frosken Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Min erfaring er at leger ofte er altfor slepphendte i forhold til å ivareta medtrafikanters sikkerhet i trafikken. Dette gjelder både ved ulike typer sykdommer og ved bruk av medikamenter som kan virke sløvende. Altfor ofte har jeg hørt folk argumentere med at det ikke gjør noe om de kjører bil etter å ha tatt relativt store doser medikamenter med sløvende effekt - fordi det er jo legen som har sagt at de skal ta medisinene og dessuten _føler_ de seg i perfekt form. 0 Siter
PieLill Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 Min erfaring er at leger ofte er altfor slepphendte i forhold til å ivareta medtrafikanters sikkerhet i trafikken. Dette gjelder både ved ulike typer sykdommer og ved bruk av medikamenter som kan virke sløvende. Altfor ofte har jeg hørt folk argumentere med at det ikke gjør noe om de kjører bil etter å ha tatt relativt store doser medikamenter med sløvende effekt - fordi det er jo legen som har sagt at de skal ta medisinene og dessuten _føler_ de seg i perfekt form. Leger kan være slepphendte både på helse, syn og medisinbruk. Så misstenker jeg også at ikke alle siterer legen sin like nøyaktig... Synes likevel det blir like feil å frata folk sertivikatet på statistisk grunnlag ut fra diagnoser og medisinbruk som når politiet tar rutinemessig beslag i førerkort. Iblant med den følgen at den det gjelder mister sitt levebrød. I stedet burde man se på hvordan man kan få luket ut dem som virkelig utgjør en fare i trafikken og samtidig øke rettssikkerheten i forbindelse med beslag av førerkort. Dessuten burde det være et gjennomtenkt sikkerhetsnett for dem som står i fare for å miste levebrødet pga tap av førerkort. mvh 0 Siter
frosken Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Leger kan være slepphendte både på helse, syn og medisinbruk. Så misstenker jeg også at ikke alle siterer legen sin like nøyaktig... Synes likevel det blir like feil å frata folk sertivikatet på statistisk grunnlag ut fra diagnoser og medisinbruk som når politiet tar rutinemessig beslag i førerkort. Iblant med den følgen at den det gjelder mister sitt levebrød. I stedet burde man se på hvordan man kan få luket ut dem som virkelig utgjør en fare i trafikken og samtidig øke rettssikkerheten i forbindelse med beslag av førerkort. Dessuten burde det være et gjennomtenkt sikkerhetsnett for dem som står i fare for å miste levebrødet pga tap av førerkort. mvh Jeg har lest relativt kjapt gjennom reglene. Slik jeg forstår dem, så handler dette primært om at alle "risikogruppene" må gis dispensjon fra det generelle helsekravet. Slik jeg leste teksten, så legges det opp til omfattende dispensasjonsordninger; - nettopp basert på legeattester som redegjør for individuelle forhold. Lista for dispensasjon legges imidlertid vesentlig høyere for yrkessjåfører enn for de som kun skal ha førerkort i laveste klasse. Jeg ser for meg at reglene trenger ytterligere presiseringer, men tror at de kan føre til en etterlengtet opprydning. Legenes rolle som portvakter er vanskelig, de er under konstant press fra både pasientenes ønsker og offentlige krav. Ved å gjøre meldeplikten tydeligere og så la fylkesmannen utøve skjønn basert på faktaopplysninger fra legene og pasientene selv, så tror jeg at det vil bli en vesentlig større bevissthet om trafikksikkerhet og sykdom - og forhåpentligvis også økt trafikksikkerhet. 0 Siter
PieLill Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 Jeg er usikker på om du har lest hele den linken nhd la ut. Såvidt jeg forstår legges det opp til å gi dispensasjoner i stort omfang, men de nye reglene krever av legene at de ikke lenger kan ignorere å gjøre noe i forhold til de av sine pasienter som ikke uten videre oppfyller helsekravet som er satt for bilkjøring. For mennesker med f.eks. epilepsi har det i mange år vært tilsvarende regler. Det er ikke noe mindre komplisert for dem som har fått et krampeanfall å klare seg uten bil enn det er for de fleste av de med alvorlige psykiske lidelser. ''Såvidt jeg forstår legges det opp til å gi dispensasjoner i stort omfang, men de nye reglene krever av legene at de ikke lenger kan ignorere å gjøre noe i forhold til de av sine pasienter som ikke uten videre oppfyller helsekravet som er satt for bilkjøring. '' Problemet er at det tar _tid_ å få dispansasjon. Kanskje 6-12 måneder. I mellomtiden kan man miste jobb, inntekt, omgangskrets mens man i realiteten er kvalifisert for å inneha førerkort. Man må bare gå 14 strafferunder for å bevise det. Liv kan fyktelig unødig gå i stykker mens byråkratene surrer fram en åpenbar dispensasjon. Så da er det en reell fare for at en oppgående person, med utmerket både selvinnsikt og sykdomsinnsikt, velger å ikke oppsøke lege ved behov fordi det kan innebære økonomisk ruin. Det gjør det i hvert fall i tryggere i trafikken. Jo, det er svært vanskelig for epileptikere og andre som av helsemessige årsaker mister førerkortet for kortere eller lengre tid. Derfor bør man ha som mål at færrest mulig må gjennom dette. Om det er flere av de som rammes av dette nye regelverket som har krav på dispensasjon enn de som kan få fortsette å kjøre, er det en fryktelig ineffektiv måte å løse problemet på. Intressant nok ble synskravene senket med denne endringen av regelverket. