Gå til innhold

NHD:Helsekrav for førerkort - Mister jeg lappen?

Anbefalte innlegg

Gjest Livredd-sjåfør
Skrevet

Hei!

Jeg så at det er kommet nye forskrifter for helsekrav for førerkort nå. Jeg går på Zyprexa 10 mg, Remeron 30 mg og Stesolid 10 mg ved behov. De nye helsekravene er dermed ikke oppfylt for meg. Er dette noe jeg bør ta tak i selv og søke om dispensasjon eller er det legen sitt ansvar? Kan jeg plutselig en dag bli stående uten lappen? Blir jo livredd for å gå til legen.

Har kun hatt 3 "psykotiske" episoder (Hørte stemmer), men det er mange år siden nå.

Er kanskje ikke så lett for deg, NHD å svare på hva svaret fra fylkeslegen blir om jeg søker om dispensasjon, men hva tror du? Får jeg fortsette å kjøre om jeg søker?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er ganske opptatt i helgen. Skal komme tilbake med et skikkelig svar i morgen kveld eller mandag.

willemo1365380562
Skrevet

Hvor finner jeg de nye forskriftene? Har søkt gjennom sidene på nettet, men finner ikke informajon om dette.

Jeg mistet lappen for noen år siden på grunn av min Bipolar1 lidelse. Psyken min søkte om dispensasjon, og jeg fikk beholde det i ett år, forutsatt at jeg fulgte behandlingen og medisineringen som psyken til en hver tid fant nødvendig. Forutsetningen var også at jeg ved utbrudd av nye episoder lot bilen stå.

Etter ett år sendte han en ny søknad og jeg fikk to nye år. Siste gang fikk jeg dispensajon i 5 år.

Det var fylkeslegen i fylke som behandlet søknaden ( ikke fylkesmannen). Gjør de nye reglene at denne prøvetiden ikke gjelder lenger? Har den tilbakevirkende kraft?

Jeg har fir år igjen av dispensasjonen, og har derfor god tid til å trappe ned alle medisiner og eventuelt bli kvitt alle mine diagnoser. Jeg er helt avhengig av bil for å komme på jobb., Og kollektivtrafikken er nesten ikkeekstisterende på hjemstedet mitt. Jeg har kjørt bil i alle år uten så mye som en parkeringsbot. Vil dette tas hensyn til?

Jeg venter spent på et svar.

Skrevet

Hvor finner jeg de nye forskriftene? Har søkt gjennom sidene på nettet, men finner ikke informajon om dette.

Jeg mistet lappen for noen år siden på grunn av min Bipolar1 lidelse. Psyken min søkte om dispensasjon, og jeg fikk beholde det i ett år, forutsatt at jeg fulgte behandlingen og medisineringen som psyken til en hver tid fant nødvendig. Forutsetningen var også at jeg ved utbrudd av nye episoder lot bilen stå.

Etter ett år sendte han en ny søknad og jeg fikk to nye år. Siste gang fikk jeg dispensajon i 5 år.

Det var fylkeslegen i fylke som behandlet søknaden ( ikke fylkesmannen). Gjør de nye reglene at denne prøvetiden ikke gjelder lenger? Har den tilbakevirkende kraft?

Jeg har fir år igjen av dispensasjonen, og har derfor god tid til å trappe ned alle medisiner og eventuelt bli kvitt alle mine diagnoser. Jeg er helt avhengig av bil for å komme på jobb., Og kollektivtrafikken er nesten ikkeekstisterende på hjemstedet mitt. Jeg har kjørt bil i alle år uten så mye som en parkeringsbot. Vil dette tas hensyn til?

Jeg venter spent på et svar.

Her er retningslinjene: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Skrevet

Jeg tolker det da dithen at Serequel og Lamictal må seponeres?

jeg tolker det slik at lamictal ikke har noe å si så lenge du ikke tar den for epilepsi

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal forholde deg avventende. Det er legen som evt skal melde fra, og dette skal evt gjøres etter først å ha informert deg.

Jeg tror du er en av de som ikke blir meldt. En må legge lista så høyt at de meldte blir et overkommelig antall.

Gjest Livredd-sjåfør
Skrevet

Jeg synes du skal forholde deg avventende. Det er legen som evt skal melde fra, og dette skal evt gjøres etter først å ha informert deg.

Jeg tror du er en av de som ikke blir meldt. En må legge lista så høyt at de meldte blir et overkommelig antall.

Blir ikke det i praksis å bryte loven å kjøre med mer medisin enn tillatt? Er det ikke bedre å si fra selv og få ordnet opp i det enn å vente til plutselig en dag det blir oppdaget?

Helt siden jeg har funnet ut om dette har jeg hatt dårlig samvittighet hver gang jeg har kjørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...