Gå til innhold

Nabo med tourettes går meg på nervene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aller mest dårlig samvittighet, for den som har TS kan over hode ikke noe for ticsene sine. Likevel er jeg så fed up nå, har en nabo som virkelig er sterkt påvirket av sykdomen. Han bor rett over meg,men det er ikke no lydisolering å skryte veldig av her jeg bor. Høylydte lyder som brøling, bjeffing, evt. mindre pene ord. Det verste er tramping i golvet - i en sånn grad at ting rister og dirrer nede hos meg en etasje under. Noen ganger høres det helt nedi første. Det går hardt innpå meg at han har det svært vondt, men jeg har også snart gått tom for utholdenhet etter trekvart år. Jeg har kroniske søvnproblemer, angst, og nå litt alkoholproblemer. Dermed er de ticsene bare noe av det siste jeg trenger!! Hovedproblemet er jo at Boligkontoret ikke har plassert stakkaren en plass der de kan gi betydelig bedre oppfølging enn i denne typen boligkonsept. Han er veldig dårlig av TS, kan knapt nok gå noe sted uten følge fordi tvangen tar han slik at han kan henge seg opp og stå samme sted i flere timer om ingen griper inn. Det desidert verste er at dette holder på om natta når jeg liksom skal sove! Når sover han over meg egt?...

Jeg HAR empati med fyren, men jeg er dårlig selv og hans sykdoms og dens uttrykk har svært negativ virkning på meg. Det gjør meg verre av alt som heter angst, søvnproblemer osv. De forsøkte å legge fyren inn, men der sa de at det ikke var noe å gjøre så de skrev ut igjen...

Nå greier jeg ikke mere - fordi jeg selv er dårlig!! Når han er hjemme går det litt bedre når jeg har på litt høy musikk, men skal jeg noe annet som å se TV, øve på de instrumentene jeg spiller, eller bare slappe av.. Jeg kan rett og slett glemme å ha god konsentrasjon det! Har nå skrevet et brev til Boligkontoret i kommunen med kopi til sjefen i bofellesskapet mitt - selvsagt i en mest mulig diplomatisk tone. Jeg HÅPER at det blir tatt alvorlig. Nå føler jeg at enten så flytter han, eller så gjør jeg det. Og flytter jeg er sannsynligheten for at jeg kommer en plass der jeg ikke får den hjelpen jeg trenger svært stor - og at dette i tillegg gjelder naboen om tiltak ikke settes inn.

Så hva gjør man nå? Graver opp teltet og drar til skogs?

Men nå sitter jeg her og har fått NOK. Føler for å klikke, føler sinne, har til og med prestert å si til personalet at noen må få den apekatten tilbake på DPS, fordi jeg ikke klarer mer. Flaut, jeg synes jo ikke sånn om han. Blir bare så grenseløst sliten av det.

Men nå er nå dette en gang et bofellesskap for mennesker med psykiske problemer. Ingen institusjon, alle har helt private leiligheter. Men det er en base her hvor man har to kontakter. Dette holder faktisk ikke for naboen min. Kontaktene er jo ikke på jobb hver dag heller!

Men jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre for meg selv. Det har alt vært anledninger hvor jeg har dratt til familie for å få sove ut - noe som er virkelig uholdbart synes jeg. Hadde det bare vært høy musikk... Det har jeg taklet og tatt meg av før med andre naboer. Men jeg kan jo ikke ringe politiet fordi en fyr har veldig uttalte tics.

Hva gjør man med slikt??? Jeg vet at TS er dritvanskelig å behandle. Skal jeg gå med ørepropper hele døgnet?... Jeg klarer ikke ørepropper, det er bare så utrolig ubehagelig :(.

Hva ville dere gjort?

Skrevet

Forstår godt at dette ikke er holdbart.

Synes det du har gjort så langt med å skrive det brevet er konstruktivt. Håper det blir tatt alvorlig.

mvh

Gjest huldrapuldra
Skrevet

Flytte på landet? Jeg selv takler ikke å bo på steder hvor du hører naboen trekke ned i dass, eller må liste deg rundt etter klokken 23.00....

Nei, kanskje du skulle prøve å få eierene til å lydisolere leiligheten bedre.... Det kan bli ganske stille om en bruker det rette materialet for lydisolering... Jeg selv kan sove med ørepropper når jeg er på sykehus eller steder med lyder... Det er en vanesak. Etter et par netter, merket jeg ikke at jeg hadde dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...