Gå til innhold

Er tatere ustabile?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Kjære deg, dette var et typisk eksempel på det som skjer når du møter motbør her inne, og jeg forsøkte å gi deg en forklaring. Velg å ta det som konstruktiv kritikk, eller velg å bli sur på meg... Det spiller forsåvidt ingen rolle for meg.''

Vel, dette hørtes jo nesten ut som Sør:-) Jeg har ikke møtt noen motbør her inne, som jeg bryr meg om, annet enn at du hiver deg over mine innlegg og mener at de beviser at jeg mener at mine erfaringer er sannhet. Uten at jeg skjønner hvor du får det i fra.

Med vennlig hilsen

Ok.

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Tatere og signøynere er vel ikke samme kultur...!

Jo, tatere er etterkommere av sigøynere som kom til norge på 1500 tallet og utover. De blandet seg med norske reisende, og er derfor ett blandingsfolk. Språket deres romani, er som en dialekt av sigøynernes språk. Det fantes dog også en liten minoritet som ble kalt meltravere, som snakket rotvelsk, men disse sees ikke på som ekte tatere av taterne selv.

På samme tid som sverige og norge fikk innvandring av sigøynere, fikk også finland det, men i finland var det mange færre som blandet seg med sigøynere, derfor har de en gammel minoritet som heter kale-sigøynere. Disse er fullblods, i motsettning til de norske og svenske. Noen tatere vil nok ha svært utvannet blod, og være genetisk helt norske, mens andre vil være mere som sigøynere (eller det mere korrekte termen rom folket).

I motsettning til hva de fleste tror stammer ikke romfolket fra romania, de stammer fra india. De var en folkegruppe som ble kastet ut av det nordlige india og pakistan siden de ikke ville konvertere til islam. Mange ente i romania, og det har ført til en del misforståelser omkring etymologien.

Men som sagt, selv om de er beslektet, vil få tatere se på seg selv som sigøynere og svært få sigøynere vil se på seg selv som tatere.

Ordet tatere er også en misforståelse, da folk i skandinavia trodde sigøynerne som kom var tartarer, en annen folkegruppe som kom inn i europa, fra krimhalvøya.

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Dette er vel ikke helt riktig. Romani og rom står for det samme.

I motsetning til sigøynere (rom eller romani) snakket ikke tatere romani, men derimot rodi.

Det er helt feil. Meltraverne som riktignok var av germansk opphav snakket rodi, de "ekte" taterne snakker romani. Rodi er ett utdødd språk i motsettning til romani, som lever i beste velgående.

Skrevet

Det er helt feil. Meltraverne som riktignok var av germansk opphav snakket rodi, de "ekte" taterne snakker romani. Rodi er ett utdødd språk i motsettning til romani, som lever i beste velgående.

'Ok, jeg har egentlig ingen særlig kjennskap til dette, jeg leste litt på nettet og muligens ikke godt nok.

Komplisert dette her, skjønner jeg. Selv kjenner jeg ikke til at noen i omgangskretsen er av tater- eller sigøynerslekt (rom), men antakelig har vel noen litt av blodet i årene.

Skrevet

Jo, tatere er etterkommere av sigøynere som kom til norge på 1500 tallet og utover. De blandet seg med norske reisende, og er derfor ett blandingsfolk. Språket deres romani, er som en dialekt av sigøynernes språk. Det fantes dog også en liten minoritet som ble kalt meltravere, som snakket rotvelsk, men disse sees ikke på som ekte tatere av taterne selv.

På samme tid som sverige og norge fikk innvandring av sigøynere, fikk også finland det, men i finland var det mange færre som blandet seg med sigøynere, derfor har de en gammel minoritet som heter kale-sigøynere. Disse er fullblods, i motsettning til de norske og svenske. Noen tatere vil nok ha svært utvannet blod, og være genetisk helt norske, mens andre vil være mere som sigøynere (eller det mere korrekte termen rom folket).

I motsettning til hva de fleste tror stammer ikke romfolket fra romania, de stammer fra india. De var en folkegruppe som ble kastet ut av det nordlige india og pakistan siden de ikke ville konvertere til islam. Mange ente i romania, og det har ført til en del misforståelser omkring etymologien.

Men som sagt, selv om de er beslektet, vil få tatere se på seg selv som sigøynere og svært få sigøynere vil se på seg selv som tatere.

Ordet tatere er også en misforståelse, da folk i skandinavia trodde sigøynerne som kom var tartarer, en annen folkegruppe som kom inn i europa, fra krimhalvøya.

Tusen takk for utmerket historieleksjon! Nå lærte jeg mye.

;-)

mvh

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

'Ok, jeg har egentlig ingen særlig kjennskap til dette, jeg leste litt på nettet og muligens ikke godt nok.

Komplisert dette her, skjønner jeg. Selv kjenner jeg ikke til at noen i omgangskretsen er av tater- eller sigøynerslekt (rom), men antakelig har vel noen litt av blodet i årene.

Er nok mange nordmenn som har litt tater i seg. Selv har jeg så vidt jeg vet ikke det. Men jeg er relativt mørk til norsk å være, så kanskje, men det må være langt bak. Kjenner overfladisk ett par "reisende" (det politisk korrekte navnet på tatere), og de er trivelig folk de.

Skrevet

Vet du om din oldemor var ustabil?

Vet du om noen andre oldeforeldre eller andre slektninger var/er ustabile?

Blir en alt for grov generalisering å si at tatere er ustabile. En av 16 oldeforeldre er også litt lite å bli ustabil av. Tatere har dessuten mye "norsk blod".

mvh

mvh

hidi, the scorpion
Skrevet

Alt man kan lære på DOL;)

Tusen takk, det var svært lærerrikt!

Gjest Gipsy girl2
Skrevet

Tatere er vel ikke hverken mer eller mindre ustabile enn andre folk, og med 1/8dels tater i deg, er du neppe særlig genetisk som en sigøyner.

Sant nok, at taterblodet er ganske utvannet i meg da... Mormoren min hadde en tante som bodde på psykiatrisk på 60-70 tallet. Hun nektet min mor å få vite noe av fortiden sin, og mormoren min vokste opp på barnehjem. Var etter hun var død vi fant bilder av tatere og forsto hvorfor hun var så hemmelighetsfull - Skammen over å være tater var stor.

En annen side er min morfars slekt. Har aldri møtt han og moren min vokste opp uten far, noe som var uvanlig på den tiden. Men her er en stor klan av narkomane, alkoholikere, fengselsfugler og folk som har tatt livet av seg.

Foreldrene mine har heller aldri vært "normale".... Men når jeg har tatt opp dette med arvet psykiske lidelser hos mine behandlere blir jeg bare møtt med taushet. På et møte sa de at det var helt feil å skylde på genene... for da blir en liksom fortapt. De var redd jeg kom til å bruke det som en hvilepute.

Men jeg er bare ute etter å forstå mitt urolige hjerte og denne fordømte rastløsheten... Broren min har slitt enda mer enn meg forøvrig, såtte i fengsel for ran og for å ha startet meningsløse branner blant annet.

Skrevet

Jeg bodde tidligere i nærheten av en del sigøynere (ikke tatere, men...!) -og min eks-samboer arbeidet i en periode blandt dem. Og selv om man måtte holde godt fast i lommebok, og verdisaker i nærheten av dem -så virket de i grunnen veldig hyggelige. Og jeg tenkte spesielt over at de bestandig virket så glade. (jeg missunte dem i grunnen det litt!)

Men, om de er ustabile -eller om taterene er mer ustabile enn andre, er de vel kanskje ikke?!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...