Gå til innhold

hva feiler leieboern/venninnen min?

Anbefalte innlegg

Gjest utslitt studine
Skrevet

Jeg klarer snart ikke bo med henne mer. Det er som om hun skal gå i krig mot meg over bagateller, og slik er det hele tiden. og slik er hun egentlig mot de fleste mennesker. Stadig vekk er hun i konflikt med noen og det går med mye energi på å prate om dette, om det så bare er en debatt på internett...

Alt jeg gjør skal tolkes i verste mening hele tiden, så den mest uskyldig ting må veies på gullskål før jeg kan ta det opp med henne, jeg går liksom på eggeskall for at hun ikke skal fyre seg opp...

Om hun skal ha tidligvakt på jobb en helg så har vi andre selvfølgelig ikke noe vorspiel, men det går bare ene veien. Det har skjedd flere ganger at vi skal tidlig opp, for å ta fly for eksempel, og hun bråker, krangler, prater veldig høylytt og holder det gående timesvis. At man ber gjesten gå blir ikke respektert.

Det er mye bråk når kjæresten er på besøk, de krangler ofte i fylla, sjalusidrama... Og er generelt høylytte når de ikke krangler også, går ute på verandaen når de røyker, og vekker de som sover innenfor...

Så derfor ga vi beskjed om at han ikke burde komme de to ukene den andre leieboern/venninnen min hadde eksamenslesning, fordi det alltid blir bråk... Da ble hun kjempesåret og lei seg og det ble ikke respektert, siste dagene før eksamen kom han.

Nå får jeg stadig brev med klager fra styret om at naboer har klaget på bråk, og det selv om de ikke har noen fest, det er bare hun og typen som drikker og bråker...

Jeg er så fortvilet, det er alltid så aggressiv og krass stemning i huset, jeg blir så sliten...

Jeg har tatt nøkkelen til den ene verandaen der jeg har mitt soverom så jeg får ro der i det minste, men da blir jeg kjeftet på for dette. Hun skal være fri til å røyke hvor hun vil nemlig... Og etter at jeg tok nøkkelen hadde jeg fått sms fra en venninne om jeg ville komme på besøk. Siden jeg ikke fikk sove likevel siden jeg hadde blitt vekket av at de var på hverandaen og pratet høylytt, så dro jeg til henne. Da ringer hun og skjeller meg ut for at jeg har tatt nøkkelen... Fordi det var nemlig to glass på hverandaen, og hun syntes det var HELT UNØDVENDIG å bruke 4 glass på to timer...

Slik små bagateller fyrer hun seg altså opp for, sånn er det hele tiden...

Og hun tolket det at jeg hadde låst verandaen og låst døren og dratt ut, som en slags demonstrasjon mot henne... Men jeg prøvde forklare at grunnen til at jeg tok nøkkelen var jo at de så ofte går på den verandaen og vekker meg..og liksom glemmer det noen timer etterpå, og går tilbake til den verandaen.. Selv om det er en annen og større veranda på andre siden av kåken de kan benytte (men da plager de naboen over igjen..)... så altså, ja, jeg prøvde forklare at jeg tok nøkkelen, fordi da vil de bare gå til den andre verandaen og ikke den som ligger vegg-i-vegg med mitt soverom!

dette prøver jeg forklare i to dager liksom, men hun fatter det ikke, fordi jeg altså dro ut etterpå.. Men det hadde jo ikke noe med nøkkelen å gjøre, men at jeg fikk sms fra en venninne om at det hadde vært hyggelig med besøk!

Hun har påstått at hun nå alltid skrur av musikken og slik kl 23. når hun er ute på verandaen...

men idag kom jeg hjem etter kl 00 og det første som møter meg er krangel og bråk på hverandaen, og musikk og der sitter hun, typen og en venn av dem og drikker.

Jeg ba de gå, men det skjedde selvsagt ikke...

jeg legger meg i sengen min og hører ene øyeblikket krangel, neste øyeblikket latter...

Kan jeg få sagt henne opp raskere enn 2 måneder som det står i kontrakten?

Hva feiler henne? adhd? tilknytningsforstyrrelse?(hun har en slik bakgrunn at det er mulig..)

