Gå til innhold

NHD: Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Gjest avvist av DPS
Skrevet

Hei NHD! Jeg har en stund mistenkt at jeg kan ha bipolar, og du mente også jeg burde sjekket for dette da jeg ble syk som 14 åring, er mye sliten og har mye tvangstanker. Jeg har ingen klare opp-perioder, men har depresjoner/angst som kommer tilbake med jevne mellomrom, tilsynelatende uten grunn. Legen min skrev henvisning til DPS i Oslo, men denne ble avvist! Så spørsmålet er , hva gjør jeg nå? Jeg skal klage på avvisningen, men hva bør jeg fokusere på i den klagen? Kan jeg henvise til svaret jeg fikk av deg? Kan jeg få en ny henvisning til et annet sykehus? eller vil de også sannsynligvis avvise meg? Har jeg andre muligheter? Jeg er veldig fortvilet over dette!

Skrevet

Uff, kjipt. Hva med privarpraktiserende psykolog som har rekvisisjonsordning?

Gjest alternativet
Skrevet

Kan ikke fastlegen din diagnostisere og medisinere deg for bipolar? I mangel av noe bedre ville jge prøvd lamictal.

Gjest Dårlig gjort
Skrevet

Det er dårlig gjort å avvise degvirker som om enkelte ikke tar folk på alvor. Tok kontakt selv med psykisk helsearbeider, på en ny plass vi har flyttet til. Var ikke sikkert jeg trengte noe tilbud sa hun,jeg ble litt paff og svarte "Tror du det"?

Jeg ser nok ganske oppegåendes ut,den tanken gjør meg godt. For på mitt hjemsted, var de de som måtte overbevise meg om at jeg var syk. Jeg har avlyst helsearbeider. Tingen med meg er jo at jeg svinger fra bra til dårlig,når jeg er bra ser jeg nok frisk ut.

Vil som deg ha utredning for bipolar,flere her har nevt at jeg kunne ha det. Det passer på meg,men er litt redd for å bli avvist jeg også,at de tror det er en fiks ide jeg har fått. Imellomtiden er jeg redd for å bli syk,så syk at jeg ikke klarer å fortelle hva jeg ønsker. Når jeg har mye energi ser jeg ikke på meg selv som syk,har det bra da.

Det jeg vil frem til er at du må stå på,ikke gi deg før du blir hørt. De må ta folk på alvor,og forstå at vi ikke velger dette selv. Med rett medisin kan vi få et godt liv,synd hvis de skal ta det fra oss. Nei,stå på så lenge du kan! Det har jeg tenkt å gjøre.

Klag og få den hjelpen du har rett på! Lykke til :)

Skrevet

Har du lest henvisningen fra legen? Sjekk om alle relevante opplysninger er med. Det fungerer ofte å klage.

Forøvrig er systemet i Oslo ganske merkelig; svært få pasienter får tilgang til dps, og enda færre får langvarig oppfølgning. Derfor kan det hende at du bør se på listen over privatpraktiserende psykiatere. Mange dyktige psykiatere har enten valgt å jobbe i privat praksis - eller har en liten privat praksis ved siden av jobb på sykehus.

I tillegg kan du kanskje sjekke ut om du kommer inn under "raskere tilbake" ordningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...