Gå til innhold

hvor mye tar psykiaterene feil nhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som somatiske leger - kan psykriatiske leger gjøre feil...

Skrevet

Det avhenger jo av hva du mener med "feil diagonose" - hvor "feil" må det være før det teller som en "feil diagnose"? (Noen diagnoser er jo nesten bare "varianter" av hverandre.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Psykiatere tar aldri feil. De bare _justerer_ diagnosen...

mvh

Skrevet

Som somatiske leger - kan psykriatiske leger gjøre feil...

Sant det.

Jeg har den erfaringen med epilepsi og det å finne riktig behandling for det. Dette tok tid, og medisiner med mange bivirkninger.

Dette har jeg også opplevd i psykiatrien. Få feil diagnose og feil medisiner. Psykiatri er en litt diffus del av medisinen tror jeg, og dermed blir det lettere å bomme dessverre.

Skrevet

Tror de tar ofte feil,beundrer dem som innrømmer det :)

Virker som det er vanskelig å stille diagnoser,selv om de er fagfolk og har lest mye om diagnoser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er det meget stor spredning på. Dette gjelde både på institusjonsnivå og på personnivå.

På institusjonsnivå ligger mye på hvilke rutiner som gjelder for systematisk, diagnostisk arbeid, og på hvilke holdninger som råder til dette.

På individnivå er det klare variasjoner i diagnostiske evner. Jeg synes å se det relativt tidlig på de unge legene. Både de beste og de svakere blir bedre med økt kunnskap og erfaring, men forskjellene holder seg.

Nå skrev jeg om den diagnostiske kvalitet bedømt ut fra den kunnskap en har på et gitt tidspunkt. Noe annet er en sykdomsutvikling som gjør at diagnosen endrer seg i prosessen. Det kaller jeg ikke feildiagnostikk. Eks vil personer som ender opp med schizofreni ofte ha hatt kontakt med psykiatrien tidligere og har da fått andre diagnoser. Likeledes vil mange bipolare først ha hatt en vanlig depresjonsdiagnose.

Skrevet

Hei!

Jeg har vel egentlig aldri erfart at de har satt feil diagnose.

Jeg husker jeg var uenig en gang med noe ang. mitt barn, men jeg ser i ettertid at den psykiateren som uttalte seg hadde rett.

Jeg sliter med helhetstenkning og oversikt, men psykiatere tror jeg er gode på slikt. Det er min erfaring. Men det er nok viktig å hente inn nok og all informasjon.

Jeg har etter hvert fått mye kunnskap om asperger syndrom og kan nå så mye at jeg ser at den slettes ikke kan forveksles med andre diagnoser, men ved mangelfull informasjon og erfaring og slurv kan feil bli gjort.

Nå er jeg enig med min psykiater det er slett ikke en vanskelig diagnose å sette, men det er tvilstilfeller, der det bare er snakk om trekk.

Men iføge flere psykiatere på voksenhabiliteringen skjer det en overdiagnostiserng av asperger syndrom, så noen gjør feil, men jeg tror det er enkeltstående behandlere/psykologer som gjør disse feilene, ikke de som rådfører seg med andre, føler at de gjør det for jeg var feks til 2 psykiater på sykehuset.

Gjest diagnosos
Skrevet

Det er det meget stor spredning på. Dette gjelde både på institusjonsnivå og på personnivå.

På institusjonsnivå ligger mye på hvilke rutiner som gjelder for systematisk, diagnostisk arbeid, og på hvilke holdninger som råder til dette.

På individnivå er det klare variasjoner i diagnostiske evner. Jeg synes å se det relativt tidlig på de unge legene. Både de beste og de svakere blir bedre med økt kunnskap og erfaring, men forskjellene holder seg.

Nå skrev jeg om den diagnostiske kvalitet bedømt ut fra den kunnskap en har på et gitt tidspunkt. Noe annet er en sykdomsutvikling som gjør at diagnosen endrer seg i prosessen. Det kaller jeg ikke feildiagnostikk. Eks vil personer som ender opp med schizofreni ofte ha hatt kontakt med psykiatrien tidligere og har da fått andre diagnoser. Likeledes vil mange bipolare først ha hatt en vanlig depresjonsdiagnose.

Jeg lurer på, det virker ikke som leger ønsker å få tilbakemelding på at de har satt feil diagnose. Hvordan skal de da erfare at de har tatt feil?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...