Et annet eksempel er at hun lager et stort drama ut av at en som leide rom hos oss hadde lånet et håndkle og lagt i skittentøyskurven hennes. Vi må alltid holde det hundre prosent strøkent, ikke en ting på bordene, og det må vaskes grundig minst en gang i uken. Det har vi forholdt oss til, og det ser ut som et utstillingsvindu her, likevel tror hun at hun er den som bidrar mest.. hun tror hun er den eneste som kjøper dopapir... Jeg hadde lagt ut for en pizza for henne uken før, og hun skulle kjøpe med en pizza til meg for et par dager siden. Da trodde jeg vi var skuls. Men så ringte hun og mente at hennes pizza for en uke siden kostet 70, kr og at den hun skulle kjøpe med til meg kostet 120 kr.. Så sier jeg: du fikk jo et kyllinglår av meg her om dagen og jeg har kjøpt håndsåpe tre ganger på rad nå, så det går vel opp i opp? Det mente jeg som en uskyldig kommentar liksom, men hun går rett i angrep og roper: JEG KJØPTE MASSE DOPAPIR I SOMMER!!!!!!!!!!

Jeg bodde ikke her i sommer en gang, jeg var i utlandet og hadde korttidsutleid rommet mitt...

Hun lever jo i en helt annen virkelighet enn andre, der bare hun bidrar, men det stemmer bare ikke..

Jeg har vasket søl etter henne og typen etter hver gang de har drukket..det gjør meg ingenting sånn sett det, men hvorfor tror hun da at hun er den eneste som vasker?

Jeg sjekket opp det med pizzaene og jeg hadde lagt ut 87 kr for hennes pizza, og den hun skulle kjøpe med til meg kostet 80..ikke 120 kr som hun påstod..

jeg fatter ikke hvorfor hun lyver om slikt og lager slikt et styr over noe som bare kunne vært at hun bare kjøpte med pizzaen så var vi skuls?

alltid blir hun aggressiv og kommer i en annen virkelighete når hun drikker, men føler hun egentlig er litt sånn edru og...

Gjest gal dame
Skrevet

herregud. Hun har tydligvis lite respekt for deg og andre. Hadde sagt opp leieavtalen på flekken og håpet at hun flyttet fort som f. Om det tar 2 mnd... så er det verdt å vente for å få henne ut av huset.

Skrevet

Si henne opp og hold ut til hun flytter. Hvis leiligheten er din så sier du at du skal bo der alene.

Det er ikke viktig å spekulere i hvorfor hun oppfører seg slik hun gjør, men at du orker ikke dette.

Du får bare si henne opp med den fristen som dere ble enige om da hun flyttet inn og så kan du håpe at hun flytter før. Kanskje blir hun sint og flytter med engang og da er du kvitt henne.

Skrevet

Si henne opp og hold ut til hun flytter. Hvis leiligheten er din så sier du at du skal bo der alene.

Det er ikke viktig å spekulere i hvorfor hun oppfører seg slik hun gjør, men at du orker ikke dette.

Du får bare si henne opp med den fristen som dere ble enige om da hun flyttet inn og så kan du håpe at hun flytter før. Kanskje blir hun sint og flytter med engang og da er du kvitt henne.

EUPF

Gjest utslitt studine
Skrevet

Du har nok rett. Da bør jeg vente med 30.sept før jeg sier henne opp, ellers blir det på en måte nesten tre måneder (3 måneder hun kan være sur og bitter)

for oppsigelse gjelder vel bare fra 1.til1?

Skrevet

Du har nok rett. Da bør jeg vente med 30.sept før jeg sier henne opp, ellers blir det på en måte nesten tre måneder (3 måneder hun kan være sur og bitter)

Hvis dere har kontrakt så må du sjekke hva som står der. Jeg er ikke sikker på slike regler, men du kan ringe en leieformidling og spørre.

Skrevet

Huff, høres veldig slitsomt ut!!

Det er dessverre ikke alltid så lett å vite hvordan folk er før man kommer litt under huden på dem.

Hvordan gikk det i sommer da du kortidsutleide rommet ditt da? Tålte den andre leietageren henne eller klagde h*n på henne også?

En (litt "feig") løsning kan jo være å kortidsutleie rommet igjen til oppsigelsestiden er omme. Evt. bo hos venner litt her og der og litt hjemme til hun flytter, så det ikke blir så innmari intenst.

