diagnosen kommer mye an på hvilket fylke du bor i. Så store er forskjellene mellom ulike behandlere og institusjoner.

Dermed ville en som bor i et fylke få førerkort på samme villkår som alle andre. Om samme person hadde bodd i et annet fylke med et mer diagnosekåt BUP, ville veien til førerkort blit langt mer kronglete. Er det slik vi vil ha det?

''Jeg kjenner mennesker med bipolare lidelser flere av disse har reelle tanker om å kjøre inn i en motgående trailer for på denne måten å ta livet av seg.''

Og derfor vil du ta førerkorte fra _alle_ bipolare?

mvh

Det er fint med alle motargumentene dine og at du mener at det blir synd på folk, hvis de ikke får lov til å føre en bil, men fortsatt mener jeg at det er en del mennesker som ikke burde ha lov til å føre et motorkjøretøy, fordi det kan være et dødelig våpen i forhold til uskyldige.

Jeg snakket akkurat med en person som hadde mistet bevisstheten i et kort øyeblikk mens h*n kjørte bil, resultatet var heldigvis bare et par bulker en såret personlighet samt tap av retten til å kjøre bil i tre måneder. Det var bare flaks at det ikke sto noen unger på den bussholdeplassen.

Skrevet

Det er fint med alle motargumentene dine og at du mener at det blir synd på folk, hvis de ikke får lov til å føre en bil, men fortsatt mener jeg at det er en del mennesker som ikke burde ha lov til å føre et motorkjøretøy, fordi det kan være et dødelig våpen i forhold til uskyldige.

Jeg snakket akkurat med en person som hadde mistet bevisstheten i et kort øyeblikk mens h*n kjørte bil, resultatet var heldigvis bare et par bulker en såret personlighet samt tap av retten til å kjøre bil i tre måneder. Det var bare flaks at det ikke sto noen unger på den bussholdeplassen.

''Det er fint med alle motargumentene dine og at du mener at det blir synd på folk, hvis de ikke får lov til å føre en bil, men fortsatt mener jeg at det er en del mennesker som ikke burde ha lov til å føre et motorkjøretøy, fordi det kan være et dødelig våpen i forhold til uskyldige.''

Dette handler ikke om at alle skal få lov å kjøre bil. Det handler om hvor vidt man skal la statistikken eller en vurdering av individet få bestemme hvem som er skikket eller ikke. Det handler også om hvilken rettsikkerhet man skal ha idet man fratas førerkortet for kortere eller lengre tid.

Det er heller ingen menneskerett å eie en bil, en fritidsbåt eller hytte. Men det kan ikke bli fratatt deg uten vidre basert på statistiske beregninger. Hva om du mistet førerkortet fordi svært mange i ditt boområde kjørte i fylla, eller fordi mange i familien din hadde vært i alvorlige ulykker.

Aller tryggest ville det vært om vi satte fartssperre på alle biler slik at de ikke kunne kjøre over 20 km/t.

Man må veie både goder og onder opp mot hverandre. Hvor mye vil vi spare i liv og helse om man fratar folk førerkortet vilkårlig kun basert på diagnose og resept i forhold til et mer intelligent system. Og hva vil det koste samfunnet å frata mange mennesker som i realiteten er habile sjåførerer førerkort og dermed kanskje også sosialt liv og endog yrke. Og gir blanke i hvordan det går med dem.

Det er ikke bare liv på veiene som er verdt noe.

mvh

Annonse

Gjest Pårørende
Skrevet

Så du mener det er riktig å ta fra folk levebrødet, evt. hus og hjem, fordi de statistisk sett kanskje utgjør en litt større fare i trafikken en deg?

Kanskje vi i samme slengen skal sperre folk inne et år eller to kun basert på misstanke. Av hensyn til alle oss andre.

mvh

Jeg skal spørre deg den dagen barnet ditt dør i en bilulykke som er forårsaket av en av disse farlige trafikantene - det er en grunn til at regler er som de er, og jeg har overhodet ikke noe problem med å se at vi skal fjerne potensielle farer fra trafikken...

