Gå til innhold

Medisinering av tenåring.

Anbefalte innlegg

Gjest slektning
Skrevet

Er det tilrådelig å medisinere et barn midt i tenårene med stemningsstabiliserende før en diagnose er stilt? Annen sannsynlig diagnose er ME.

Kan medisinering brukes som diagnoseverktøy? Blir det bedre, var det bipolar.

Skrevet

Det er slik de gjør det,men om det er rett vet jeg ikke. Er visst ikke lett å finne diagnoser på folk nei.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det er slik de gjør det,men om det er rett vet jeg ikke. Er visst ikke lett å finne diagnoser på folk nei.

mener jeg har hørt om liknende, mener også at det ble sagt at en ikke setter endelig diagnose før fylte 18 år. Men jeg kan huske feil..

Skrevet

mener jeg har hørt om liknende, mener også at det ble sagt at en ikke setter endelig diagnose før fylte 18 år. Men jeg kan huske feil..

Man burde klare å skille bipolar fra ME uten å prøve medisinering først. Men virkeligheten i dag er nok annerledes.

Skrevet

Det har jeg også hørt,at de ikke vet sikker diagnose før de er voksne.

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke det er riktig å lage forøkskanin av en person for å se etter diagnoser - bortsett fra tilfeller der man er desperat og behandling er et preserende behov.

Hvor vidt de stiller diagnosen bipolar lidelse 100% i tenåra vet jeg ikke, men den debuterer oftest da. Jeg fikk de første symptomene da jeg var rundt 15. Om ikke annet kan de sette det som en tentativ diagnose. Stemningsstabiliserende medisiner er stort sett ganske harmløse når de blir brukt riktig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Er det tilrådelig å medisinere et barn midt i tenårene med stemningsstabiliserende før en diagnose er stilt? Annen sannsynlig diagnose er ME.''

Siden jeg antar at dette er komplisert, det har vart en stund, og pasienten lider, vil jeg si at det er forsvarlig.

''Kan medisinering brukes som diagnoseverktøy? Blir det bedre, var det bipolar.''

Diagnose "ex juventibus" (etter hva som hjelper) er mye brukt. Det vil også være slik her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...