Gå til innhold

Døgnrytme, dønn umulig. NHD

Anbefalte innlegg

Gjest detvardet
Skrevet

Jeg har vært i psykiatrien i over ti år.

Har hele tiden slitt med søvnvansker. Jeg klarer ikke å få til døgnrytme uansett.

Hva jeg har prøvd:

* Døgnet, trøtt og utslitt hele dagen. Får ikke sove igjen og får ikke sovnet før 5 eller 6

* Prøvd å ikke sove på 48 timer, samme greia

* Sovemedisiner(Alt fra Valerina til Flunipam). Funker ikke.

* Kuttet ut kaffe og sukker i en uke uten effekt

Årsakene har variert alt fra tankestorm til dønn stille. Jeg kommer ikke inn i søvnfasen. Trøtt som bare det, men sovner ikke.

Kronisk trøtt mellom 16 og 20 hver dag, men etter 20 er jeg lys våken.

Fysisk aktiv.

Bruker ikke noe annet enn Rivotril, Cipramil og Lamictal.

Eneste som har fungert er selvfølgelig Seroquel, Truxal osv. Dette kan jeg bruke og det fungerer. Brukte i tre mnd. Sov fra 11 og stod opp 7.

Seponerte Seroquel og nå er samme opplegget igjen.

Hva skal jeg gjøre? Kan jeg gjøre noe som helst?

Har hørt at det finnes en sjelden diagnose der hjernen har blitt endret og dermed går over i en annen fase der en ikke sovner mellom før 2-3 og våkner ikke før 12 timer etterpå.

Skrevet

Har du forsøkt strikt søvnhygien, i så fall hvor lenge?

Lysterapi kan også hjelpe.

mvh

Skrevet

''Seponerte Seroquel ''

Hvorfor det,siden det fungerte så bra?

Skrevet

Dersom Seroquel hjalp deg, så ville jeg begynt på det igjen! Det er mange som går på dette medikamentet i årevis - ergo ikke farlig å bruke det over tid!

Eventuelt kan du be om henvisning til søvnspesialist. Tror det er en søvnlab i Bergen og en på Riksen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...