Siden hun er ekstremt kranglete og hissig, ville jeg nok tatt mine forhåndsregler, og fulgt alle regler nøye slik at hun ikke har noen smutthull i oppsigelsesperioden (ser for meg at hun fort kan bli boende og bli 10 ganger værre på pur F, hevngjerrig og utspekulert...) Hva med å få en venn til å være hos deg slik at du har en buffer/alliert hvis dette skulle toppe seg?

Hvor mange andre leietagere er det, og hva sier de?

Er det din leilighet eller leier dere felles av en utleier?

Gjest utslitt studine
Skrevet

Huff, høres veldig slitsomt ut!!

Det er dessverre ikke alltid så lett å vite hvordan folk er før man kommer litt under huden på dem.

Hvordan gikk det i sommer da du kortidsutleide rommet ditt da? Tålte den andre leietageren henne eller klagde h*n på henne også?

En (litt "feig") løsning kan jo være å kortidsutleie rommet igjen til oppsigelsestiden er omme. Evt. bo hos venner litt her og der og litt hjemme til hun flytter, så det ikke blir så innmari intenst.

Siden hun er ekstremt kranglete og hissig, ville jeg nok tatt mine forhåndsregler, og fulgt alle regler nøye slik at hun ikke har noen smutthull i oppsigelsesperioden (ser for meg at hun fort kan bli boende og bli 10 ganger værre på pur F, hevngjerrig og utspekulert...) Hva med å få en venn til å være hos deg slik at du har en buffer/alliert hvis dette skulle toppe seg?

Hvor mange andre leietagere er det, og hva sier de?

Er det din leilighet eller leier dere felles av en utleier?

Det gikk ikke så bra med han som korttidsleide. Han ringte meg mens jeg var i utlandet, fortvilet, sint og nærmest truet med at han ville ha pengene sine tilbake om jeg ikke fikk skikk på henne.

En tredje venninne leier, men bor mesteparten av tiden hos kjæresten sin på andre kanten av byen, men hun vil veldig gjerne henne vekk også.

Hun som leide her før, ville også ha henne vekk.

Så alle de tre andre som har bodd med henne støtter meg hundre prosent og har så og si advart meg, men jeg har prøvd se henne positive sider... vi kan jo ha det fantastisk og le masse i gode perioder, men de varer liksom bare et minutt så snur alt og er helvete..jeg blir så sliten..

Men det toppet seg igår, da smalt jeg tilbake til slutt verbalt etter å ha blitt kjeftet på i to dager over at jeg tok den nøkkelen til verandaen vegg-i-vegg med mitt rom... Er overhodet ikke likt meg... Men nå hadde det bygget seg opp.

Og de var på verandaen og bråket senest i natt. Lenge etter 23.

Enig i at det er god ide og følge alle regler velidg nøye, tror nesten jeg skal be om en prat med henne og egentlig prøve få henne til å være enig i at det er best hun sier opp/vi sier opp gjensidig, siden hun ikke passer til å bo her i kollektiv når det er så lytt...

hvis hun ikke er enig får jeg bare skrive en oppsigelse og holde ut tiden som er.

Jeg eier leiligheten pga. arv, men er avhengig av leieinntektene mens jeg er student.

Skrevet

Hjelper det deg å vite hvilken diagnose hun evt oppfyller? Er det ikke nok å kaste henne ut pga oppførselen?

Gjest utslitt studine
Skrevet

Hjelper det deg å vite hvilken diagnose hun evt oppfyller? Er det ikke nok å kaste henne ut pga oppførselen?

det hjelper meg vel ikke holde ut med henne, men det hjelper stille nysgjerrigheten min som undrer seg hva i all verden som ligger til grunn for slik avvikende oppførsel

Skrevet

Jeg skjønner seriøst ikke hvordan du orker å ha det gående slik!

Hun er et menneske som må ta ansvar for og konsekvenser av handlingene sine. Si henne opp, ellers ødelegger du både deg selv. Så lenge den dama holder fortet sitt der, vil det nok bli vanskelig å få flere leietagere dersom du er ute etter det.

Konflikter er ikke særlig ok, men jeg tror den krigen som kan komme av en oppsigelse på sikt vil være lettere å ha på samvittigheten enn å til stadighet plages av at hun ikke oppfører seg i det hele tatt! Det er jo skikkelig uholdbart at du skal måtte ta støyten fra borettslaget også, når det ikke er du som er trøbbelmaker.

Nei, få dette mennesket ut - du kan jo bare ikke ha det sånn, må jo slite deg helt ut!

