Gå til innhold

Bieffekt av zoloft?

Anbefalte innlegg

Gjest Nils Otto
Skrevet

Hei, jeg er en ung mann på 22 år og er for tiden student i en storby. Opplevde min første runde med depresjon og angst i fjor vinter. Kom til et slik punkt at jeg måtte til evaluering hos psykiater. Roet seg ikke ned før våren når jeg fikk utskrevet resept på Zoloft (50mg). Fikk diagnosen PTSD med moderat depresjon. Var veldi fornøyd for positiv effekt men har i senere tid blitt litt bekymret Etter bruk av Zoloft: Positive faktorer: - Ro og hvile - Tok bunnene av depresjonen (over til en lettere nedstemthet) - Angsten så og si borte - Funksjonsnivå til det (mer) normale - Utadvendt og få sosiale bekymringer (mer enn før men har forsåvidt aldri slitt med sosial angst) - Opplevelse av glede og livsgnist Negative faktorer: - Lettere likegyldighet - Mer ukritisk - Fremmedfølelse ovenfor meg selv - Rastløs - Periodevis hyper (for så å bli nedfor etterpå) - Periodevis munndiare (tar meg selv i å prate veldi mye, prater fortere enn tankene, avbryter folk osv) - Høyere oppstemthet uten reel glede (oppfører meg tullete og klovnete og sier masse piss) har forsåvidt alltid gjort dette til en viss grad men ikke så tilfeldig og uhemmet) - Handlinger som jeg ikke kjenner meg igjen i i ettertid (ikke så forekommende) - Mangel på søvnlyst (resulterer i at jeg legger meg veldig sent og sover til langt på dag om jeg får sjansen) - Ukritisk forhold til økonomi (legger også store planer for økonomiske innkjøp og innvesteringer selv om jeg ikke har råd til det) - Overdrevet festing og festlyst (lyst til å drikke å feste ved hver mulige anledning) har roet meg etter jeg kom tilbake til skolen - Stor seksuell appetitt (mye mer enn vanligt og veldi ukritisk) Var jomfru av eget valg før jeg startet på Zoloft - Overdrevent positiv vurdering av eget utseende og utstråling De siste dagene: - Mer hyper - Mer nervøs - Mer deprimert - Mange humørsvingninger i løpet av en dag (av og til i løpet av timen) Har det vel egentlig ganske bra i forhold til utgangspunktet men er litt forvirret og bekymret Med vennlig hilsen meg Perspelmann

Skrevet

Kanskje du skulle ha blitt utredet på nytt med tanke på at du kan være bipolar...

I så fall trenger du stemningsstabiliserende som tar toppene også...

Skrevet

En del mennesker som er i det bipolare spekteret, reagerer med å bli hypomane på antidepressiva. Kanskje du skulle snakke med legen din om muligheten for at du er innenfor det spektere?

Skrevet

Kanskje du skulle ha blitt utredet på nytt med tanke på at du kan være bipolar...

I så fall trenger du stemningsstabiliserende som tar toppene også...

Jeg skriver under de andre. Du beskriver typiske symptomer på hypomani. Om denne i tilfelle er utløst av Zoloft kan jeg ikke uttale meg om.

Mange blir diagnostisert med tilbakevendende depresjoner mens de egentlig er bipolare. Det er også min personlige og bitre erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...