Gå til innhold

Endring av diagnose - angst vs. schizofreni

Anbefalte innlegg

Gjest Erfaren sjåfør
Skrevet

Til NHD,

Hvor vanlig er det at diagnoser blir endret på dps'n? Jeg har hatt en diagnose (schizofreni) i ca. 3 år. Den fikk jeg under en innleggelse. Jeg har bare vært nærpsykotisk og ikke psykose.

Nå har jeg fått en ny behandler på dps'n som jeg er på nett med. Jeg lurer på hvor store sjansene er for at jeg kan få fjernet diagnosen da jeg ikke føler at jeg er typisk schizofren, men tenker at mine symptomer er angstrelaterte. Du har en gang nevnt noe om at det kan være vanskelig å skille mellom k-ptsd og noen schizofrenier. Håper jeg husker deg rett.

Jeg har fått litt hetta nå må jeg innrømme. Jeg er blitt skikkelig redd for at den diagnosen jeg har skal ha innvirkning på min mulighet for å ha sertifikat. Jeg har kjørt tryggt og skadefritt siden jeg for mange år siden fikk lappen, jeg har hatt en del av min inntjening nettopp gjennom å kjøre bil. Selvom jeg har problemer med tankene mine i sosiale sammenhenger så har jeg ikke problemer med å følge med i trafikkbildet.

Ville du sagt at en med diagnosen schizofreni ikke kan kjøre bil?

Er det slik at enkelte angstpasienter blir feildiagnostiserte fordi tankene tar av/"tankekjør"/dissosiering i sosiale sammenhenger fordi man rett og slett er så redd at en ikke klarer å fokusere?

Jeg er temmelig opprørt ved tanken på at den diagnosen jeg har kan få noen alvorlige konsekvenser for meg.

Skrevet

Hei

Jeg er jo ikke noe ekspert... Men min historie er jo at jeg fikk diagnosen schizofren for ca 10 år siden... I 3 år ble jeg behandlet for dette, før en smart psykiater oppdaget at jeg hadde ptsd, angst og unnvikende pf. i stedet. Så det er vel mulig at diagnosen kan være feil...?!

Gjest Erfaren sjåfør
Skrevet

Hei

Jeg er jo ikke noe ekspert... Men min historie er jo at jeg fikk diagnosen schizofren for ca 10 år siden... I 3 år ble jeg behandlet for dette, før en smart psykiater oppdaget at jeg hadde ptsd, angst og unnvikende pf. i stedet. Så det er vel mulig at diagnosen kan være feil...?!

Det er nettopp det jeg tenker og håper også. Det er godt at noen er villig til å tenke i nye baner når tiden er inne for det.

Gjest Erfaren sjåfør
Skrevet

Hei

På hvilket grunnlag/for hvilke symptomer fikk du schizofreni-diagnosen?

Skrevet

På hvilket grunnlag/for hvilke symptomer fikk du schizofreni-diagnosen?

Det vet jeg faktisk ikke helt. Men jeg har blit utsatt for veldig mye fælt igjennom livet. Som førte til at jeg for en periode sluttet helt å snakke, klarte ikke blikk kontakt, bokstavelig talt gjemte meg for alt og alle, isolerte meg totalt. Jeg ble innlagt i ca 5 uker. Hvor jeg også der isolerte meg og klarte ikke å snakke...bare bare satt i en krok og skalv nærmest. Jeg slapp ut igjen. Og da hadde jeg "plutselig" fått diagnosen schizofren. (og selv om jeg innerst inne visste at dette nok ikke stemet -så hørte jeg jo det hele tiden, og konstant fra "bedreviterene" -så jeg trodde jo på det selv til slutt også. Og jeg fikk store doser tung medisin, som gjorde meg merkelig, og jeg klarte jo ikke helt å skille på ting pga det også. (Også er det jo håpløst å innbille folk at man faktisk ikke er gal, når alle har bestemt seg...) Jeg gikk på dps en tid (husker ikke hvor lenge). Men til slutt så gikk jeg med på å legge meg inn igjen. Medisinene jeg fikk gjorde meg dårlig rett og slett. Det føltes ikke riktig bare. Jeg ble så innlagt i en periode på 3 uker, hvor en psykiater jobbet mye med meg - fikk åpnet meg -og fått ut noe av sannheten. Og han skjønte med en gang at det ikke dreide seg om schizofreni i mitt tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...