Hva som feiler henne? Tja... Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse kanskje.

Skrevet

Det gikk ikke så bra med han som korttidsleide. Han ringte meg mens jeg var i utlandet, fortvilet, sint og nærmest truet med at han ville ha pengene sine tilbake om jeg ikke fikk skikk på henne.

En tredje venninne leier, men bor mesteparten av tiden hos kjæresten sin på andre kanten av byen, men hun vil veldig gjerne henne vekk også.

Så alle de tre andre som har bodd med henne støtter meg hundre prosent og har så og si advart meg, men jeg har prøvd se henne positive sider... vi kan jo ha det fantastisk og le masse i gode perioder, men de varer liksom bare et minutt så snur alt og er helvete..jeg blir så sliten..

Men det toppet seg igår, da smalt jeg tilbake til slutt verbalt etter å ha blitt kjeftet på i to dager over at jeg tok den nøkkelen til verandaen vegg-i-vegg med mitt rom... Er overhodet ikke likt meg... Men nå hadde det bygget seg opp.

Enig i at det er god ide og følge alle regler velidg nøye, tror nesten jeg skal be om en prat med henne og egentlig prøve få henne til å være enig i at det er best hun sier opp/vi sier opp gjensidig, siden hun ikke passer til å bo her i kollektiv når det er så lytt...

hvis hun ikke er enig får jeg bare skrive en oppsigelse og holde ut tiden som er.

Jeg eier leiligheten pga. arv, men er avhengig av leieinntektene mens jeg er student.

Dette handler blant annet om vanlig folkeskikk, eller mangelen på sådan... Når hun helt bevisst driter i hva du/andre sier, så sier det seg selv at det må bli konflikter...

Har dere husmøter, der dere bestemmer reglene, går gjennom alle ting, fra de store linjene (hovedregler) til de små bagatellene - dopapir, tv-kanaler og hvem som skal ha hvilken hylle i kjøkkenskapet..

Vet at det har fungert i mange kollektiv. Det å ta opp ting FØR det blir gnisninger og konflikt er veldig forebyggende, å setter litt premissene for samspillet i huset. Nå er dette litt sent hos dere, men kan være en god ide til nestemann flytter inn.

Hvordan du skal håndtere dette? Det kommer vel an på om du er interessert i å beholde henne som venn etterpå. Det er ikke sikkert det er mulig, ut fra det du beskriver.

Det kan bli stygt og leit, men det kan også gå greit for seg. Alt kommer an på hvordan hun takler det. Jeg tror ikke det er noen annen vei utenom enn å være ekstremt tydelig. Gi et par muntlige beskjeder/advarsler først, så gir du en skriftlig advarsel. Er ikke sikker på utleiereglene, men tror du må ha et par skriftlige advarsler før selve oppsigelsen (??) Personen må få anledning til å skjerpe seg. Men det nytter ikke med vanlig venninneprat "værsåsnill å husk på dette nå da"...

Skrevet

Det er ikke med leiekontrakter som med ansettelsesavtaler. Om en bruker standardkontrakt gjelder oppsigelsen fra dato til dato, ikke fra neste måned.

(Med andre ord; sies opp i dag, med to måneders oppsigelse, er utløpet 5. november).

Men sjekk kontrakten!

Skrevet

Går hun på p-piller? Noen blir faktisk sånn av hormoner. Grunnen er egentlig irrelevant, poenget er at hun høres ut som en hysterisk konfliktmakende drama queen. Si henne opp, til det beste for alle!

Skrevet

Dette kommer ikke til å bli bedre. Den eneste løsningen er at en av dere flytter ut.

Om det er flere enn dere to går det kanskje an å slå dere sammmen for å få henne ut. Med på laget har dere leiekontrakt, fellesregler for blokka dere bor i, utleier og folk i andere leiligheter som har fått nok.

mvh

Skrevet

Hvor lang oppsigelsestid har hun?

Etter som det er så mange brudd på regler kan du kanskje få henne kastet ut ganske kjapt. Men da bør du rådføre deg med jussbuss el.lignende først.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg foreslår at du googler "borderline personlighetsforstyrrelse".

Skrevet

Jeg foreslår at du googler "borderline personlighetsforstyrrelse".

har alle drittsekker en slik diagnose????

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

har alle drittsekker en slik diagnose????

Nei, ikke alle, men ....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...