Gjest Med mulig feil diagnose Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Jeg har skummet igjennom førerkortforskriften men den er vanskelig å sette seg godt inn i for en person som ikke har medisinsk grunnlag. Jeg har heller ingen grunnlag for å forstå hva som er nye og hva som er gamle regler. Forsto det slik at AP diskvalifiserer for førerkort. Jeg har hatt en enkeltstående(varte i 3-4 dager) nærpsykotisk opplevelse for ca 5-6 år siden i forbindelse med alvorlig depresjon men har ikke fått informasjon om å slutte å bruke Zeldox (nå 20x2) før min fastlege i våres tok en gjennomgang med en psykiater om min helsetilstand de siste årene. De mener at diagnosen residual shizofreni som jeg da fikk på DPS den gang er feil og jeg ble anbefalt å slutte med Zeldox. Jeg har da trappet ned over til 20x2 til nå (slutter i morgen tidlig!). De mener korrekt diagnose skulle være alvorlig depresjon, med noen vrangforestillinger i forbindelse med en livskrise. Så nå lurer jeg på noen ting. Hverken jeg eller min fastlege har fått informasjon om at det er anbefalt å slutte med medikamentet etter X antall symptomfri måneder/år. Hva er psykiatriens innstruks/retningslinjer, og hvilken informasjon har fastlegene som overtar pasienter som er utskrevet av psykiatrien fått? Her må det jo foreligge klare anbefalinger hvis jeg har forstått det jeg har lest korrekt. Man kan jo ikke diskvalifisere alle som har blitt behandlet med AP av "gammel vane" når det diskvaliserer fra førerkort ( forholder meg til klasse B som jeg leste om). Så lurer jeg på hvor lenge etter slutt på Zeldox 20x2 er sporbar i blodprøve slik at jeg venter til etter denne dato for å ta blodprøve for å kunne dokumentere at jeg ikke bruker legemiddelet lengere. Til slutt lurer jeg på om du er informert om hvor alle vi som har konkrete spørsmål kan henvende oss for å få svar på alt vi lurer på rundt disse (nye?) reglene. Håper du har anledning til å svare. Takk 0 Siter
Gjest Med mulig feil diagnose Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Håper du har anledning til å svare på et spørsmål til. Hva skal til for å få endret bli kvitt en evt feilaktig diagnose? Må man til ny utredning hos spesialist, eller kan fastlegen gjøre det? Har man da evt krav på en second opinion, og kan man velge spesialist selv? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 I ditt tilfelle skal ikke legen gjøre noe som helst i forhold til førerkort. Også denne instruksen er tenkt skal brukes med vett og forstand av leger og andre. Din sykdom ligger langt tilbake i tid, du bruker en medisin som ikke gir trøtthet, og dosen er svært lav. I forhold til din nåværende kjøring skal det ikke gjøres noe som helst. Hadde du derimot kommet og fortalt at du ville satse på en karriere som bussjåfør, skulle legen ha drøftet en del motforestillinger med deg. Det er ikke slik at legene nå skal gå gjennom sine arkiver for å finne mulige personer som skal rapporteres. Legene vil ta dette etterhvert som evt sykdomstilstander dukker opp og en er i tvil om skikketheten til personen sett opp mot forskriften. Behandlingstiden med AP etter en enkeltstående, kortvarig psykose er et år. Det skal fastlegen få beskjed om i epikrisen. 0 Siter
Gjest Med mulig feil diagnose Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 I ditt tilfelle skal ikke legen gjøre noe som helst i forhold til førerkort. Også denne instruksen er tenkt skal brukes med vett og forstand av leger og andre. Din sykdom ligger langt tilbake i tid, du bruker en medisin som ikke gir trøtthet, og dosen er svært lav. I forhold til din nåværende kjøring skal det ikke gjøres noe som helst. Hadde du derimot kommet og fortalt at du ville satse på en karriere som bussjåfør, skulle legen ha drøftet en del motforestillinger med deg. Det er ikke slik at legene nå skal gå gjennom sine arkiver for å finne mulige personer som skal rapporteres. Legene vil ta dette etterhvert som evt sykdomstilstander dukker opp og en er i tvil om skikketheten til personen sett opp mot forskriften. Behandlingstiden med AP etter en enkeltstående, kortvarig psykose er et år. Det skal fastlegen få beskjed om i epikrisen. Tusen takk for et oppklarende svar;) Det hjalp! Da får jeg kanskje sove igjen til natten 0 Siter
Gjest Med mulig feil diagnose Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 I ditt tilfelle skal ikke legen gjøre noe som helst i forhold til førerkort. Også denne instruksen er tenkt skal brukes med vett og forstand av leger og andre. Din sykdom ligger langt tilbake i tid, du bruker en medisin som ikke gir trøtthet, og dosen er svært lav. I forhold til din nåværende kjøring skal det ikke gjøres noe som helst. Hadde du derimot kommet og fortalt at du ville satse på en karriere som bussjåfør, skulle legen ha drøftet en del motforestillinger med deg. Det er ikke slik at legene nå skal gå gjennom sine arkiver for å finne mulige personer som skal rapporteres. Legene vil ta dette etterhvert som evt sykdomstilstander dukker opp og en er i tvil om skikketheten til personen sett opp mot forskriften. Behandlingstiden med AP etter en enkeltstående, kortvarig psykose er et år. Det skal fastlegen få beskjed om i epikrisen. En ting til jeg lurer på. Sliter med søvproblemer pga av Efexor i tillegg til at jeg har slitt med en (diagnostisert) søvnforstyrrelse hele livet. Sluttet med Tolvon som jeg har brukt for søvn fordi det ga meg ulvehunger. Nå venter jeg på time hos psykiater på DPS for å finne løsninger. Skal visstnok få time i løpet av måneden. Løsningen som du tidligere har skissert for meg kan være Seroquel. Pga av annen medisinering antydet du at jeg muligens ville oppnå søvn ved en dose på 100 mg og at det kanskje kunne erstatte Efexor ved ca 300 mg. Så da lurer jeg jo selvfølgelig på om dette vil gi utslag på førerkortet mitt. Medisinering forøvrig er: Efexor 225 mg. Tegretol 200x2 mg, den er trappet ned fra døgndose 600 mg i sommer. Zeldox sluttet jeg med i dag tidlig. For søvn bruker jeg inntil videre Zopiclone men håper som sagt å finne annen løsning raskt. Takk ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.