Gå til innhold

hva skjer? skal alle med bipolar diagnose miste

Anbefalte innlegg

Gjest lebaniisee
Skrevet

lappen?

eller bare de som har hatt perioder der sykdommen kunna gå ut over kjøringen

det har den aldri hos meg så ser ikke for meg at legen min vil ta fra meg lappen!

jeg fikk diagnosen bipolar lenge før jeg tok lappen. jeg tok ikke lappen før jeg var frisk med litium og er en trygg sjåfør.

Om noen skal ta fra meg lappen over en diagnose jeg har som ikke påvirker kjøringen min, så flagger jeg ut.

uføretrygder meg og stikker til thailand.

Gjest Bipolar too
Skrevet

Det er nok bare dem så er så syke at det kan utgjøre en trafikkrisiko. Da har legen meldeplikt.

I samme skrivet ble det listet opp en bråte med andre sykdommer som hjerteproblemer, diabetes osv....

En hver person med en smule selvinnsikt skjønner at dette er en bra ting.

Dessverre er det selvinsikten som forsvinner når man blir Hypoman (hos noen) eller manisk.

Se for deg en manisk person bak rattet. Ikke bra. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men endel.

Gjest sådetsåh
Skrevet

Jeg tviler på om du får uføretrygd på det grunnlaget.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forskriften er så omfattende at hele systemet ville sprenges om en umiddelbart skulle melde alle som nevnes. Det må og vil bli praktisert med fornuft, og en må inntil en får mer erfaring kun melde de nye og alvorligste tilfellene.

Forskriften er dårlig på BP. Slik jeg leser den, er BP synonymt med BP1. Det virker ikke som om de er klar over at bipolar spektrum omfater langt mer enn BP1.

Jeg har i dag skrevet en epost til tre av landets tyngste BP-professorer med spørsmål om en skal ta et initiativ for å forbedre forskriften når det gjelder bipolar spektrum lidelse.

Skrevet

Hei!

I punkt 14.2 stod det om asperger og autisme, at man skulle se ann den enkeltes situasjon, gjøre individuelle vurderinger.

Ex: Hvis man ikke klarer seg selv, ikke er i arbeide osv... så bør førerkort kanskje ikke gies osv...

Da blir det vel at man gjør slike vurderinger for andre grupper også, noe som er bra og logisk..

Gjest lebaniisee
Skrevet

Jeg tviler på om du får uføretrygd på det grunnlaget.

Jeg får uføretrygd om jeg vil faktisk. Det sier min psykiater.

Men jeg prøver i heller studere og være i jobb.

men om de tar fra meg lappen på grunn av en diagnose som ikke påvirker kjøringen min, da tar jeg imot uføretrygden og stikker til thailand og lever det gode liv :)

men ser heldigvis ut som man ikke mister lappen bare fordi man er bipolar når lidelsen ikke påvirker kjøringen slik jeg fryktet når folk begynte skrive om dette på internett. :)

så da sparer samfunnet noen kr på meg iallfall

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...