Gjest Pårørende
Skrevet

Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Og at mennesker med ustabile personlighetstrekk ikke skal ha lov til å være bilfører.

Jeg kjenner mennesker med bipolare lidelser flere av disse har reelle tanker om å kjøre inn i en motgående trailer for på denne måten å ta livet av seg.

''Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. ''

Amen!

Skrevet

Når du sier dette så tenker jeg på kommunen jeg vokste opp. Feieren der ble tatt i promillekontroll. Men han var den eneste feieren å oppdrive, så kommunen betalte taxi for ham når han skulle på jobb, hele perioden han var uten sertifikat...! :0) Åttitallet en gang.

Det var en stående vits i bygda i årevis at de hadde feier med privatsjåfør!

Haha akkurat det samme gjorde en lege i kommunen her også. Ble fratatt førerkortet pga fyllekjøring og reiste rundt på legevaktsbesøk i taxi! Det var nok andre tider den gangen! :)

Skrevet

Det er fint med alle motargumentene dine og at du mener at det blir synd på folk, hvis de ikke får lov til å føre en bil, men fortsatt mener jeg at det er en del mennesker som ikke burde ha lov til å føre et motorkjøretøy, fordi det kan være et dødelig våpen i forhold til uskyldige.

Jeg snakket akkurat med en person som hadde mistet bevisstheten i et kort øyeblikk mens h*n kjørte bil, resultatet var heldigvis bare et par bulker en såret personlighet samt tap av retten til å kjøre bil i tre måneder. Det var bare flaks at det ikke sto noen unger på den bussholdeplassen.

Hva har det med å miste bevisstheten når man kjører bil med dette å gjøre? Bare lurer..

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg skal spørre deg den dagen barnet ditt dør i en bilulykke som er forårsaket av en av disse farlige trafikantene - det er en grunn til at regler er som de er, og jeg har overhodet ikke noe problem med å se at vi skal fjerne potensielle farer fra trafikken...

Selvsagt bør ikke personer som er uskikket til det kjøre bil!

Grunnen til hele denne tråden er endringer i bestemmelser, nå er det nemlig ikke rom for individuelle vurderinger fra legehold lengre, alle skjæres under samme kam, uanhengig av funksjonsgrad. Det blir bare for drøyt.

Les mer i tråden under om du vil.

Gjest Kjørt skadefritt i 15 år nå
Skrevet

Jeg skal spørre deg den dagen barnet ditt dør i en bilulykke som er forårsaket av en av disse farlige trafikantene - det er en grunn til at regler er som de er, og jeg har overhodet ikke noe problem med å se at vi skal fjerne potensielle farer fra trafikken...

ALLE kan bli psykotiske, du også. Det skjer leger og sykepleiere også. Når psykosen er over, blir de fleste helt normale igjen. Skal da disse miste lappen fordi de har vært syk en gang?

Bipolare lidelser finner en også i alle samfunnslag. Skal en ta fra mannen som har kjørt til lærerjobben sin i 20 år lappen? Eller bedriftsledere som har vært maniske?

Jeg har vært psykotisk, men rørte ikke bilen da jeg var psykotisk, fordi jeg merket at jeg ikke hadde kontroll. Før den tid har jeg kjørt daglig i 10 år uten å lage så mye som en skramme på en eneste bil. Nå er jeg i full jobb, bor i distriktet og er avhengig av bil for å komme meg på jobb, butikk o.s.v.

Men om legen min da skal rette seg etter de nye retningslinjene og ta fra meg førerkortet, da blir konsekvensen at jeg ikke kommer meg på jobb, til samtaler på poliklinikken, butikken, venner, fotballtreningen. Å da står jeg igjen med to valg: Gi faen og kjøre likevel til jeg bli stanset og dermed kriminell for kjøring uten førerkort. Selge huset og flytte til en liten leilighet i byen hvor jeg ikke kjenner noen.

Lurer på hvor de har hjernen sin de som laget disse reglene.

Konsekvensen blir at folk ikke tør å oppsøke legen når de blir syke av frykt for å miste førerkortet, folk slutter med medisiner som holder dem velfungerende, og det er ikke alle som bor ti minutter fra trikken eller har en buss de kan hoppe på om kjøleskapet er tomt.