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 Jeg har lest relativt kjapt gjennom reglene. Slik jeg forstår dem, så handler dette primært om at alle "risikogruppene" må gis dispensjon fra det generelle helsekravet. Slik jeg leste teksten, så legges det opp til omfattende dispensasjonsordninger; - nettopp basert på legeattester som redegjør for individuelle forhold. Lista for dispensasjon legges imidlertid vesentlig høyere for yrkessjåfører enn for de som kun skal ha førerkort i laveste klasse. Jeg ser for meg at reglene trenger ytterligere presiseringer, men tror at de kan føre til en etterlengtet opprydning. Legenes rolle som portvakter er vanskelig, de er under konstant press fra både pasientenes ønsker og offentlige krav. Ved å gjøre meldeplikten tydeligere og så la fylkesmannen utøve skjønn basert på faktaopplysninger fra legene og pasientene selv, så tror jeg at det vil bli en vesentlig større bevissthet om trafikksikkerhet og sykdom - og forhåpentligvis også økt trafikksikkerhet. Problemet er at personer som er berettiget dipensasjon vil være uten førerkort mens søknaden behandles. Og det kan ta laaang tid. Tenk hvilket rush av saker som vil komme. Akkurat som folk kan gå uten førerkort i lange tider fordi politiet tar "rutinemessig beslag i det". Den totale samfunnsmessige skaden ved å ta fra så mange mennesker førerkortet i alt fra tre mndr. til noen år. (Hvem vet hvilken absurd behandlingstid det kommer til å bli på disp. søknadene.) I tillegg må man regne de som unnlater å oppsøke lege eller bruke nødvendige medisiner for å unngå å miste førerkortet. Jeg er ikke sikker på at man får et mer fornuftig system ved å flytte avgjørelsene bort fra fagpersonell og over til vilkårlige papirflyttere. At det burde vært egne leger og kjørelærere/sakkyndige, ikke fastleger, som tok seg av attester og annet i mhp førerkort er en annen sak. mvh 0 Siter
miakami Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Og at mennesker med ustabile personlighetstrekk ikke skal ha lov til å være bilfører. Jeg kjenner mennesker med bipolare lidelser flere av disse har reelle tanker om å kjøre inn i en motgående trailer for på denne måten å ta livet av seg. Jeg har bipolar lidelse og har aldri hatt tanker om å drepe meg selv verken i trafikken eller andre steder du vet heller ikke at ustabile personligetstrekk og bipolare lidelser er en helt forskjellig diagnose? jaja om de skal ta fra meg sertifikatet (selv om jeg regnes for en god sjåfør og folk sier de føler seg trygge når de sitter på med meg, og jeg holder meg til fartsgrensen i motsetning til folk flest), så kommer jeg til å slutte på studiet mitt, uføretrygde meg, leie ut huset mitt, og så bosetter jeg meg i utlandet. Da kan Norge bare ha det så godt 0 Siter
miakami Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Jeg mener at det ikke er en menneskerett å få lov til å kjøre bil. Og at mennesker med ustabile personlighetstrekk ikke skal ha lov til å være bilfører. Jeg kjenner mennesker med bipolare lidelser flere av disse har reelle tanker om å kjøre inn i en motgående trailer for på denne måten å ta livet av seg. man trenger forsåvidt ikke lappen for å ta en bil og kjøre inn i bergveggen for å ende sitt liv heller 0 Siter
Gjest profile Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Jeg har bipolar lidelse og har aldri hatt tanker om å drepe meg selv verken i trafikken eller andre steder du vet heller ikke at ustabile personligetstrekk og bipolare lidelser er en helt forskjellig diagnose? jaja om de skal ta fra meg sertifikatet (selv om jeg regnes for en god sjåfør og folk sier de føler seg trygge når de sitter på med meg, og jeg holder meg til fartsgrensen i motsetning til folk flest), så kommer jeg til å slutte på studiet mitt, uføretrygde meg, leie ut huset mitt, og så bosetter jeg meg i utlandet. Da kan Norge bare ha det så godt Du må bosette deg utenfor EU da... 0 Siter
miakami Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Du må bosette deg utenfor EU da... trenger ikke lappen i syden... men her i norge er det med på å gi livskvalitet 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.