Gå til innhold

Er tatere ustabile?

Anbefalte innlegg

Gjest gipsy girl2
Skrevet

Jeg har alltid slitt psykisk.... Min oldemor på moren min sin side var tater... Var tatere kjent for å være "ustabile"?

Skrevet

Kanskje pga. det livet mange tatere lever så sliter de mer enn andre. Å ikke ha noe fast bolig må være ille for mange.

Gjest Gipsy girl2
Skrevet

Kanskje pga. det livet mange tatere lever så sliter de mer enn andre. Å ikke ha noe fast bolig må være ille for mange.

Jeg er vanvittig utålmodig... Kanskje det skyldes genene mine... Må skje noe hele tiden.

Gjest nemlighemlig
Skrevet

Tatere er vel ikke hverken mer eller mindre ustabile enn andre folk, og med 1/8dels tater i deg, er du neppe særlig genetisk som en sigøyner.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tatere er vel ikke hverken mer eller mindre ustabile enn andre folk, og med 1/8dels tater i deg, er du neppe særlig genetisk som en sigøyner.

Tatere og signøynere er vel ikke samme kultur...!

Skrevet

Jeg vil neppe tro at det er en genetisk forklaring som sier at tatere er mer ustabile enn noen annen folkegruppe. Jeg synes kanskje ditt "taterblod" er såpass utvannet at jeg har vanskelig for å se det som en forklaring i ditt tilfelle.

Grunnen til at mange tatere nok likevel sliter med psykiske problemer er vel måten de har blitt behandlet på opp igjennom tiden, og det er meget forståelig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vil neppe tro at det er en genetisk forklaring som sier at tatere er mer ustabile enn noen annen folkegruppe. Jeg synes kanskje ditt "taterblod" er såpass utvannet at jeg har vanskelig for å se det som en forklaring i ditt tilfelle.

Grunnen til at mange tatere nok likevel sliter med psykiske problemer er vel måten de har blitt behandlet på opp igjennom tiden, og det er meget forståelig.

Helt enig, Bookworm;)

Skrevet

Tatere og signøynere er vel ikke samme kultur...!

Jeg har alltid trodd at "tater" er en blanding av sigøyner og hvit? De jeg har vært borti er i hvert fall ustabile:-(

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har alltid trodd at "tater" er en blanding av sigøyner og hvit? De jeg har vært borti er i hvert fall ustabile:-(

Les Bookworms innlegg!

Er ikke tatere nordiske, mens signøynere er Øst-Europa?

Skrevet

''De jeg har vært borti er i hvert fall ustabile:-(''

Igjen en sannhet? Du har vært borti alle? Eller hvor mange dreier det seg om?

Skrevet

Les Bookworms innlegg!

Jeg er ikke sikker. Men jeg har erfaring, og det kan virke som om de har et annet lynne/lidenskap enn andre nordmenn. Men de kan også være utrolig sjarmerende:-)

Skrevet

''De jeg har vært borti er i hvert fall ustabile:-(''

Igjen en sannhet? Du har vært borti alle? Eller hvor mange dreier det seg om?

Jeg har vært gift med en, og samboer med en annen. Holder det for deg til og akseptere mine erfaringer?

Skrevet

Jeg har vært gift med en, og samboer med en annen. Holder det for deg til og akseptere mine erfaringer?

Dine erfaringer ja, det godtar jeg - problemet slik jeg ser det er at igjen og igjen presenterer _dine erfaringer_ som vedtatte generelle sannheter...

Om jeg misforsto det i dette innlegget, så beklager jeg - men det er jo nettopp dette som har blitt brukt mot deg tidligere.

Skrevet

Les Bookworms innlegg!

''Er ikke tatere nordiske, mens signøynere er Øst-Europa?''

Tatere er en nordisk gren av romanifolket.

Skrevet

Dine erfaringer ja, det godtar jeg - problemet slik jeg ser det er at igjen og igjen presenterer _dine erfaringer_ som vedtatte generelle sannheter...

Om jeg misforsto det i dette innlegget, så beklager jeg - men det er jo nettopp dette som har blitt brukt mot deg tidligere.

''De jeg har vært borti er i hvert fall ustabile''

Dette var det jeg skrev. Har jeg påstått at dette er en sannhet, annet enn mine egne erfaringer?

Skrevet

''De jeg har vært borti er i hvert fall ustabile''

Dette var det jeg skrev. Har jeg påstått at dette er en sannhet, annet enn mine egne erfaringer?

Kjære deg, dette var et typisk eksempel på det som skjer når du møter motbør her inne, og jeg forsøkte å gi deg en forklaring. Velg å ta det som konstruktiv kritikk, eller velg å bli sur på meg... Det spiller forsåvidt ingen rolle for meg.

Gjest TaterMaja
Skrevet

Les Bookworms innlegg!

Tatere og sigøynere er to forskjellige grupper. Man tror at tatere kan ha vært en sigøynergruppe som har revet seg løs fra en annen sigøynergruppe og flyttet nordover. De har vært her i så mange år, og blitt delvis oppblandet med nordmenn at de ser nordiske ut. Andre sigøynergrupper har holdt seg i sør- og mellom-Europa frem til nå. Tatere og sigøynere betegner seg som to ulike grupper, tatere kaller seg Romani, mens sigøynerne kaller seg Rom. Man vet ikke sikkert hvor sigøynerne kommer fra, men mener det kan være en gruppe som i utgangspunktet kom fra Nord-India, siden språket kan minne litt om Indisk.

Skrevet

Tatere og sigøynere er to forskjellige grupper. Man tror at tatere kan ha vært en sigøynergruppe som har revet seg løs fra en annen sigøynergruppe og flyttet nordover. De har vært her i så mange år, og blitt delvis oppblandet med nordmenn at de ser nordiske ut. Andre sigøynergrupper har holdt seg i sør- og mellom-Europa frem til nå. Tatere og sigøynere betegner seg som to ulike grupper, tatere kaller seg Romani, mens sigøynerne kaller seg Rom. Man vet ikke sikkert hvor sigøynerne kommer fra, men mener det kan være en gruppe som i utgangspunktet kom fra Nord-India, siden språket kan minne litt om Indisk.

Dette er vel ikke helt riktig. Romani og rom står for det samme.

I motsetning til sigøynere (rom eller romani) snakket ikke tatere romani, men derimot rodi.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Er ikke tatere nordiske, mens signøynere er Øst-Europa?''

Tatere er en nordisk gren av romanifolket.

Så da er det litt kulturforskjeller ute og går?

Takk for oppklaringen, var ikke helt sikker;)

Skrevet

Kjære deg, dette var et typisk eksempel på det som skjer når du møter motbør her inne, og jeg forsøkte å gi deg en forklaring. Velg å ta det som konstruktiv kritikk, eller velg å bli sur på meg... Det spiller forsåvidt ingen rolle for meg.

''Kjære deg, dette var et typisk eksempel på det som skjer når du møter motbør her inne, og jeg forsøkte å gi deg en forklaring. Velg å ta det som konstruktiv kritikk, eller velg å bli sur på meg... Det spiller forsåvidt ingen rolle for meg.''

Vel, dette hørtes jo nesten ut som Sør:-) Jeg har ikke møtt noen motbør her inne, som jeg bryr meg om, annet enn at du hiver deg over mine innlegg og mener at de beviser at jeg mener at mine erfaringer er sannhet. Uten at jeg skjønner hvor du får det i fra.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...