Skal alle de tusener som blir rammet av disse reglene miste lappen vil arbeidsledigheten øke, trykket på akuttpsykiatrisk enda mer sprengt, mange vil bli kriminelle, mange må selge boliger og flytte til byen. Å når en ser på dette bildet. Hvor mange blir drept av en psykotisk sjåfør i Norge? Tror vi kan telle antallet på fingrene siden bilen ble oppfunnet.

Å om en da skal være så streng så må vi se på andre grupper.... Reaksjonstiden på 75 år gamle sjåfører? Kreftpasienter som er nedkjørt av sykdom kan ha nedsatt reaksjonstid.

Dette er den sykeste loven myndighetene har hostet opp i historien. Å stakkars legene som blir satt i denne situasjonen. Jeg hadde blitt dritforbannet om legen min hadde sendt ut melding om at jeg var psykotisk i fjor en gang og dermed ikke kan kjøre bil.

Skrevet

ALLE kan bli psykotiske, du også. Det skjer leger og sykepleiere også. Når psykosen er over, blir de fleste helt normale igjen. Skal da disse miste lappen fordi de har vært syk en gang?

Bipolare lidelser finner en også i alle samfunnslag. Skal en ta fra mannen som har kjørt til lærerjobben sin i 20 år lappen? Eller bedriftsledere som har vært maniske?

Jeg har vært psykotisk, men rørte ikke bilen da jeg var psykotisk, fordi jeg merket at jeg ikke hadde kontroll. Før den tid har jeg kjørt daglig i 10 år uten å lage så mye som en skramme på en eneste bil. Nå er jeg i full jobb, bor i distriktet og er avhengig av bil for å komme meg på jobb, butikk o.s.v.

Men om legen min da skal rette seg etter de nye retningslinjene og ta fra meg førerkortet, da blir konsekvensen at jeg ikke kommer meg på jobb, til samtaler på poliklinikken, butikken, venner, fotballtreningen. Å da står jeg igjen med to valg: Gi faen og kjøre likevel til jeg bli stanset og dermed kriminell for kjøring uten førerkort. Selge huset og flytte til en liten leilighet i byen hvor jeg ikke kjenner noen.

Lurer på hvor de har hjernen sin de som laget disse reglene.

Konsekvensen blir at folk ikke tør å oppsøke legen når de blir syke av frykt for å miste førerkortet, folk slutter med medisiner som holder dem velfungerende, og det er ikke alle som bor ti minutter fra trikken eller har en buss de kan hoppe på om kjøleskapet er tomt.

Skal alle de tusener som blir rammet av disse reglene miste lappen vil arbeidsledigheten øke, trykket på akuttpsykiatrisk enda mer sprengt, mange vil bli kriminelle, mange må selge boliger og flytte til byen. Å når en ser på dette bildet. Hvor mange blir drept av en psykotisk sjåfør i Norge? Tror vi kan telle antallet på fingrene siden bilen ble oppfunnet.

Å om en da skal være så streng så må vi se på andre grupper.... Reaksjonstiden på 75 år gamle sjåfører? Kreftpasienter som er nedkjørt av sykdom kan ha nedsatt reaksjonstid.

Dette er den sykeste loven myndighetene har hostet opp i historien. Å stakkars legene som blir satt i denne situasjonen. Jeg hadde blitt dritforbannet om legen min hadde sendt ut melding om at jeg var psykotisk i fjor en gang og dermed ikke kan kjøre bil.

Jeg er usikker på om du har lest hele den linken nhd la ut. Såvidt jeg forstår legges det opp til å gi dispensasjoner i stort omfang, men de nye reglene krever av legene at de ikke lenger kan ignorere å gjøre noe i forhold til de av sine pasienter som ikke uten videre oppfyller helsekravet som er satt for bilkjøring.

For mennesker med f.eks. epilepsi har det i mange år vært tilsvarende regler. Det er ikke noe mindre komplisert for dem som har fått et krampeanfall å klare seg uten bil enn det er for de fleste av de med alvorlige psykiske lidelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...